Pigga Malar!

#1 - 5 mars 2008 18:55
Hejsan, jag undrar om nån vet nåra malar som inte bara gömmer sig, utan simmar runt lite och inte är allt för kännsliga. Dom är ju så fina =)

har ett ca 500l akvarium, kmr köpa ett större när malarna växter ur det!
#2 - 5 mars 2008 18:56
Mina fläckiga pansarmalar är väldigt pigga och är gärna framme vid glaset.
#3 - 5 mars 2008 18:59
Sockan2005 skrev:
Mina fläckiga pansarmalar är väldigt pigga och är gärna framme vid glaset.

Okej=) hur stora är dom/kan bli?

Jag glömde säga att jag gärna vill ha stora malar :P
#4 - 5 mars 2008 19:02
Dom kan bli upp till 8cm.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308 Här kan du läsa om dom.
Själv har jag fyra såna och en Ancistrus som kan bli 15 cm om jag inte missminner mig.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=320 Här har du en stor mal. Kan bli upp till 25cm. :D
#5 - 5 mars 2008 19:02
Mina Gibbiceps gömmer sig i princip aldrig. Har flera i varierande storlek, allt från 7 cm till 35 cm. Dom simmar ofta runt i karen & dom 2 största brukar min gubbe säga ser ut som 2 amerikanska attackhelikoptrar fast dessa svävar liksom fram.

Mvh Eva
#6 - 5 mars 2008 19:04
MalMannen skrev:
Okej=) hur stora är dom/kan bli?

Jag glömde säga att jag gärna vill ha stora malar :P
Min stora Plecomal simmar alltid runt även min Gibbi och även mina Ancistrus brukar simma runt.Men om man vill satsa på stora så är Pleco rätt så lätt att dra upp till stor och då lägger den sig med magen uppåt och äter ifrån vattenytan syn för gudarna:D
#7 - 5 mars 2008 19:06
okej, gibbclips kan bli jätte stora va? kan man läsa om dom nånstans? :P
#8 - 5 mars 2008 19:06
EvaPeva skrev:
Mina Gibbiceps gömmer sig i princip aldrig. Har flera i varierande storlek, allt från 7 cm till 35 cm. Dom simmar ofta runt i karen & dom 2 största brukar min gubbe säga ser ut som 2 amerikanska attackhelikoptrar fast dessa svävar liksom fram.

Mvh Eva

Mmm kan bli upp till 50cm http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318 enligt denna artbeskrivning.
#9 - 5 mars 2008 19:07
stene skrev:
Min stora Plecomal simmar alltid runt även min Gibbi och även mina Ancistrus brukar simma runt.Men om man vill satsa på stora så är Pleco rätt så lätt att dra upp till stor och då lägger den sig med magen uppåt och äter ifrån vattenytan syn för gudarna:D

Det skulle jag vilja se. :D
#10 - 5 mars 2008 19:10
okej, men en sak som verkar lite konstig är att det står så här om Gibbi 160cm och 550L "storleken på akvariumet" räcker det verkligen för en 50cm lång fisk?
#11 - 5 mars 2008 19:12
Det kan även gibbisarna göra. Mina största hämtar ärtor från min hand upp & ner ibland. Jättemysiga är dom. & varje gång man kommer till stoby akvarieaffär så har dom ett stort kar med flera stycken som brukar simma upp & ner & roa alla som kommer dit ;-)

Mvh Eva
#12 - 5 mars 2008 19:22
MalMannen skrev:
okej, men en sak som verkar lite konstig är att det står så här om Gibbi 160cm och 550L "storleken på akvariumet" räcker det verkligen för en 50cm lång fisk?

Låter trångt tycker jag.
#13 - 5 mars 2008 20:01
Pictus
#14 - 5 mars 2008 20:29
EvaPeva skrev:
Det kan även gibbisarna göra. Mina största hämtar ärtor från min hand upp & ner ibland. Jättemysiga är dom. & varje gång man kommer till stoby akvarieaffär så har dom ett stort kar med flera stycken som brukar simma upp & ner & roa alla som kommer dit ;-)

Mvh Eva
Det går att göra om den är tam som din är:) men min är fortfarande rädd men det går på min om man gör långsamma rörelser och släpper ner det:)
#15 - 6 mars 2008 00:49
Corydoras och Otocinclus är framme mest hela tiden. Vanlig ancistrus är också framme för det mesta.
#16 - 6 mars 2008 02:10
Finns massor med malar som är framme hela tiden, vill mena att i princip alla malar jag har är ute och simmar hela tiden. Panaque släktet kan vara ganska skygga, samma sak med plecotia släktet.

