Oskar's Clownhotell

#1 - 19 april 2008 22:07
JO det blev ett litet Spontan köp idag ;P Skulle handla skor såg en Zoobutik.. gick in och såg ett clownhotal för 1699kr.. så PANG så va det hemma med färdigttillblandat vatten och "ingånga" biobollar och lite LS
#2 - 19 april 2008 22:12
Hur gick det med skorna ;)

Grattis till nya karet :D
Vad ska du fylla det med nu då ?
#3 - 20 april 2008 07:06
ska få in lite mjukisar om nåra veckor och mer levande sten imorgon.... det e liksom målet just nu ;P
städpatrull har jag redan... 3 blåbenade eremiter och 4 turbosnäckor. den ska ju utökas allteftersom karet börjar få lite balans..
#4 - 21 april 2008 18:06
va på triton idag och Köpte lite mer levandesten :)
har en skitcool vad jag tror är nån sårts rörmask som fäller ut sina borst som en Solfjäder hela tiden.. den har jag några andra anemoner?... foton kommer så snart som möjligt..
#5 - 22 april 2008 12:02
okej,låter som en helt vanlig rörmask,den hjälper till att filtrera vattnet.
anemoner? låter som skivanemoner.
posta gärna en bild:)!

Mvh Fredde
#7 - 4 maj 2008 21:45
Det här blir bra Oskar

MVH Lasse
#8 - 4 maj 2008 22:06
Jo, det visade sig ju tillslut att jag hade fått med 3 kilo Torkad och se blötlagd LS istället för ny från bali som han sa att det var... så nitraten och Fosfat låg ju högt, men nu när jag gjort ett vattenbyte och Kör med Ultraphos så Börjar värderna bli bra :)
hade 3 Blåbenade eremiter.. nu är de två .. så Det blev lite revirfajt han gick ju på den minsta. men jag har lagt i lite fler skal åt de ifall de vill uppgradera skal :)
#9 - 5 maj 2008 08:37
Ja karet blir som butikerna man köper det ifrån är...
#10 - 7 maj 2008 10:02
hehe ;P jo nu har jag Fräsch LS från Triton ;P Sett en krabba och Någon Konstig anemon. som jag fick Identifierad av dig havre ;P eller jag fick iaf veta att den va en snäll rackare ;P
det e Krig mellan eremiterna, bara en kvar nu hittade Benen från en annan igår.....

men men, NU e det bara en eremit i karet och turbosniglar. har lagt ner lite Tomma skal han kan ta ifall han måste.
och nästa vecka eller den här ska jag inhandla en Liten Clown...precula Tror jag att jag ska ha. sen ska det också inhandlas Pustarräkor och lite mer Mjukisar. vet inte vilka än, ifall ni har tips på lätta mjukisar eller vad jag ska köpa istället för anemon sålänge till clownen, eller klarar han sig utan?

Mer bilder kommer när det inhandlats.
#11 - 7 maj 2008 16:38
Clownen klarar sig utan :)
Är det var jag tror det är som du fick torkad ls?
Hur la du märke till det, för det kan ju hända att jag har råkat ut för samma sak isf.
#12 - 7 maj 2008 17:59
Inget liv, Fick Värdens Nitrit Topp, Fosfat låg ganska högt, Slemalger, Och Nu när jag vet hur Ls ska lukta luktade den där gammal tång... sen så när jag la ner den i vattnet liksom Ramlade det av grejer från den, Typ Gammla döda knappkolonier som va intorkade och bara uppblötta.. jag kan ju itne vara 100% på att den va torkad.. men till 98% säker e jag..
#13 - 7 maj 2008 18:55
Hur lång tid tog det för nitrittoppen innan den kom?

Vad sa dom till dig när du köpte ls, jag menar dom kan ju inte lura i en att man köper "bra" ls och får skit :mad:

Nu vet jag inte om det är någon större skillnad mellan torr och vanlig efter att man fått rätt på allt, men det kanske någon annan kan svara på?
#14 - 7 maj 2008 19:02
Det tog runt 3-9 dagar innan nitrattoppen inte nitrit kom... jag var hemma hos min farsa då så jag vet inte vilken utav de dagarna det var...
skillnad är att man får ju inte med några Levande djur eller KOraller... den e helt enklet utav liv i.. det är som typ en Korallsten man köper för 59 kr kilot eller något sånt.. fast med massa döda DJur och Koraller i som Ruttnar..
de sa till mig importerad LS från Bali... sen berättade han att "det brukar komma Krabbor, och andra djurfrån stenarna. sen sa han att det e Koraller och sånt på...... jo det va ju djur med.. men de var Tvärdöda... Och i föruttnelse stadie..
#15 - 7 maj 2008 20:08
Av dom 10kg jag har köpt så har jag inte fått ett ända levande ifrån. Jag har iofs inte haft någon nitrit än och nu har det gått snart 4 veckor.

Synd om man bara fått skit med tanke på priset, ska se om jag inte kan lämna tillbaka och börja om med riktiga grejer.

Ska dit och ta ett snack [}:)]
#16 - 7 maj 2008 20:37
ne jag köpte från triton för 1½ vecka sen... och däri var det Rörmaskar, Krabba, nån konstig anemon och en Stenkorallbit av någotslag....dock var den vit så den e väl död...
#17 - 7 maj 2008 21:09
havre skrev:
Ja karet blir som butikerna man köper det ifrån är...

Hehehe! Thomas du är väl inte bitter :D
#18 - 7 maj 2008 21:39
kommer snart ett "Ja ä int Bitter"
#19 - 10 maj 2008 13:42
Hur går det med ditt kar Oscar? Jag är själv precis på väg att skaffa ett Clownhotell och suger åt mig allas intryck om uppstarter och annat :) Sjukt bra pris du verkade ha hittat! Här i Umeå vill de ha 3800 spänn vilket jag tycker kan liknas vid väpnat rån...

