Pansarmalar?

#1 - 29 juni 2008 21:26
Funderar på att skaffa ett litet gäng pansarmalar till mitt 112l kar. vet ej vilken sort ännu bara. andledningen är att fiskarns skit ligger vergligen över hela botten, har mycke växter så det är svårt att komma åt med sugen och efter vattenbyten så ser det förskräkligt ut :( funderar på om pansarmalarna skulle kunna böka ner dt i sanden?
#2 - 30 juni 2008 00:01
Ronja016 skrev:
Funderar på att skaffa ett litet gäng pansarmalar till mitt 112l kar. vet ej vilken sort ännu bara. andledningen är att fiskarns skit ligger vergligen över hela botten, har mycke växter så det är svårt att komma åt med sugen och efter vattenbyten så ser det förskräkligt ut :( funderar på om pansarmalarna skulle kunna böka ner dt i sanden?

Hej!

Jag kan säga att botten på mitt sällskapsakvarium (100L med platys, tetror, ancistrus) blev betydligt fräshare efter några dagars arbete av 5st. metallpansarmalar. Dom utgör en riktigt bra symbios tillsammans med Ancistrusen.

// M
#3 - 30 juni 2008 07:39
Pansarmalar äter INTE avföring! De rotar efter mat som ramlat ned på botten.
#4 - 30 juni 2008 08:47
svea skrev:
Pansarmalar äter INTE avföring!

Det är ingen som har sagt det heller, Ronja funderade bara på om pansarmalarna bökar ner sk-ten i sanden, läs inläggen igen. ;)

Ronja: Ja det borde funka, om inte annat så drar de ju omkring och virvlar upp lorten så den förhoppningsvis åker in i filtret i stället för att ligga på botten. Nackdelen är väl att du får göra rent filtret oftare då. :p
#5 - 30 juni 2008 10:15
Du kan även prova med malaysiska sandsnäckor.
De hjälper till så att det mesta försvinner ner i sanden och blir till nyttiga grejor.
#6 - 30 juni 2008 12:28
Det ser jag nu! [:o]Ursäkta mej, men det var ingen anklagelse. Endast en upplysning.
Det förekommer ibland här på forumet att folk ställer denna fråga.

Lycka till med Corysarna, jättetrevliga fiskar.:)
#7 - 3 juli 2008 15:47
Malaysiska sandsnäckor är grymma städare i större antal. De luftar dessutom bottenlagret och förhindrar att en massa skadliga ämnen bildas där nere och stängs in. För övrigt tar de även alger, ÄTER skit (detritius) samt matrester.

På det stora hela skulle jag påstå och slå ett slag för sniglarnas fördelar när man vill få balans i akvariet!

Corydorasarna tror jag kommer städa på bra också! Som nämnts tidigare behöver nog skiten mest röras runt så filtret kan ta det.

Lycka till med pansarmalarna!!

MVH Simon B:)!
#8 - 3 juli 2008 16:24
Någon som kan tipsa om var man kan få tag i dessa malayiska sandsnäckor?
De finns inte i de lokala akvariebutikerna i Uppsala.
#9 - 4 juli 2008 17:12
Inte det? Brukar finnas gott om dem i de flesta akvarieaffärer tycker jag. Inte för att jag riktigt vet om man kan köpa dem utan det är nog bara att be o få ta med ett par stycken.

MVH Simon B:)!
#10 - 4 juli 2008 21:21
TinaM skrev:
Någon som kan tipsa om var man kan få tag i dessa malayiska sandsnäckor?

De finns inte i de lokala akvariebutikerna i Uppsala.

Varför inte bara be din handlare ta hem. De är inte tankeläsare :D

Annons