Hejsan, jag undrar om nån vet nåra malar som inte bara gömmer sig, utan simmar runt lite och inte är allt för kännsliga. Dom är ju så fina =)
har ett ca 500l akvarium, kmr köpa ett större när malarna växter ur det!
Sockan2005 skrev:Mina fläckiga pansarmalar är väldigt pigga och är gärna framme vid glaset.
Min stora Plecomal simmar alltid runt även min Gibbi och även mina Ancistrus brukar simma runt.Men om man vill satsa på stora så är Pleco rätt så lätt att dra upp till stor och då lägger den sig med magen uppåt och äter ifrån vattenytan syn för gudarna:DMalMannen skrev:Okej=) hur stora är dom/kan bli?
Jag glömde säga att jag gärna vill ha stora malar :P
EvaPeva skrev:Mina Gibbiceps gömmer sig i princip aldrig. Har flera i varierande storlek, allt från 7 cm till 35 cm. Dom simmar ofta runt i karen & dom 2 största brukar min gubbe säga ser ut som 2 amerikanska attackhelikoptrar fast dessa svävar liksom fram.
Mvh Eva
stene skrev:Min stora Plecomal simmar alltid runt även min Gibbi och även mina Ancistrus brukar simma runt.Men om man vill satsa på stora så är Pleco rätt så lätt att dra upp till stor och då lägger den sig med magen uppåt och äter ifrån vattenytan syn för gudarna:D
Det går att göra om den är tam som din är:) men min är fortfarande rädd men det går på min om man gör långsamma rörelser och släpper ner det:)EvaPeva skrev:Det kan även gibbisarna göra. Mina största hämtar ärtor från min hand upp & ner ibland. Jättemysiga är dom. & varje gång man kommer till stoby akvarieaffär så har dom ett stort kar med flera stycken som brukar simma upp & ner & roa alla som kommer dit ;-)
Mvh Eva
batski skrev:Kan inte du be dem skicka ett pm till mina och tala om det för dem ;)
Vilken art tillhör dina? Jag misstänker att det är väldigt olika beroende på art, men även på individer.
Anna_mvb skrev:Corydoras aeneus, den vanligaste metallpansarmalen har jag.
Och det beror nog på individer. Mina fösta tre var mycket skygga. Två av dog och den tredje hållde sig undan tills jag köpte fyra till. De lärde den vad corydoras bör göra - söka efter mat hela dagen :p
Anna_mvb skrev:Beror på sällskapet? :p
Anna_mvb skrev:Jag tänkte få mer av mina "pojkar", då är de mina favoriter. Det är alltid fart på dem. Jag hade tre i uppstarten av akvariet :)
Jag har börjat med metallpansarmalar då var de det finaste enligt mig i butiken. Men nu har jag upptäckt andra snyggingar här på zoopet. Panda eller de mycket dyra serbai (?) vill jag ha.
Det går väl blanda och ha 5-6 av två sorter i samma kar?
batski skrev:Så du menar att mina inte gillar mig? ;) .
batski skrev:
Corys är fredliga så visst kan du ha flera olika arter i samma akvarium. Men det är ändå bäst att ha minst 5-6 av varje art.
Amaro skrev:Jag har en dum fråga, men intressant enligt mig iallafall.
Hur skulle det gå tror ni om man skulle ha 1 av varje corydoras art, nja inte av varje art då men ca 1 exemplar av 20 olika arter tillsammans.
Det skulle ju se galet grymt ut, de har samma form och allt fast olika färger och mönster. Hur skulle samanhållningen vara tror ni? skulle de stimma eller gå ensamma?
Amaro skrev:Jag har en dum fråga, men intressant enligt mig iallafall.
Hur skulle det gå tror ni om man skulle ha 1 av varje corydoras art, nja inte av varje art då men ca 1 exemplar av 20 olika arter tillsammans.
Det skulle ju se galet grymt ut, de har samma form och allt fast olika färger och mönster. Hur skulle samanhållningen vara tror ni? skulle de stimma eller gå ensamma?
Sannstrom skrev:och så undrar jag om man kan ha 1 siamesisk algätare eller om dom vill vara flera?
smegga skrev:Siameser vill gärna vara ett stimm på minst 5 individer då dom simmar runt med varandra och äter alger. roliga att kolla på.
smegga skrev:Eldstjärt och gurami kan jag inte svara på....