Iglar på land

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Iglar på land

    Bara en undran - vad gör iglarna på land ibland?

    Sett det idag men även förra året att de spatserar omkring på stigen runt sjön när det är riktigt fuktigt i antingen luften eller gräset.
    Är det fråga om försök till migration möjligen?
    Killies is a lifetime passion
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    tja

    är inte säker men antagligen är det som du säger ett migrationsförsök skulle jag tippa på.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Bra fråga. I Amazonas finns det blodsugande iglar som lever på land, men där regnar det ju hela tiden. De sitter bland växterna och kravlar på sina offer när de går förbi. Men i Huskvarna finns det nog inte många blodiglar. Jag har bara sett dom i små pölar i beteshagar i Skåne. De sätter sig på korna.

      Det är nog migration som du gissar. Jag har aldrig sett eller hört talas om att de gör så. Kanske har det blivit för många iglar i sjön så att de vill hitta nya jaktmarker. De är rovdjur.

      Undrar om det finns iglar som fortplantar sig på land för att ynglen ska slippa bli uppätna av fiskar? Många (alla?) iglar bär på sina ungar under buken. Det ser jätteäckligt ut.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Bara en undran - vad gör iglarna på land ibland?

        Sett det idag men även förra året att de spatserar omkring på stigen runt sjön när det är riktigt fuktigt i antingen luften eller gräset.
        Är det fråga om försök till migration möjligen?
        Vad är det för iglar? Blodiglar (Hirudo medicinalis) sitter ju kvar på de djur de hittat att äta på tills de ätit färdigt (om de själva får välja) oavsett om värddjuret sticker från vattnet eller inte, och "går" då själv tillbaka till vattnet, Dessutom tror jag att de kan leta efter byten på land ibland om vädret tillåter, mina klättrar omkring ovanför vattenytan när det blir varmt, det är alltid kondens på väggarna i deras behållare.

        Och alla som undrar, jag har inte samlat mina i naturen, jag har fått dom på recept, så dom är helt lagliga.

        Om det inte är blodiglar så återstår väl bara teorierna om letande efter mat eller nya vattendrag.

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Ursprungligen postat av Erik...
          Och alla som undrar, jag har inte samlat mina i naturen, jag har fått dom på recept, så dom är helt lagliga.
          Kan man få iglar på recept, det har jag aldrig hört talas om! Intressant!
          Min zoon

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av Nitra98
            Kan man få iglar på recept, det har jag aldrig hört talas om! Intressant!
            Jaja, dom går loss på ett par hundra per styck, men det är det värt, jag har för mig att vilda är skyddade.

            Kommentar

            • Legisten
              • January 2006
              • 115

              #7
              jag har hört talas om att om man för tex köldskador så kan läkaren ordinera ett par blodiglar,dom ska visst kunna få igång blodcirkulationen igen.

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Men vad gör man med dem när man är "klar" med dem då?
                Min zoon

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nitra98
                  Men vad gör man med dem när man är "klar" med dem då?
                  Vaddå klar? De mina är husdjur, bland många andra, ska försöka ta en kull så småningom, kanske återkommer med iglar-till-salu-annons och skötsel/odlingsbeskriving

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    Vaddå klar? De mina är husdjur, bland många andra, ska försöka ta en kull så småningom, kanske återkommer med iglar-till-salu-annons och skötsel/odlingsbeskriving
                    Ja, jag förstod att du har dem som husdjur, men jag menar i största allmänhet om man nu får dem på recept? Alla vill nog inte ha dem kvar sedan...!
                    Hur sköter man om dem, vad äter de? *nyfiken*
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Nocturna
                      • November 2005
                      • 344

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nitra98
                      Ja, jag förstod att du har dem som husdjur, men jag menar i största allmänhet om man nu får dem på recept? Alla vill nog inte ha dem kvar sedan...!
                      Hur sköter man om dem, vad äter de? *nyfiken*
                      ja berätta mer kanske skulle försöka fixa ett par o försöka bota min extrema igel fobi
                      http://www.amphibia.se

                      Jo jag har faktiskt guppys... med

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag undrar mest hur du utfordrar dem...
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          #13

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Me too as Azur...
                            Blodiglar och koppning var viktiga medicinska metoder för några sekel sedan.
                            Men att de fortfarande skulle kunna gå att få tag på via recept låter som en skröna faktiskt. Jag kommer dock ihåg att man kunde köpa dom på marknaden när jag en gång i tiden var ung - och stora var dom allt. I alla fall minnesbilden av dom.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Nocturna
                              • November 2005
                              • 344

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Me too as Azur...
                              Blodiglar och koppning var viktiga medicinska metoder för några sekel sedan.
                              Men att de fortfarande skulle kunna gå att få tag på via recept låter som en skröna faktiskt. Jag kommer dock ihåg att man kunde köpa dom på marknaden när jag en gång i tiden var ung - och stora var dom allt. I alla fall minnesbilden av dom.
                              Nej det är inte en skröna blodiglar är "ganska vanliga" inom läkarvården idag de används numera alltid tex om du om någon korkad anledning skulle tex såga fingret av dig då läkaren sytt fast ditt finger igen sätter de blodiglar på toppen av ditt finger för att påskynda samt hålla igång blodcirkulationen så det inte "dör"
                              http://www.amphibia.se

                              Jo jag har faktiskt guppys... med

                              Kommentar

                              Arbetssätt...