MVH
/Jens
#20 - 11 maj 2008 10:04
Jo det har stått stilla Denna veckan jag är hos min pappa, ska försöka komma igäv och köpa fler Mjukisar och Min clown.
Jag har också hittat en till krabba, de är så små nu så jag ska nog inte ta bort dem än.
Tror jag måste köpa fler Turbsniglar så jag får runt 6-7 stycken för att hålla Rutan Hyffsat ren. Algerna har börjat komma så jag kör UVC 5 timmar om dagen. Xenian är fullt "utslagen nu" och man ser tendenser till att den kommer börja pumpa snart, den liksom Drar ihop sig snabbt för att sen slå ut några sekunder senare väääldigt långsamt.
sen har jag märkt att 2200L/h är för mycket för att blåsa genom strilröret så jag har nu Gjort om så att strilröret Står mott Väggen med Full sprutt och Därmed Hjälpertill att Syresätta vattnet. Sen har jag sat dit en filtermattbit efter Skummaren som tar bort de små microbubblerna som kommer från den, jag tycker det räcker som Bubbelfälla då ALLT vatten kommer gå genom min powerhead som Mynnar ut i Strilröret. Det verkar ta bort bubblorna.

kommer med mer bilder när mer mjukisar och clown är inköpt :)
#21 - 11 maj 2008 11:51

Algerna har börjat komma så jag kör UVC 5 timmar om dagen.

Gör jag fel som kör UV-c 24/7?:confused:
#22 - 11 maj 2008 12:44
vet inte om det är fel, men jag har blivit avrådd att Köra UV-c då det dödar Både bra och Dåliga bakterier som behövs vid uppstart...
#23 - 11 maj 2008 13:11
Jo det vet jag, jag visste inte om det när jag startade mitt clownhotel först så det blev en nitrit topp som heter duga [B)]
#24 - 11 maj 2008 13:17
kanske nån "UV-c:are" kan svara på Varför, då jag inte e säker ;P
#25 - 11 maj 2008 13:19
Inte jag heller :)
Nej man kanske skulle gå ut och lapa lite sol...
#26 - 17 maj 2008 16:52
jag var på bromma idag och lämnade av dunkarna jag fick vattnet i.
Lämnade in ett vattentest samtidigt och de tyckte att de verkade okej. mätte deras egna burkar och det var nästan samma värde, bara en förhöjd halt av nitrat. så hem kom jag med en liten clown ,en Sten med en liten anemon av något slag och några knappar.

#27 - 17 maj 2008 17:03
Vad låg fosfaten på?
#28 - 17 maj 2008 17:10
han verkade inte se några halter överhuvudtaget
#29 - 17 maj 2008 17:18
Vad mätte han med? Jag tror inte riktigt på det där om jag ska vara ärlig (dig litar jag på men inte honom). Vad mätte du med själv? För mitt test här hemma blev blått så det sjöng om det.

Jag var där idag också och då sprang dom runt som tokar och mätte salinitet osv. Tyvärr så såg det lite tomt ut men jag måste säga att karen såg mycker frächare ut idag än för en vecka sedan.
#30 - 17 maj 2008 17:51
Tror tyvärr att han körde med stickor, på triton mätte jag och då blev det 0,5-1 och då var det dropptest.. sen gjorde jag ett vatten byte med Fräscht vatten för någon dag sen. och bytte precis Fosfatremover
men han gjorde ett likadant test på sitt vatten och värderna va nästan likadana, han hade bara mer nitrat än mig.. annars var de lika
#31 - 17 maj 2008 18:19
Hehehehe inte konstigt du inte hade fosfat då dom stickorna inte visar fosfat. Han kör med eSHa eller vad dom nu heter, det var dom han tyckte jag skulle ha för att han själv körde med dom. Men nu har jag äntligen köpt riktiga. Bla pH, Nitrat och KH visade fel på stickorna.
#32 - 17 maj 2008 18:29
hehe, aja allt verkar må bra än sålänge i burken, antar att även om de visade fel så visade var värderna ändå ganska lika mellan mittakvarium och butikens. ska inte mata på några dagar nu iaf.. clownen lär väl ändå inte vara intresserad av mat just nu ;P
#33 - 17 maj 2008 19:22
Nej det är nog korallerna som inte mår bra av fosfaten, fisk osv vet jag inte hur dom påverkas. Det är inte mycket att göra ta det lugnt bara, jag brukar inte mata på 2-3 dagar efter att jag lagt i en ny fisk.
#34 - 17 maj 2008 19:27
Sen har hörde jag utav killen på bromma att mjukkoraller/läderkoraller "äter" nitratet och därmet inte är en belastning för karet, sen köre jag fosfat reducerare i strömtvatten..
#35 - 17 maj 2008 20:15
Ok, men om nitraten är för hög så kommer korallerna rättare sagt "zooxanthellae" i korallerna att välja ammonium som näring istället för det är lättare att omvandla till "energi". Och i detta fall så kommer nitraten att förbli orörd. (Här får gärna dom lärda rätta mig om jag har förstått det fel, jag är nämligen lite ringrostig på engelska då jag läst detta i en av Sprungs böcker).

Du får inte tro att jag dömmer dig eller något sånt, det är bara det att jag litar inte på killen som hjälp både dig och mig. Han är otroligt trevlig och servicen är bra, men han vet uppenbart inte vad han pratar om. Och om han vet vad han pratar om så begår han ett brott när han lurar på oss allt detta skit.

Angående böckerna jag läser så får du gärna låna dom någon gång(om man kan lita på dig ;) ), så slipper du köpa dom själv. Det är jäkligt intressant och givande.
#36 - 17 maj 2008 20:32
Jo jag väntar på att Knops bok ska komma till huvudbibloteket här i täby, har för mig att jag sätt några andra saltvattensböcker.. vilka rekommenderar du?

