Är det helt kört med detta?

#1 - 24 juni 2008 22:58
Jag har sett Floridahummer / Procambarus alleni och blev kär.
Så läcker.

Till min fasa står det även detta på artbeskrivningen här på Zoopet:

Det är inte tillåtet att hålla denna art i Sverige – detsamma gäller för alla andra kräftarter utom den europeiska flodkräftan samt signalkräftan.

Är det totalt helt kört med andra ord?
Måste jag flytta utomlands för att få inneha dessa?
Finns det inga tillstånd att söka eller nått?
#2 - 25 juni 2008 09:20
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 juni 2008 09:41
Det går att söka tillstånd om man håller den för forskningsändamål i samarbete med något universitet eller liknande.
I övrigt finns det inte en chans - utan man riskerar dryga böter vid innehav.
#4 - 25 juni 2008 10:42
Men vem har koll på detta egentligen?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 juni 2008 11:03
Men vem har koll på detta egentligen?

Det bygger väl på att man blir anmäld - som med många andra lagar.
#6 - 25 juni 2008 13:31
kjell hur är det då om man tex håller en sådan art utan kännedom om förbudet.

Tex att man köper ett kar och får med sig den på köpet?

Den bättre frågan enligt mig är vad man gör då man får reda på att man håller ett djur som man inte får ha enligt lag. Ska man avliva den? Anmäla sig själv/ge kännedom till de rätta organen om att man har djuret lr vad?

Vore intressant att veta bara, för om fallet är så att man ska avliva så finner jag det ganska sjukt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 juni 2008 13:47
Amaro skrev:
kjell hur är det då om man tex håller en sådan art utan kännedom om förbudet.

Tex att man köper ett kar och får med sig den på köpet?

Utan jämförelse i övrigt ;) - det hjälper inte att säga att man inte kände till att man inte fick ha kokain hemma om man åker fast för detta.
Man är skyldig att informera sig om vilka lagar som gäller - så det enda som händer om du säger att du fick kräftorna av någon annan är att också den som du fick/köpte dem av åker fast.

Avlivning är ju inte så märkligt - det sker ju så gott som dagligen med de djur som smugglas in vid våra gränser.

En del djur som beslagtas skickas vidare till djurparker/offentliga akvarier - men det lär kanppast bli aktuellt för några kräftor (speciellt eftersom orsaken till förbudet sägs vara smittorisken)
#8 - 25 juni 2008 14:06
Det känns så fånigt med lagen, särskilt när den gäller typ dvärgkräftorna - dom lär ju knappast överleva många minuter i svenska vatten. Men men, lagar är ju lagar och vi akvarister står ju inte över lagen :/

//C

Annons