Oftast är det dock så att malar vid mindre storlek är skygga men att de vid större storlek tappar skyggheten.

Skulle nog rekomendera tex
Gibbiceps då den är vanlig i handeln, riktigt fin och billig.
Ancistrus sp då det är samma sak med den fast den blir ju inte så stor däremot.
Pleco som stene skrev.
Corydoras arter.

Vill du däremot ha L-malar så är tex L128, L200 mm inte så skygga. Min stora L128 är ute och simmar hela tiden.

Tänk dock på att riktigt stora exemplar, som tex gibbiceps och pleco blir riktigt inaktiva då de blir nånstans över 40-50cm. De ligger bara helt stilla typ, riktigt tråkigt
#17 - 6 mars 2008 07:56
Azur skrev:
Corydoras och Otocinclus är framme mest hela tiden. Vanlig ancistrus är också framme för det mesta.

Om bara mina corys visste om det...
#18 - 6 mars 2008 08:28
batski skrev:
Om bara mina corys visste om det...

:D
mina har nog hört om det, alla 5 är framme och försvinner bara ibland för att vila sig en stund :)
#19 - 6 mars 2008 08:36
Kan inte du be dem skicka ett pm till mina och tala om det för dem ;)

Vilken art tillhör dina? Jag misstänker att det är väldigt olika beroende på art, men även på individer.
#20 - 6 mars 2008 09:34
Alla slags pansarmalar borde funka - glöm inte de större släktena, som Hoplosternum och Dianema.
När det gäller sydamerikanska rovmalar rekommenderar jag förstås såna som inte blir vansinnigt stora - till exempel ett gäng Sorubim lima. Pimelodus pictus och min favorit Pimelodus ornatus är också roliga.
L-malar? Jag skulle satsa på Pseudacanthicus, typ L114. Sturisoma är oskygga och rätt stora (i alla fall långa). Själv gillar jag "sandmalar" som Rineloricaria och Planiloricaria.
Så kallade "musmalar" - Hassar - är aktiva och inte alls lika skygga som andra knorrmalar.
Sen finns förstås lite större asiater och afrikaner (Synodontis m fl) men dem har jag taskig koll på.
#21 - 6 mars 2008 09:48
batski skrev:
Kan inte du be dem skicka ett pm till mina och tala om det för dem ;)

Vilken art tillhör dina? Jag misstänker att det är väldigt olika beroende på art, men även på individer.

Corydoras aeneus, den vanligaste metallpansarmalen har jag.

Och det beror nog på individer. Mina fösta tre var mycket skygga. Två av dog och den tredje hållde sig undan tills jag köpte fyra till. De lärde den vad corydoras bör göra - söka efter mat hela dagen :p
#22 - 6 mars 2008 10:21
Anna_mvb skrev:
Corydoras aeneus, den vanligaste metallpansarmalen har jag.

Och det beror nog på individer. Mina fösta tre var mycket skygga. Två av dog och den tredje hållde sig undan tills jag köpte fyra till. De lärde den vad corydoras bör göra - söka efter mat hela dagen :p

Fast det berodde nog även på att de var för få och då kände de sig otrygga. Egentligen ska man ha minst 6 stycken. Fast det har jag (12 st.) och de är skygga ändå. Undrar varför :confused:
#23 - 6 mars 2008 11:59
Beror på sällskapet? :p

Jag tänkte få mer av mina "pojkar", då är de mina favoriter. Det är alltid fart på dem. Jag hade tre i uppstarten av akvariet :)

Jag har börjat med metallpansarmalar då var de det finaste enligt mig i butiken. Men nu har jag upptäckt andra snyggingar här på zoopet. Panda eller de mycket dyra serbai (?) vill jag ha.