Ne jag är också lite Osäker på att han är hundra på vad han snackade om, han verkade motsäga sig själv, och bla snackade han om att hög nitratnivå är bra och att man ska ha låg nitratnivå ifall man ska köra "sterilt".sen så pekade han på en sammetsclown och sa att de är känsliga mot sämmre vatten och variationer i vattenvärde. sen så hittade jag den clownen jag har nu som han sa att det va en sammets clown och att den passade utmärkt och skulle klara sig bra... men jag förstår inte att om han inte visse vad han snackade om hur tusan lyckas han ha igång massa saltvattensakvarium som faktiskt ser helt okej ut och fiskarna/korallerna ser pigga ut i...
#37 - 17 maj 2008 20:43
Böcker så tycker jag helt klart att Knops bok är bra att börja med det gjorde jag också, nu har jag Sprungs böcker det går lite långsamt framåt för det är på engelska, visst det är inga större problem men jag måste säga att jag läser snabbare på svenska.

Jag har Knops bok också om du vill låna? Det är bara att vi ses någonstans så kan du börja med att låna den.
#38 - 17 maj 2008 20:48
Knops bok skulle vara inne på Måndag eller tisdag, så det går nog snabbare med Bibloteket, men tack ändå :) :)
#39 - 17 maj 2008 21:04
Lugnt, bara säg ifrån om du ångrar dig.
#40 - 18 maj 2008 07:22
Ne jag är också lite Osäker på att han är hundra på vad han snackade om, han verkade motsäga sig själv, och bla snackade han om att hög nitratnivå är bra och att man ska ha låg nitratnivå ifall man ska köra "sterilt".sen så pekade han på en sammetsclown och sa att de är känsliga mot sämmre vatten och variationer i vattenvärde. sen så hittade jag den clownen jag har nu som han sa att det va en sammets clown och att den passade utmärkt och skulle klara sig bra... men jag förstår inte att om han inte visse vad han snackade om hur tusan lyckas han ha igång massa saltvattensakvarium som faktiskt ser helt okej ut och fiskarna/korallerna ser pigga ut i...

Jag tycker inte det ser helt ok ut och varken fiskar/koraller ser speciellt pigga ut. De ser väl ok ut precis när de kommit, men sen går det snabbt utför i dessa kar.
#41 - 18 maj 2008 07:49
jo det är väl det som luras lite, Alla koraller säljs ju och så kommer det in nya
#42 - 18 maj 2008 09:03
havre skrev:
Jag tycker inte det ser helt ok ut och varken fiskar/koraller ser speciellt pigga ut. De ser väl ok ut precis när de kommit, men sen går det snabbt utför i dessa kar.

Sant, har du fått någon bild över hur stor prisskillnad det är mellan dom och triton?
#43 - 18 maj 2008 12:34
när det gäller saltvatten är det väl inte en sån JÄTTE skillnad..
#44 - 18 maj 2008 16:30
Teknik är de dyrare än Triton. Levande är de billigare ibland och dyrare ibland, men mår mycket bättre på Triton.

Mvh Thomas
#45 - 18 maj 2008 17:01
Jo tack jag lämnade tillbaka min snowflake idag för han ska ha mycket större än det jag har. Och i utbyte fick jag en glyta och en clowngoby(gul), gyltan hyperventilerar just nu och har gömt sig bakom en ls :(

Vad brukar det bero på? Jag tog god tid på mig när jag koppade i honom.
#46 - 18 maj 2008 17:24
havre skrev:
Teknik är de dyrare än Triton. Levande är de billigare ibland och dyrare ibland, men mår mycket bättre på Triton.

Mvh Thomas

jo triton är billigt och bra, Huvudanledningen till att jag köpte mitt där va att jag fick bra pris på en stor sten med både Massor av Röda knappar på, och en ganska stor anemon, sen fick jag med massa avknoppnigar från nårga av hans andra kar, bland annat några stjärnpolyper. sen behövde jag något som rördeupp sanden så jag köpte eremiter och En sandsjöstjärna. annars skulle jag ju ha gått till triton. vi åkte bara till bromma för att lämna tillbaka mina dunkar jag hade fått skitvattnet i...

ska troligtvis sälja mitt 500liter söt snart och köpa ett stort salt
#47 - 18 maj 2008 18:18
Att den hyperventilerar låter inte så bra, men jag tror du ska ge gyltan lite tid bara. Dock, om jag inte missminner mig fel, så kan hyperventilation bero på parasiter i gälarna, vilket inte är en omöjlighet om den kommer därifrån.
#48 - 18 maj 2008 18:33
Hehe, ska jag slänga i en putsarräka eller han tar inget sånt?
#49 - 19 maj 2008 05:31
Enda jag kan säga är att jag sett putsarräkor plocka i gälarna.
#50 - 22 maj 2008 07:22
var bara tvungen att skriva att jag planerar att uppgradera min saltvattens volym med yttligare runt 560 liter

Startar upp en ny tråd senare om det, isånna fall i mitten av nästa månad.

mitt clownhotell mår bra ohc jag TROR att min anemon har hittat sitt ställe... efter att den gått omkring och bränt lite xenia... och puttat ner ett par fraggar..
Clownen har också blivit modigare och börjat äta och sitter inte bara i anemonen och myser.. men det är fortfarande hans favoritställe en goby av något slag ska inhandlas denna vecka, behöver något mer som vänder på sanden.
sen ska jag hamstra pengar för att kunna starta upp det nya akvariumet lite snabbare Dvs kunna köpa mer sten på en gång och större städpatrull.
#51 - 22 maj 2008 16:34
Titta noga innan du köper en bara, så du får en bra och frisk liten stackare. Har fler skräckhistorier från vårt favvoställe, men med risk för att det ska bli för negativ klang i tråden så ska jag låta bli att dra dom.

Kul att du ska uppgradera ska du använda dina kar som du redan har eller?
#52 - 22 maj 2008 17:48
jo då triton håller bra priser så köper jag nog hellre från dem... känns lite säkrare ;P
föresten får man hålla fiskarna i så små akvarium som de har alltså inte triton utan det andra stället? det kan ju inte vara mer än 20 liter.. kampfiskhanarna håller de i typ 4 deciliter med en luftpump

ang mitt större akvarium jag ska köpa så blir det ett köp av en moderator på SVG vet inte om jag får säga vem det är...
iaf det verkar skit bra och schysst pris.. passar mitt rum utmärkt. :)
#53 - 22 maj 2008 18:50
Det med kampfiskarna har jag sett bakom, om det är dom du menar?

