vad för grus/sand ska jag välja?

#1 - 21 augusti 2008 07:57
Jag har nu funderat på vad jag vill ha för botten i mitt nya akvarie.
Har kommit fram till att jag vill ha sand eller grus som är vit.
Finns det något bra man kan använda sig av?

Senast i djuraffären rådade han till att använda engelsk sjösten, men börjar ledsna på det, då jag redan har det i 2 akvarier.
Vill ha nån annan färg nu..!

eller nått annat tips?

Alla pratar om biltemas blästersand, hur ser den ut?
#2 - 21 augusti 2008 09:25
ska du ta hänsyn till fiskarna så är vitt alldeles för ljust! gärna så mörk som möjligt och har du inga bottenlevande fiskar så är väl svart silikat ganska snyggt;) blästersand använder många och är finkornig men lite för ljus i mitt tycke:) rådasand använder jag mest men blandar i lite sten och rotbitar för att få ett mer "naturligt" intryck!
#3 - 21 augusti 2008 09:48
åheim skrev:
ska du ta hänsyn till fiskarna så är vitt alldeles för ljust! gärna så mörk som möjligt och har du inga bottenlevande fiskar så är väl svart silikat ganska snyggt;) blästersand använder många och är finkornig men lite för ljus i mitt tycke:) rådasand använder jag mest men blandar i lite sten och rotbitar för att få ett mer "naturligt" intryck!

Okay :) jag ska försökte klura ut vad jag vill ha.
Men rådasand, finns det enbart på djuraffären, eller kan man hitta det som typ blästersanden hos biltema?
#4 - 21 augusti 2008 09:58
Rådasanden kan du hitta i en del byggvaruhus för ungefär en tredjedel av priset dom tar för en likadan säck i djuraffären.
Den finns dessutom i en mängd olika kornstorlekar.
http://www.radasand.se/Produktinformation/Produktblad
#5 - 21 augusti 2008 10:02
heeke skrev:
Rådasanden kan du hitta i en del byggvaruhus för ungefär en tredjedel av priset dom tar för en likadan säck i djuraffären.

Den finns dessutom i en mängd olika kornstorlekar.

http://www.radasand.se/Produktinformation/Produktblad

När det gäller sand, är det bra för växter? Har läst om det, och en del tycker det är bra, vissa anser inte att växterna mår bra. Ser dock många använda det, och deras växter verkar ju vara helt perfekta.
Så vad är det man ska ha, fint grus, eller sand?
#6 - 21 augusti 2008 10:34
Växterna brur sig inte nämnvärt, men har man riktigt fin sand (typ blästersan) kan det finns risk för att det blir lite för "kompakt".
Har man å andra sidan för grovt (typ 5mm och uppåt) så kan det vara svårt att få växterna att sitta kvar.
Jag föredrar att köra med en kornstorlek på mellan 1-3mm
#7 - 21 augusti 2008 12:10
heeke skrev:
Växterna brur sig inte nämnvärt, men har man riktigt fin sand (typ blästersan) kan det finns risk för att det blir lite för "kompakt".

Har man å andra sidan för grovt (typ 5mm och uppåt) så kan det vara svårt att få växterna att sitta kvar.

Jag föredrar att köra med en kornstorlek på mellan 1-3mm

Okay, ska åka och kika på det idag :) så får man väl se vad det blir för grus/sand.. :)
vill dock ha något annat som ser ut som sjösten, då jag inte tyckerdet är så fint! :) men sen det här med sand om jag nu väljer det, är det inte risk att vattnet blir riktigt grumligt av att sanden och de typ flyter omkring? Så som man själv går på en sjöbotten, så blir de ju grumligt där man går?
Kan man undvika det genom att tex, ha en talrik på där man häller i vattnet? :)
#8 - 21 augusti 2008 12:19
Det där beror främst på om det är kross eller siktad sand/grus man köper.

Rådasanden dammar väldigt lite eller inget alls just för att den bara innehåller korn i en viss storlek.
Skulle man ha kross så finns där oftast också väldigt små korn dvs damm med.

Men att inte virvla runt sanden när man fyller vatten hjälper naturligtvis till att minnimera att det blir disigt i karet.
#9 - 21 augusti 2008 12:30
heeke skrev:
Det där beror främst på om det är kross eller siktad sand/grus man köper.

Rådasanden dammar väldigt lite eller inget alls just för att den bara innehåller korn i en viss storlek.

