havre skrev:Ja karet blir som butikerna man köper det ifrån är...
oskarwallin skrev:
Algerna har börjat komma så jag kör UVC 5 timmar om dagen.

oskarwallin skrev:Ne jag är också lite Osäker på att han är hundra på vad han snackade om, han verkade motsäga sig själv, och bla snackade han om att hög nitratnivå är bra och att man ska ha låg nitratnivå ifall man ska köra "sterilt".sen så pekade han på en sammetsclown och sa att de är känsliga mot sämmre vatten och variationer i vattenvärde. sen så hittade jag den clownen jag har nu som han sa att det va en sammets clown och att den passade utmärkt och skulle klara sig bra... men jag förstår inte att om han inte visse vad han snackade om hur tusan lyckas han ha igång massa saltvattensakvarium som faktiskt ser helt okej ut och fiskarna/korallerna ser pigga ut i...
havre skrev:Jag tycker inte det ser helt ok ut och varken fiskar/koraller ser speciellt pigga ut. De ser väl ok ut precis när de kommit, men sen går det snabbt utför i dessa kar.
havre skrev:Teknik är de dyrare än Triton. Levande är de billigare ibland och dyrare ibland, men mår mycket bättre på Triton.
Mvh Thomas
Trollsvans skrev:Mjo, det blir en del. Men så har man ju rätt bra fjong på cirkulationen, och den ökar ju på avdunstningen... + allt jämra ljus = värme.
Ska föröka höja upp armaturen lite, då lär väl värmen minska iallafall.
oskarwallin skrev:Hej!
jag har inte gjort några ändringar i karet förutom att i sista filterfacket satt dit en Powerhead som tar vatten från botten av det facket och Sprutar vatten genom strilrörsöppningen (utan strilröret)
på detta sett slipper jag borra hål i Plasten eftersom att när Powerheaden är igång så Tar den vatten Från hålet brevid strilröret OCH från skummar sidan och när powerheaden är avstängd på natten så körs original pumpen bara och det rinner ut genom det vanliga hålet igen eftersom att Vattennivån höjs igen när powerheaden stängs av.
Ska Ta en bild på hur jag menar sen.
oskarwallin skrev:på dagen när powerheaden är igång så låter det ju lite, men på natten är det bara skummaren som låter och det har jag vant mig vid även fast den är runt 2 meter från mitt huvud när jag sover.... låter inte så mycket, man kan ju alltid vrida ner den under natten bara. men för mig behövs inte äns det.
Lasse skrev:Matte
Med Clownhotellet har jag inte micklat med belysningen - den är orginal - dock har jag kraftigare cirkulation och jag har skickat iväg skummaren.
MVH Lasse
INgen fara :D för att vara ärlig tror jag inte det blir någon större skillnad på 63 liter och ett clownhotell då du ändå måste ha filtrering av någon sort i 63 liters... och i clownhotellet är det väldigt kompakt, dvs jag tror att de kommer ta ut varandra, dessutom tror jag att det blir billigare med clownhotell om du köper från var jag köpte (1700kr)...matte159 skrev:[COLOR=blue]Ok... Då minns jag väl fel, inte alls omöjligt. Mitt minne är bra men mycket kort. :p [/COLOR]
[COLOR=blue]Nu har jag kommit fram till att laptop inte blir av trots allt och... Ja, man kan ju inte sluta tänka på salt, men jag ska inte säga ngt. Jag lär ångra mig 1000ggr om :p Får tänka egenom detta ordentligt.[/COLOR]
[COLOR=blue]Btw. Funkar det bra med stenkoraller i ett Clown-hotell eller alt. ett 63L Aluminiumram-akvarium? Ska jag skaffa ett clownhotell eller ha kvar 63:an för bäst resultat? Funkar 63:an bäst så måste jag bara införskaffa en lys-ramp. (Är ännu inte säker om det är salt jag vill ha, men det skadar ju inte att veta lite:))[/COLOR]
[COLOR=blue]Edit: Sry Oskar om jag lånar tråden lite...[/COLOR]
Oskar den var en riktig snygging den :)
Hur går det med dina kar nu?
oskarwallin skrev:INgen fara :D för att vara ärlig tror jag inte det blir någon större skillnad på 63 liter och ett clownhotell då du ändå måste ha filtrering av någon sort i 63 liters... och i clownhotellet är det väldigt kompakt, dvs jag tror att de kommer ta ut varandra, dessutom tror jag att det blir billigare med clownhotell om du köper från var jag köpte (1700kr)...
Lycka till Matte!
oskarwallin skrev:sant ifall du ska köra Stenkoraller så klarar de sig ju lättare i ett lägre kar än i ett clownhotell.
sen så är ju faktiskt inte en okej t5 ramp så dyrt, speciellt inte ifall man köper begagnat :D skummare är ju inte nödvändigt men jag ser skummare som att det drar ner kostnaden för skötsel, salt är inte är så billigt och med skummare behöver man inte lika mycket vattenbyten, du klarar dig iof med en Rio Nanoskummare.
Levande sten kan fraktas ganska lång tid, 4h är inte problem ifall du har fuktigt tidningspapper runt (saltvatten) glasrosor kan dock fixas med något som kallas "joe`s juice" som man har i karet och diverse hemmakurer som funkar bra.
I ditt kar kan du ju köra Ett innerfilter med diverse kemikalier och kanske ett med lite extra biobollar, sen borde ju en streamer räcka.
frakt vet jag inte hur mycket det skulle kosta, jag är inte hundra på det här men jag tror att du måste sätta GLaslister på alla utsatta aluminiumbitar i ditt kar... fast den frågan kan inte jag svara säkert på då aluminium får en skyddande hinna av aluminiumoxid som gör den ganska resistant mot kemiska reaktioner.
Hur du än gör så LYCKA TILL!!!!
Mvh Oskar Wallin
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Vissa sägar att det krävs ganska mkt för att alu-ramen ska ta skada, vissa säger att det inte går och vissa säger att det räcker med att kleta på silikon. Vad tror ni?[/COLOR]
tobias.nero skrev:Hörru Oskar hur går det för dig med allt?