Kul för dig att du redan kan fixa ett större, jag får däremot vänta lite.
#54 - 22 maj 2008 19:49
Jo kampfiskarna är ju helt fel, Undrar om de skulle klara en Inspektion?

Den som vänter på nått VÅTT väntar alltid för länge

men som sagt lägger jag upp en tråd om det nya senare när det är dax! har lyckats hitta en redan som antagligen ska köpa mitt 500liters, och därer har jag en stor del av pengarna som krävs... ska bara sälja mitt 220 liters nu och mitt 54 liters... hint hint ;P
#55 - 22 maj 2008 21:18
Hehe, jag fattar hinten men min sambo ogillar den idén tror jag. Du ska inte ha något av dina nuvarande kar som sump då?
#56 - 23 maj 2008 05:27
ne jag får med en ganska stor sump ;P
#57 - 24 maj 2008 21:42
Ett steg närmare till uppgradering, 500 liters karet sålt nu bara två kar kvar nu :)
#58 - 29 maj 2008 17:53
tänkte lägga in lite fler bilder och samtidigt fråga vad detta är?!
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=23497&d=1212082171
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=23496&d=1212082171

sen tog jag en bild när jag matat anemonen.. eller rättare sagt clownen har matat den :) och eremiten leker herren på täppan
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=23494&d=1212082171
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=23495&d=1212082171

Bilderna är tagna med en 2,3 mp minolta från 90 talet ;P
#59 - 29 maj 2008 18:15
Ang den vita saken, rör den på sig? Det kanske är en nakensnäcka?
#60 - 29 maj 2008 18:17
det KAN vara så att den rör sig, men jag är osäker..
#61 - 29 maj 2008 18:36
Är det en nakensnäcka, så blir den nog jävligt snygg (som alla andra nakensnäckor), men de flesta såna är la "skadedjur", om jag förstått det rätt?
#62 - 29 maj 2008 20:42
Dom blir oftast inte långlivade i ett akvarie heller tyvärr men vackra att se på.
#63 - 29 maj 2008 21:06
så då kan jag ha kvar den ett tag :)
#64 - 29 maj 2008 21:07
öhhh jo det är nog en naken snigal... det verkar som att de är nattaktiva ;P den e borta nu på 10 min kan inte se den nån stans
#65 - 30 maj 2008 00:57
Antingen har den gått på promenad, eller så har någon av de övriga invånarna fått sig ett skrovmål..
Skoj att se att det händer saker iallafall.
Är sjukt sugen på att åka och köpa LS själv, så man kan sitta nätterna igenom med ficklampa och roliga miner.. :p
#66 - 30 maj 2008 08:08
jäklar vad snabba de är egentligen... jag hittade den efter 10 min i andra hornet på akvariumet
#67 - 30 maj 2008 10:23
Hur stor är den där snorkråkan egentligen? Gissar att röret den satt på på bilden är typ 20-25 mm i diameter?
#68 - 30 maj 2008 10:41
den är väl runt 2-2,5 cm lång ;P
helt vit och ser ut som att man satt ihop snöflingor
#70 - 5 juni 2008 06:50
Nu far jag iväg till frankrike för att segla upp en Katamaran och lämnar nu Clownhotellet till min mamma ioch dess Öde.... hoppas det klarar sig ;P de har klarat sig med sämre värden än v ad det blir under två veckor så jag tror inte att det blir några problem...(Fingers crossed)
#71 - 15 juni 2008 17:57
Är nu tillbaka från Frankrike, det gick snabbare än väntat.
Akvarium mår bra och har klarat sig utan några problem med bara matning och påfyllning av vatten var 3dje dag.

snart är det dags för min uppgradering.
#72 - 16 juni 2008 21:03
Fick tidigare idag reda på att vi har under tiden jag varit borta fått en Stor Vattenskada under Bla köket, det är så mycket vatten att det har runnit ut genom tegel väggen på utsidan. och därmed har min far beslutat att det får vänta tills hösten när jag kan skaffa ett nytt akvarium, och då vill han inte ha något jättestort.
så nu har jag inga akvarium hemma hos pappa och två små hos min mamma :(

jag kommer starta en Tråd om några månader när jag kanske får ett annat akvarium. en positiv sak var att han sa att när vi skaffar ett nytt ska vi planera ordentligt och göra det snyggt, det betyder antagligen att man får lite sponsering vilket är välkommet. tyvärr är det så långt in i framtiden.
#73 - 16 juni 2008 21:06
Oj!
Läckande akvarium, eller läckande vattenledningar?

Men sponsring och planering är iaf alltid välkommet, speciellt med salt.

Hittat nå mer skoj levande då?
#74 - 16 juni 2008 21:19
ne det var läckande ledningar, annars skulle jag nog inte få ha något akvarium överhuvudtaget efter det. jag har hittat Någoting som jag inte lyckas få foto på, den sitter inuti en liten håla och sticker ut Klor eller något som liknar klor. det första jag tänkte på var en liten mantis men hur små kan de vara? den saken som jag har är ca 1 cm bred. det såg väldigt konstig ut. får försöka få något kort på natten om den är ute då.