Skulle man ha kross så finns där oftast också väldigt små korn dvs damm med.

Men att inte virvla runt sanden när man fyller vatten hjälper naturligtvis till att minnimera att det blir disigt i karet.

Okay =)
men för att rengöra karet om man har sand i? Hur ska man på bästa sätt rengöra utan att förstöra botten, och få det grumligt?
Och hur mycket sand, skulle jag behöva ifall jag ska ha det till mitt 112 l kar?

Vad är det för skillnad på rådasand och blästersand?
vilket är billigast?
vilket är bäst?
#10 - 21 augusti 2008 13:15
billigast är blästesanden.
bäst är ofta en smaksak.
men generellt är det nog som så att rådasanden är bättre för fiskar.
dvs mindre stress och bättre färger på fiskar om det är mörk botten.

själv skulle jag vilja slå ett slag för diabaskross (såvida man inte har
corydoras eller liknande bottenlevare), den är kolsvart och ger ett
färgspektra på fiskarna som är helt klockren.
#11 - 21 augusti 2008 13:23
Kensa skrev:
billigast är blästesanden.

bäst är ofta en smaksak.

men generellt är det nog som så att rådasanden är bättre för fiskar.

dvs mindre stress och bättre färger på fiskar om det är mörk botten.

själv skulle jag vilja slå ett slag för diabaskross (såvida man inte har

corydoras eller liknande bottenlevare), den är kolsvart och ger ett

färgspektra på fiskarna som är helt klockren.

Just nu har jag inga fiskar alls, så jag är bara på jakt efter tips på hur jag ska inreda det. Tycker det är jätte fint med mörk/nästan svart botten. Har det i mitt60liters kar. Och färger och allt sånt blir helt annorlunda jämntemot när man har vanlig sjösten.

Diabaskross, vad är det för sand/grus? vart finns det att få tag på och hur mkt kostar det? :)
#12 - 21 augusti 2008 13:26
Om du tänker köra på botior så använd fin sand, de gillar att gräva. Om inte är det väl en smaksak :)
#13 - 21 augusti 2008 13:30
Johanski skrev:
Om du tänker köra på botior så använd fin sand, de gillar att gräva. Om inte är det väl en smaksak :)

jag funderar på sand.Men vet ännu inte vad jag ska köra med.
om man sätter liggunderlag i botten av karet för att just botior gräver, ruttnar inte den efter ett tag, eller gör de farligt för fiskarna?
#14 - 21 augusti 2008 19:45
Jag har engelsk sjösten 9-12 mm i mitt akvarium. När jag läst här på forumet verkar ingen ha sån stor storlek. Beror det på nått?
#15 - 21 augusti 2008 21:04
Jag har engelsk sjösten 9-12 mm i mitt akvarium. När jag läst här på forumet verkar ingen ha sån stor storlek. Beror det på nått?

hej, vet inte riktigt om de beror på nått, är väl en smaksak...
Har dock läst att vissa fiskar vill böka runt i sanden, och därför är storleken på dina stenar alldeles för stora. Samt så fäster väl inte rötterna på växterna så bra, dom kan flyta upp.
men annars om det skulle vara mindre bra pga någon konstig anledning det vet jag inte
#16 - 23 augusti 2008 12:17
Jag har kört natur sand från vår lokala badstrand i det blivande räkkaret. Är själv väldigt nöjd med resultatet och kostnaden för gruset blev lågt. Men jobb var det med att skölja det rent från kvistar och blad och annat, men inget oöverkomligt.
http://server3.uploadit.org/files/Mick13-karpag.JPG
lite dåligt ljus i bilden.
#17 - 24 augusti 2008 16:48
Mick13 skrev:
Jag har kört natur sand från vår lokala badstrand i det blivande räkkaret. Är själv väldigt nöjd med resultatet och kostnaden för gruset blev lågt. Men jobb var det med att skölja det rent från kvistar och blad och annat, men inget oöverkomligt.

http://server3.uploadit.org/files/Mick13-karpag.JPG

lite dåligt ljus i bilden.

gick inte å hämta upp din länk :(
ska nog köra på rådasand! Eller ett mörkt grus :)
#18 - 24 augusti 2008 17:16

Förmodligen på att många fiskarter föredrar finkornig sand som bottensubstrat.
#19 - 25 augusti 2008 13:49

