TetraMin Weekend!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    TetraMin Weekend!?

    Så här i sommartider då man kanske gärna reser iväg är detta en relevant fråga. Hur matar man sina fiskar när man är borta om man inte köper en foderautomat? Jag köpte pellets häromdagen som Akvarielagret tipsade mig om. Så skulle jag prova dem för skojs skull igår. La i en och för att se hur de löstes upp.

    Då började min svarta Segelfensmolly bita på den och han slutade inte. Jag har aldrig sett honom arg eller så men han lät liksom ingen annan röra den. De stackars neontetrorna stod allihopa och tittade på och så fort någon kom i närheten så tog han sina fenor och bara smällde till. Han lät inte ens sina tjejer röra den. Men de var han åtminstone någorlunda trevlig mot. Jag lät det gå en timme... då stod han fortfarande där och käkade. Va? Nu är det väl troligen så att lite bryts av så det hamnar i hela akvariet men ändå. Till slut tog jag ut den där pelleten för han slutade ju inte äta.

    Men hur gör man när man åker bort? Tycker inte det här med pellets verkar vara en hit i mitt akvarium i alla fall!!!
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag tror de flesta låter bli att mata alls om det rör sig om 1-2 veckor så länge det inte rör sig om yngel.
    Ofta har man väl någon som vattnar blommor en gång i veckan eller så. Då kan man lägga upp mat portionsvis som kan hällas i. Veckofoder är inte bra, och låter man folk som inte har alvarier själva mata är det risk för övermatning om dom ska gissa själva hur lite foder fiskarna egentligen behöver.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Nu när jag var borta så hällde jag maten i snapsglas som skulle hällas i varanan dag men det dog ändå 2 st ciklider av detta märkligt dem var helt uppätna på botten
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Rent teoretiskt, mår fiskarna bara bra av ett tags fasta, det kan rent av trigga lekbeteende om man gör ett vattenbyta och matar rikligt när man kommer hem... Fisk som normalt lever i områden med monsunregn, antar jag.

        Jag har iofs aldrig varit hemmifrån mer än 3 veckor, utan att någon haft order om att byta en skvätt vatten, och mata lite lätt.. Då jag inte har några blomkruckor som behöver vattnas brukar folk vara lite svårflörtade, men det har fungerat än så länge. Jag skulle absolut inte rekomendera matning i 'normal mängd' utan 'normala' vattenbyten, då är det bättre fiskarna bantar lite längre.

        B!

        Kommentar

        • ekmanjenny
          • July 2006
          • 342

          #5
          jag visste inte att fiskarna klarade sig så länge utan mat. annars verkar det faktiskt så i mitt akvarium att lite neontetror stryker med då och då. vet inte vem som äter dem men det har hänt tre gånger nu på min dryga månad som akvarist att jag hittat en halv neontetra. gör mig inte så mycket eftersom jag har stim och inte märker skillnad men är det normalt?
          Så länge man lär sig, lever man!
          Ge blod, hela Sverige behöver det!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av ekmanjenny
            jag visste inte att fiskarna klarade sig så länge utan mat. annars verkar det faktiskt så i mitt akvarium att lite neontetror stryker med då och då. vet inte vem som äter dem men det har hänt tre gånger nu på min dryga månad som akvarist att jag hittat en halv neontetra. gör mig inte så mycket eftersom jag har stim och inte märker skillnad men är det normalt?
            Beror vad du har för fiskar i då det gäller försvunna fiskar allså
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • ekmanjenny
              • July 2006
              • 342

              #7
              har aldrig haft försvunna fiskar, bara halva. lite tragiskt men dock! jo de som kan vara bovarna är mina sorgmanteltetror. de verkar så lugna och fridfulla men jag vet inte om de är det när jag inte ser på. har hört att de kan bli lite små ilskna då de inte får simma i sitt naturliga stim om 10-20 tetror. jag har bara tre. men allt har blivit bättre sedan jag började med lite mer varierad kost till fiskarna.
              Så länge man lär sig, lever man!
              Ge blod, hela Sverige behöver det!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Vad har du för andra sorters fiskar?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • ekmanjenny
                  • July 2006
                  • 342

                  #9
                  Jag vågar knappt säga för alla säger till mig herregud!!! Det där funkar inte.

                  Det går att läsa på min zoon. Just nu har jag:

                  3 Dvärggurami (1 hane och två honor)
                  4 Guppys
                  3 Sorgmantlar
                  Stim Neoner
                  3 Molly (1 dominant hane med två honor)
                  2 Platy (honor)
                  Stim zebrafiskar
                  3 Pansarmal albino
                  1 Ancistrus bebis

                  Vilken soppa det är när jag väl raddar upp dem. Men det är sant, alla de bor på 60L. Har dock planer på att göra mig av med Zebrafiskarna. Eventuellt även Sorgmantlarna. Vet att jag borde ta bort mina Molly men det går inte, jag är så fäst vid dem. Bör troligen skaffa ett nytt akvarium illa kvickt.
                  Så länge man lär sig, lever man!
                  Ge blod, hela Sverige behöver det!

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Det låter nog som lite väl mycket fisk. Att du blandar olika sorter som funkar ihop så det blir "fisksoppa" är det ingen annan än du som ska ha åsikter om. När man precis börjat med akvarium så brukar man inte veta vad man är mest intresserad av. Man provar olika sorter.
                    Jag skulle nog själv låta bli att skaffa fler fiskar på ett tag och inte fylla på om neonerna fortsätter försvinna.

                    Men du måste vara nogrann med matningen, väldigt försiktig så det inte blir liggande en massa oätet på botten. Fast samtidigt måste pansarmalarna hitta mat. Och så är vattenbyten väldigt, väldigt viktigt när man har mycket fisk. Det är det ju alltid, men med lite fisk så håller sig vattnet fräschare mycket längre och det går att slarva lite med bytena ibland utan att det händer några större katastrofer.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • ekmanjenny
                      • July 2006
                      • 342

                      #11
                      Tack för tipsen. Jo, jag byter vatten ofta. Jag gör små vattenbyten var och varannan dag. Tycker det känns bättre än stora, sällan. Det känns som att jag börjar välja mina favoriter också redan nu bland fiskarna, så fisksoppan kan nog reda upp sig inom kort. Jag är nog glad att jag haft mycket olika sorter för jag har lärt mig en del på det. Mitt akvarium funkar just nu, inget dödsfall på över en vecka och alla verkar pigga. Har dock svårt att tänka mig att min besättning håller i längden. Är orolig för att lämna dem på semester, då jag inte kan göra mina vattenbyten. Ska nog försöka fixa till så jag har en hållbar besättning, så får de kanske svälta i en veckan. Det var ju någon som skrev att det var ok. Om de blir hungriga så får väl en och annan neon stryka med.

                      Hur klarar sig förresten ancistrus och pansarmal ablinosara? I och för sig, ancistrus borde klara sig bäst då man inte städar. Men pansarmalarna, de äter ju gamla matrester. Men de liksom de andra fiskarna kanske kan svälta. Det är nämligen en vecka det hanldar om.
                      Så länge man lär sig, lever man!
                      Ge blod, hela Sverige behöver det!

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Jag tror inte det blir några problem alls med att låta dom svälta en vecka. Bättre det än att någon matar lite för mycket och vattnet blir dåligt. Malarna klarar sig också utan mat en vecka. Se till att filtret inte är helt igensatt ett tag innan. Du ska inte rensa det det sista du gör utan ett tag innan så att cirkulationen funkar.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        Arbetssätt...