Tur i oturen hade vi ändå. under köket hade vi en ofylld pool som Tog upp de mesta vattnet, dock så förvarade vi massa elektriska verktyg och sådant i poolen......
imorrn klockan sex så kommer de och börjar riva, måste säga att de måste ha varit mycket snabba. då det på typ en vecka lyckades utvärdera skadan och snacka med försäkringsbolaget Och skicka hit killar som börjar uppbyggnaden och nerrivningen.
inget kök på ett par månader låter ju faktiskt ganska lockande. Pizza, kebab,kina varje dag :) :) varje tonårings dröm!!!
#75 - 16 juni 2008 21:41
Tur ska man ha när det gäller försäkringar och hantverkare, den saken är säker.
Tur att dom ordnar det fort iaf...
Men angående käket, det kommer du tröttna på, speciellt när du märker att byxorna sitter lite tightare än dom brukar.. :D:D

Mantisen, liksom de flesta större djur, kommer väl med som ägg... så det kan nog vara nåt sånt. Ska bli intressant att se.
En cm bred? Och hur lång?
Kan ju vara allt från krabba till amphipoder... eller en mantis.
Vad hoppas du på?
Själv sitter jag ju klistrad några timmar om dygnet... Först i hel-ljus, sen i blåljus, och sen när det varit kolsvart nån timme...
Man hittar nytt varje dag dessutom (ok´, slängde i min sten i torsdags... ).
#76 - 16 juni 2008 21:52
när den är så liten så Hoppas jag på att det är en mantis :P men jag vet inte hur lång den e då jag bara sett den klorna/huvudet sticka ut, och såfort man rör sig utanför akvariumet så Åker den in igen
#77 - 16 juni 2008 22:01
Det återstår att se, helt enkelt.
Är det en peacock mantis så kommer den nog anfalla dig när du går förbi en vacker dag, och då kommer du hoppa högt. :D
#78 - 16 juni 2008 22:23
Hehe, kan se mig själv med handen ner genom Luckan på clownhotellet, hoppa iväg och drar ner akvariumet på golvet ;P får passa mig så det inte blir fler vattenskador hehe

jag är hemma hos min farsa denna vecka. ska nog beställa lite fler roliga saker till nästa vecka. så jag får lite kort :)
#79 - 16 juni 2008 22:24
Bilder är bra saker.

Man längtar ju lite tills man kan stoppa i nåt skoj i sin egen balja..

Hur mycket dunstar det från clownhotellet?
#80 - 16 juni 2008 22:32
under veckan jag var borta dvs 10 dagar sammanlagt så dunstade det runt 2-3 cm, men det varierar med luftfuktigheten i rummet, eftersom att jag inte bor där varannan vecka så blir det torrare luft under tiden jag är borta och det dunstar mer, medans när jag bor där så blir luften fuktigare och Dunstningen Går ner.
#81 - 17 juni 2008 07:37
Bekvämt med lock, helt enkelt...
Mitt dunstar ca en cm om dagen (ca en halvliter).
#82 - 17 juni 2008 10:05
Oj :P det var mycket hehe.

Lock är bekvämt ja :)
#83 - 17 juni 2008 10:14
Mjo, det blir en del. Men så har man ju rätt bra fjong på cirkulationen, och den ökar ju på avdunstningen... + allt jämra ljus = värme.

Ska föröka höja upp armaturen lite, då lär väl värmen minska iallafall.
#84 - 19 juni 2008 09:47
Trollsvans skrev:
Mjo, det blir en del. Men så har man ju rätt bra fjong på cirkulationen, och den ökar ju på avdunstningen... + allt jämra ljus = värme.

Ska föröka höja upp armaturen lite, då lär väl värmen minska iallafall.

Fixa en fläkt, brukar minska värme problemet rejält. Men det ökar på avdunstingen förstås.
#85 - 19 juni 2008 10:00
Det ska ordnas det också... Men primärt är att fixa upp armaturen, som just nu bara ligger ovanpå akvariet lite fult.
#86 - 19 juni 2008 16:14
Var på Triton i förrgår och köpte en Sten med en massa Roligt på, och en liten grön Clowngobie. bilder kommer nästa vecka när jag är där! :)
#88 - 22 juni 2008 21:48
clowngobien är rolig, den ligger under en mjukkorall och tittar på när en Bit artemia Svävar framför honom, fort flygar han ut och fångar den och snabbt som F*n in igen hehe

lite fler bilder

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=244179&postcount=142

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=244197&postcount=143
#89 - 25 juni 2008 21:08
uppdaterat med två helhets bilder, dock är de suddiga
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=244685&postcount=146
#90 - 27 juli 2008 17:03
Så därja nu är jag tillbaka och skriver!
Var hemma och kollade till karet nu, vi är hos min mammas kille under ett par veckor nu och jag åker bara hem ibland för att kolla till Clownhotellet. Iaf idag var jag där och gjorde ett litet vattenbyte och matade.
tänk att efter 3 månader så hittar man fortfarande små överraskningar från levande stenen, idag var det en liten krabba som hade plymer till klor och stod och filtrerade vattnet och en liten ormsjöstjärna som gömt sig under en sten. skivisarna måste fraggas av lite tror jag, då det blir fler och fler på samma plats alltså de krymper lite och blir två stycket på samma plats som det var en förut... ser inte så roligt ut, jag vill ha stora :P
HUr fraggar man skivisar? irriterar dem så de drar ihop sig och sen skär av foten med rakblad så nära stenen som möjligt? sen fästa med gummiband?
OCh idag så var tillochmed Min lilla clowngobie så Hungrig att den åt från handen för första gången. Känns jättebra! glömde ta med en räka åt anemonen så den fick nöja sig med lite Artemia.
Fan vad skönt det känna att karet blivit så stabilt att man vågar lämna det varannan vecka obevakat...jag kör Uvc och Skummare hela tiden för att Försöka hålla vattenkvaliten upp under veckan jag är borta (ibland 1½-2 veckor utan vattenbyte).
jag tror min clownfisk har vuxit lite också :D
#91 - 28 juli 2008 19:31
[COLOR=blue]Jag är av den lata sorten och orkar just nu inte läsa igenom allt som skrivits :p[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]När man läser, bl.a. Lasses och många andras, trådar om Clown-hotell så berättar de om hur de fipplade med ljuset osv och för mig med tummen mitt i handen så är det bara att glömma om jag inte har tillräckligt med pengar att lägga på triljoner kar ;)... Till frågan, har DU ändrat något i tekniken i karet, bl.a. ljuset? Ägaren av zooaffären här säger att han tycker att cirkulation-systemet är värdelöst, vad tycker du?[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Jag har ett 63L som jag planerade att göra om till salt, men pengarna räcker inte riktigt just nu när resor och en laptop hamnar högre.:( Jag får dregla över era fantastiska kar istället :p[/COLOR]
#92 - 29 juli 2008 11:23
Hej!
jag har inte gjort några ändringar i karet förutom att i sista filterfacket satt dit en Powerhead som tar vatten från botten av det facket och Sprutar vatten genom strilrörsöppningen (utan strilröret)
på detta sett slipper jag borra hål i Plasten eftersom att när Powerheaden är igång så Tar den vatten Från hålet brevid strilröret OCH från skummar sidan och när powerheaden är avstängd på natten så körs original pumpen bara och det rinner ut genom det vanliga hålet igen eftersom att Vattennivån höjs igen när powerheaden stängs av.
Ska Ta en bild på hur jag menar sen.
Bilagor:
#93 - 31 juli 2008 05:20
Hej!