Som du säkert märkt är det inte så lätt att plantera växter i så grovt grus.
#20 - 31 augusti 2008 09:03
Lånar denna tråd då jag inte hittar någon annanstans.
Har hört att det skulle kunna blir för kompakt om man har finkornig sand och att det skulle kunna bildas någon typ av gas p.g.a. detta, stämmer det och hur gör man i så fall för att undvika det?
#21 - 31 augusti 2008 17:08
streezz88 skrev:
gick inte å hämta upp din länk :(

ska nog köra på rådasand! Eller ett mörkt grus :)

Sorry skall ladda om bilden på en ny länk.[:o]
#22 - 31 augusti 2008 17:50
Hoppas denna länk fungerar. Jag har använt mig av grus från den lokala badstarnaden. Det finns även sand som har finare korn storlek men jag vill ha detta som är lite grövre för att färg nyanserna framträder mer med större kornstorlek. Ljuset är inte det bästa på bilden.

#23 - 31 augusti 2008 17:56
mikey13 skrev:
Lånar denna tråd då jag inte hittar någon annanstans.

Har hört att det skulle kunna blir för kompakt om man har finkornig sand och att det skulle kunna bildas någon typ av gas p.g.a. detta, stämmer det och hur gör man i så fall för att undvika det?

Kan bildas svavelväte när svavelbakterier bryter ner organist material i en syre fattig miljö ev. metangas. Ja man får väll lukra upp sanden med jämna mellan rum för att slippa detta. Men jag skulle nog använsa grövresand som inte packar sig lika mycket av vattentrycket.
#24 - 31 augusti 2008 20:28
det skulle väl i så fall funka bra med 0.8-1.2mm grus? det borde väl inte packa sig lika mycket?
#25 - 31 augusti 2008 20:34
mikey13 skrev:
det skulle väl i så fall funka bra med 0.8-1.2mm grus? det borde väl inte packa sig lika mycket?

jag har den storleken på min rådasand! Och mindre än så ska du inte ha!
#26 - 31 augusti 2008 20:36
Mick13 skrev:
Hoppas denna länk fungerar. Jag har använt mig av grus från den lokala badstarnaden. Det finns även sand som har finare korn storlek men jag vill ha detta som är lite grövre för att färg nyanserna framträder mer med större kornstorlek. Ljuset är inte det bästa på bilden.

det enda jag får upp på den länken är enbart överdelen och man skymtar en sten i högra hörnet ^^
#27 - 2 september 2008 19:23
Ser att några skriver att man inte ska ha mörkt/svart grus/sand om man har bottenlevande fiskar. Varför?
#28 - 2 september 2008 19:30
streezz88 skrev:
jag har den storleken på min rådasand! Och mindre än så ska du inte ha!

Jag har 0.4-0.8 :)
#29 - 2 september 2008 19:42
Johanski skrev:
Jag har 0.4-0.8 :)

funkar det bra med den storleken? :O
#30 - 2 september 2008 19:55
Inga problem för mig än så länge :)
#31 - 2 september 2008 21:42
Johanski skrev:
Inga problem för mig än så länge :)

vissa tycker jju det är för kompakt för växterna.. :S
#32 - 2 september 2008 21:54
streezz88 skrev:
vissa tycker jju det är för kompakt för växterna.. :S

Det tycker inte mina växter :)
#33 - 2 september 2008 21:57
nää men de e klart :) man får ju prova sig fram. vissa på denna sida, tycker ju bara man är dum när man gör vissa saker.Jag menar man måste få göra misstag och lära sig. ifall de nu skulle vara så att växterna dör.
Göder du med nått?

Johanski skrev:
Det tycker inte mina växter :)
#34 - 2 september 2008 22:00
Jag göder med PMDD och EasyCarbo. Fått massa kiselalger sen jag minskade PMDD-dosen, så ska öka den lite högre än innan nu. Har även massvis med malaysiska sandsnäckor som gräver runt i sanden och luftar, kan vara därför jag inte haft några problem?
#35 - 2 september 2008 22:07
Johanski skrev:
Jag göder med PMDD och EasyCarbo. Fått massa kiselalger sen jag minskade PMDD-dosen, så ska öka den lite högre än innan nu. Har även massvis med malaysiska sandsnäckor som gräver runt i sanden och luftar, kan vara därför jag inte haft några problem?

jaa men då är de ju bra :)
funderar på att skaffa mig det, mina växter växer inte så mycket ^^

Annons