jag har inte gjort några ändringar i karet förutom att i sista filterfacket satt dit en Powerhead som tar vatten från botten av det facket och Sprutar vatten genom strilrörsöppningen (utan strilröret)

på detta sett slipper jag borra hål i Plasten eftersom att när Powerheaden är igång så Tar den vatten Från hålet brevid strilröret OCH från skummar sidan och när powerheaden är avstängd på natten så körs original pumpen bara och det rinner ut genom det vanliga hålet igen eftersom att Vattennivån höjs igen när powerheaden stängs av.

Ska Ta en bild på hur jag menar sen.

[COLOR=blue]Det låter inte för avancerat för mig :p [/COLOR]
[COLOR=blue]Låter det mycket, jag menar plaskar och surrar det mycket?[/COLOR]
#94 - 31 juli 2008 21:50
på dagen när powerheaden är igång så låter det ju lite, men på natten är det bara skummaren som låter och det har jag vant mig vid även fast den är runt 2 meter från mitt huvud när jag sover.... låter inte så mycket, man kan ju alltid vrida ner den under natten bara. men för mig behövs inte äns det.
#95 - 2 augusti 2008 10:38
så fint, mycket inspirerande. ska själv köra igång ett 90L saltvatten om någon vecka eller så. din LS, är den plockad eller odlad ? . att det händer och kommer fram nya saker så som din krabba är sjukt kul.
#96 - 2 augusti 2008 14:02
hälten är odlad hälften från ?Hawai? vet inte var just den leveransen kom från... köptes iaf hälften på triton :D

Saltvatten är sjukt häftigt lycka till med 90 liters..
bara ett tips från mig.. är att vänta och spara in så mycket pengar som möjligt, om jag var du skulle jag börja med att köpa Cirkulation,skummare, levande sten,(osmos ifall du ska ha det och salt) belysning behöver du inte köpa allt på en gång efter som att du vill börja LÅåååååångsamt och sen karet. för det viktigaste är uppstarten, om du tar det lungt där så blir det sååååå mycket lättare senare.. jag Gick ju på Ett sälj trick om Tex "färdigt" vatten.... vattnet jag fick gjorde bara så att jag var tvungen att vänta med att lägga i levande i yttligare 3 veckor...

Ta det bara lugnt och fråga mycket så kommer det funka bra!
Lycka till!!
#97 - 2 augusti 2008 20:52
på dagen när powerheaden är igång så låter det ju lite, men på natten är det bara skummaren som låter och det har jag vant mig vid även fast den är runt 2 meter från mitt huvud när jag sover.... låter inte så mycket, man kan ju alltid vrida ner den under natten bara. men för mig behövs inte äns det.

[COLOR=blue] [/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Om man säger så här... Är det värre med en Fluval 4+ 30cm från sängen? Det är så jag har det just nu med mitt 222L. Där ett salt hade hamnat/kommer att hamna när ekonomin räcker är det 2,5m från sängen så det är kanske inte så farligt :p[/COLOR]
#98 - 2 augusti 2008 23:15
bild på frogfish.... Editerade ett dubbelt inlägg till detta istället... hör till inlägget under detta.

http://www.islandream.com/wakatobi/frogfish03.jpg
#99 - 2 augusti 2008 23:17
jag skulle inte ha några problem med att sova 30 cm från mitt clownhotell på natten ifall man skruvar ner Skummaren bara :D
dock så kanske man inte ska ha läskiga fiskar i karet ifall man råkat vakna med näsan tryckt mot karet och en frogfish stirrande på dig i moonlight ljus :P
#100 - 5 augusti 2008 12:34
Var hemma och dags för en liten uppdatering!

Allt verkar må bra, men fraggarna utav skivanemon hade blivit uppätna utav något........ en stor eremit är huvudmisstänkt.
aja skivisarna växer så fort så det är väl dags att fragga av igen snart.

hade en kompis hemma som kollade in i karet.. och skre OSKAR!! du har en bläckfisk i karet... jag sprang dit och tänkte Vafan... kollade och såg inget

iallafall 5 min senare ropar polarn igen.. en bläckfisk..jag går dit och tittar... då är det en liten ormsjöstjärna....
#101 - 23 augusti 2008 14:13
Skaffade min första stenkorall för ett par dagar sen, Fått den indentifierad som Turbinaria peltata http://www.minirevet.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=34.0;attach=883;image

iaf nu efter flera dagfar mår den fortfarande bra och Äter Cyclops...

så kul med första stenisen!
#102 - 23 augusti 2008 16:21
Matte

Med Clownhotellet har jag inte micklat med belysningen - den är orginal - dock har jag kraftigare cirkulation och jag har skickat iväg skummaren.

MVH Lasse
#103 - 23 augusti 2008 17:21
Lasse skrev:
Matte

Med Clownhotellet har jag inte micklat med belysningen - den är orginal - dock har jag kraftigare cirkulation och jag har skickat iväg skummaren.

MVH Lasse

[COLOR=blue]Ok... Då minns jag väl fel, inte alls omöjligt. Mitt minne är bra men mycket kort. :p [/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Nu har jag kommit fram till att laptop inte blir av trots allt och... Ja, man kan ju inte sluta tänka på salt, men jag ska inte säga ngt. Jag lär ångra mig 1000ggr om :p Får tänka egenom detta ordentligt.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Btw. Funkar det bra med stenkoraller i ett Clown-hotell eller alt. ett 63L Aluminiumram-akvarium? Ska jag skaffa ett clownhotell eller ha kvar 63:an för bäst resultat? Funkar 63:an bäst så måste jag bara införskaffa en lys-ramp. (Är ännu inte säker om det är salt jag vill ha, men det skadar ju inte att veta lite:))[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Edit: Sry Oskar om jag lånar tråden lite...[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
Bilagor:
#104 - 23 augusti 2008 20:31
Oskar den var en riktig snygging den :)

Hur går det med dina kar nu?
#105 - 24 augusti 2008 00:36
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Ok... Då minns jag väl fel, inte alls omöjligt. Mitt minne är bra men mycket kort. :p [/COLOR]

[COLOR=blue]Nu har jag kommit fram till att laptop inte blir av trots allt och... Ja, man kan ju inte sluta tänka på salt, men jag ska inte säga ngt. Jag lär ångra mig 1000ggr om :p Får tänka egenom detta ordentligt.[/COLOR]

[COLOR=blue]Btw. Funkar det bra med stenkoraller i ett Clown-hotell eller alt. ett 63L Aluminiumram-akvarium? Ska jag skaffa ett clownhotell eller ha kvar 63:an för bäst resultat? Funkar 63:an bäst så måste jag bara införskaffa en lys-ramp. (Är ännu inte säker om det är salt jag vill ha, men det skadar ju inte att veta lite:))[/COLOR]

[COLOR=blue]Edit: Sry Oskar om jag lånar tråden lite...[/COLOR]

INgen fara :D för att vara ärlig tror jag inte det blir någon större skillnad på 63 liter och ett clownhotell då du ändå måste ha filtrering av någon sort i 63 liters... och i clownhotellet är det väldigt kompakt, dvs jag tror att de kommer ta ut varandra, dessutom tror jag att det blir billigare med clownhotell om du köper från var jag köpte (1700kr)...
Lycka till Matte!

Oskar den var en riktig snygging den :)

Hur går det med dina kar nu?

karet frunkar bra och har faktiskt inga problem (förutom med lite kisel alger), men det lär väl försvinna ifall jag börjar dosera Vodka...
annars på saltvattenfronten väntar jag på att köker ska bli klart hos farsan så vi kan börja planera för lite större kar där....

hur går det själv då tobbe?
#106 - 24 augusti 2008 08:41
Jo det går bra, jag har väl inte varit fullt så aktiv som jag varit tidigare, men jag tror att det beror på att det är sommar. Kommer igång till höst och vinter igen, när det är lite tristare väder ute.
Bilagor:
#107 - 24 augusti 2008 08:56
INgen fara :D för att vara ärlig tror jag inte det blir någon större skillnad på 63 liter och ett clownhotell då du ändå måste ha filtrering av någon sort i 63 liters... och i clownhotellet är det väldigt kompakt, dvs jag tror att de kommer ta ut varandra, dessutom tror jag att det blir billigare med clownhotell om du köper från var jag köpte (1700kr)...

Lycka till Matte!

[COLOR=blue]Jo, men då måste jag få akvariumet skickat till mig. Funkar det? Jag menar... De är ju ganska så ömtåliga och frakten "borde" kosta ganska mkt om det ens är att lita på att det kommer hem helt.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag var inne och kollade på deras hemsida och det ser väl bra ut och 1700:- är ju inte att klaga på. Dessutom är de snyggare än mitt 63L och har ett bättre filtersystem. I mitt 63L får jag sätta upp 1 eller 2 st innerpumpar (har hört att skummare inte är så viktigt i dessa små kar) och sedan köpa en lysramp, så så mkycket dyrare tror jag inte att det blir. [/COLOR]
[COLOR=blue]Ett problem är att i min närmaste affär finns det en hel koloni glasrosor i vartenda salt-kar. Går det att frakta LS och fisk i upp emot 4h då jag kanske får vända mig till affärer i Gbg?[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff](btw. ett 63L alu-kar är också lägre än ett Clownhotell och då blir det mer ljus... Är det inte lättare att ha stenkoraller i ett sådant?)[/COLOR]
#108 - 24 augusti 2008 09:45
sant ifall du ska köra Stenkoraller så klarar de sig ju lättare i ett lägre kar än i ett clownhotell.
sen så är ju faktiskt inte en okej t5 ramp så dyrt, speciellt inte ifall man köper begagnat :D skummare är ju inte nödvändigt men jag ser skummare som att det drar ner kostnaden för skötsel, salt är inte är så billigt och med skummare behöver man inte lika mycket vattenbyten, du klarar dig iof med en Rio Nanoskummare.

Levande sten kan fraktas ganska lång tid, 4h är inte problem ifall du har fuktigt tidningspapper runt (saltvatten) glasrosor kan dock fixas med något som kallas "joe`s juice" som man har i karet och diverse hemmakurer som funkar bra.

I ditt kar kan du ju köra Ett innerfilter med diverse kemikalier och kanske ett med lite extra biobollar, sen borde ju en streamer räcka.

frakt vet jag inte hur mycket det skulle kosta, jag är inte hundra på det här men jag tror att du måste sätta GLaslister på alla utsatta aluminiumbitar i ditt kar... fast den frågan kan inte jag svara säkert på då aluminium får en skyddande hinna av aluminiumoxid som gör den ganska resistant mot kemiska reaktioner.

Hur du än gör så LYCKA TILL!!!!

Mvh Oskar Wallin
#109 - 24 augusti 2008 10:30
sant ifall du ska köra Stenkoraller så klarar de sig ju lättare i ett lägre kar än i ett clownhotell.

sen så är ju faktiskt inte en okej t5 ramp så dyrt, speciellt inte ifall man köper begagnat :D skummare är ju inte nödvändigt men jag ser skummare som att det drar ner kostnaden för skötsel, salt är inte är så billigt och med skummare behöver man inte lika mycket vattenbyten, du klarar dig iof med en Rio Nanoskummare.

Levande sten kan fraktas ganska lång tid, 4h är inte problem ifall du har fuktigt tidningspapper runt (saltvatten) glasrosor kan dock fixas med något som kallas "joe`s juice" som man har i karet och diverse hemmakurer som funkar bra.

I ditt kar kan du ju köra Ett innerfilter med diverse kemikalier och kanske ett med lite extra biobollar, sen borde ju en streamer räcka.

frakt vet jag inte hur mycket det skulle kosta, jag är inte hundra på det här men jag tror att du måste sätta GLaslister på alla utsatta aluminiumbitar i ditt kar... fast den frågan kan inte jag svara säkert på då aluminium får en skyddande hinna av aluminiumoxid som gör den ganska resistant mot kemiska reaktioner.

Hur du än gör så LYCKA TILL!!!!

Mvh Oskar Wallin

[COLOR=blue]Nu vet jag inte ens om jag ska ha ett salt, men iom att jag har relativt mkt pengar från sommaren så är jag riktigt sugen. Det känns lättare att skaffa ett hotell, men ändå bättre med det karet jag har då det kanske ger större utbud i koraller då det bara är 30cm högt. Det kanske iofs funkar lika bra med ett hotell och isf så är saken biff :p[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Vissa sägar att det krävs ganska mkt för att alu-ramen ska ta skada, vissa säger att det inte går och vissa säger att det räcker med att kleta på silikon. Vad tror ni?[/COLOR]
#110 - 25 augusti 2008 15:00
matte159 skrev:

[COLOR=blue]Vissa sägar att det krävs ganska mkt för att alu-ramen ska ta skada, vissa säger att det inte går och vissa säger att det räcker med att kleta på silikon. Vad tror ni?[/COLOR]

just där är jag ju inte så säker, men jag tror att ifall du ställer frågan på saltvattenguiden, ett saltvattensforum, så kommer du få svar ganska Fort!

Lycka Till
Mvh Oskar Wallin
#111 - 28 september 2008 18:47
Tänkte uppdatera med lite bilder, inget nytt har hänt med akvariumet förutom att jag flyttat runt lite i karet.

http://img232.imageshack.us/my.php?image=pict0050rd6.jpg
http://img232.imageshack.us/my.php?image=pict0053ah3.jpg
http://img220.imageshack.us/my.php?image=pict0042om7.jpg
http://img232.imageshack.us/my.php?image=pict0046wd6.jpg

ursäkta lite grumligt vatten, matade precis innan.
Clownen Rör sig inte så mycket i karet just nu, hon/han hänger mest runt sin anemon och jag funderar på att Introducera en till invånare i karet. vet att ett clownhotell är i minsta laget för Även clowner men I belastnings synpunkt verkar mitt hotell klara yttligare en Invånare.
Någon som har några förslag på en fisk som är mer ute och simmar lite... jag kommer uppgradera kar så att om hotellet skulle vara lite för litet för fisken och den inte är så snabbväxande så kanske det skulle funka ändå.
#112 - 19 december 2008 23:27
Hörru Oskar hur går det för dig med allt?
#113 - 21 december 2008 10:07
Det finns även stenkoraller och stenkoraller. Acroporor kan jag inte rekommendera till ett litet kar för det är svårt att bibehålla stabilitet i vattenvärdena samt få ned näringsämnena utan att skada korallerna. Jag har provat i två mindre kar, med och utan skummare, och det är svårt, mycket svårt, samt kräver oerhört tålamod. I mitt större kar har jag aldrig upplevt problem.
#114 - 21 december 2008 12:20
Hur mycket kostar ditt stora kar i drift havre? Ska flytta om ett halvår och tänkte starta upp ett stort kar när jag är färdig med flytten.
#115 - 22 december 2008 13:09
0,50-2kr litern kan man räkna i drift lite beroende på vad man har för akvarium, stenkorallskar(sps) brukar bli dyrare, mer tillsatser ljus etc...
Fisk kar blir billiga, så de är helt upp till vad man har för smak och plånbok.

//NiXoN
#116 - 23 december 2008 19:40
Ska inte sno tråden, men.
Som vanligt beror det på vilket kar du är ute efter. Syftar du på enbart drift eller även inköp av diverse djur? Enbart drift är max 1000. Salt ca 150, filtermedia 150, kalkreaktormedia 50, spårämnen 50.
Förutom detta tillkommer ju nya rör var 6:e månad. Elen får du lägga på själv för min ingår i hyran.

Mvh Thomas
#117 - 24 december 2008 15:57
Ingen fara Havre, Kul att Nån skrev i tråden igen iaf :D kan också passa på att säga att Clownhotellet kommer snart läggas ner i fördel til något litet större (som kommer fungera som "bebis"kar till det (ännu) större som jag kommer skaffa hos min far...
kommer upp en ny tråd om det karet när jag känner att Jag fått koll på grejerna
#118 - 24 december 2008 16:01
Hörru Oskar hur går det för dig med allt?

det går bara bra Tobbe :D tack som frågar :D
dock så tog min anemon en VÄnda runt i karet så min Turbinara E tyvärr Ganska Allvarligt bränd. får se om den klarar sig..
sen verkar anemonen vara påväg att dela sig.
#119 - 23 januari 2009 11:45
Sådär ja, nu har jag uppgraderat Officiellt till ett större kar och Mitt clownhotell e till salu :D en ny tråd kommer upp i helgen med det nya karet
#120 - 23 januari 2009 19:21
Kul! Hur stort blev det?
Bilagor:
#121 - 22 november 2009 20:24
bara 125 liter, Och det har legat nere under sommaren, startade upp det igen för en vecka sen.....
Har precis byggt bänk för ett 540 liters kar...
#122 - 7 december 2009 23:39
"najs" funderar själv på clownhotell=) sen så ska jag nog köpa ett dtörre ändå =)

Annons