Det går väl blanda och ha 5-6 av två sorter i samma kar?
#24 - 6 mars 2008 12:05
Anna_mvb skrev:
Beror på sällskapet? :p

Så du menar att mina inte gillar mig? ;) Jag vill helst inte ha corys som blir större än 5 cm så länge jag inte har skaffat ett större kar, men visst finns det många vackra cory-arter :p

Anna_mvb skrev:
Jag tänkte få mer av mina "pojkar", då är de mina favoriter. Det är alltid fart på dem. Jag hade tre i uppstarten av akvariet :)

Jag har börjat med metallpansarmalar då var de det finaste enligt mig i butiken. Men nu har jag upptäckt andra snyggingar här på zoopet. Panda eller de mycket dyra serbai (?) vill jag ha.

Det går väl blanda och ha 5-6 av två sorter i samma kar?

Corys är fredliga så visst kan du ha flera olika arter i samma akvarium. Men det är ändå bäst att ha minst 5-6 av varje art.
#25 - 6 mars 2008 15:33
Jag har en dum fråga, men intressant enligt mig iallafall.

Hur skulle det gå tror ni om man skulle ha 1 av varje corydoras art, nja inte av varje art då men ca 1 exemplar av 20 olika arter tillsammans.

Det skulle ju se galet grymt ut, de har samma form och allt fast olika färger och mönster. Hur skulle samanhållningen vara tror ni? skulle de stimma eller gå ensamma?
#26 - 6 mars 2008 19:47
batski skrev:
Så du menar att mina inte gillar mig? ;) .

Det är inte så jag menade, eller? :D

batski skrev:

Corys är fredliga så visst kan du ha flera olika arter i samma akvarium. Men det är ändå bäst att ha minst 5-6 av varje art.

Här menade jag 5-6 av varje sort, alltså ca 12 totalt :p
Men jaghar nog inte plats i akvariet just nu.

Amaro skrev:

Hur skulle det gå tror ni om man skulle ha 1 av varje corydoras art, nja inte av varje art då men ca 1 exemplar av 20 olika arter tillsammans.

Det skulle ju se galet grymt ut, de har samma form och allt fast olika färger och mönster. Hur skulle samanhållningen vara tror ni? skulle de stimma eller gå ensamma?

Låter spännande. Men jag tror att de kan blir olykliga, i alla fall några av dem. Det kan vara som med små fåglar som är lika i formen men ändå inte samma...:confused:
#27 - 6 mars 2008 20:29
Amaro skrev:

Jag tror varje individ skulle söka sig till de som är mest lika henne/honom själv. Iaf till att börja med. När de lärt känna varandra tror jag att detta skulle spela mindre roll och att de skulle simma mer i en stor grupp. Så har det gått i mitt SA där det bor två olika arter. Nu kan de simma tillsammans oavsett art. Fast de är ju ungefär lika stora allihop. Vet inte hur det skulle bli i fall det fanns stora skillnader i storlek.

Fast jag tror ändå inte att de skulle trivits lika bra som när de får vara tillsammans med flera artfränder.
#28 - 6 mars 2008 20:31
Anna_mvb skrev:
Det är inte så jag menade, eller? :D

Trodde jag inte heller. Skojade bara [:D]

Anna_mvb skrev:
Här menade jag 5-6 av varje sort, alltså ca 12 totalt :p

Men jaghar nog inte plats i akvariet just nu.

Jaha jag förstår.
#29 - 7 mars 2008 16:54
en fråga ang. mitt kommande akvarium. ska skaffa mig ett 200l (senast efter sommaren) och undrar om man skulle kunna ha tex, 3 ancistrus, 2 honor och 1 hane. eller måste det vara en hane för varje hona? samma med (off topic, vet!) dvärggurami, går det med 2 honor och 1 hane eller ??

och så undrar jag om man kan ha 1 siamesisk algätare eller om dom vill vara flera?

sista frågan, vilken mal är den som äter bäst med alger? den får inte bli större än 15cm och helst synas.??
#30 - 7 mars 2008 16:56
oj, glömde en fråga:D

Kan man könsbestämma/odla eldstjärtar i eget akvarium?

för jag har bara hört att man endast ska ha EN eldstjärt annars bråkar dom och sånt. och alla ser lika ut, ingen spec. skillnad tycker jag :?
#31 - 7 mars 2008 22:03
Sannstrom skrev:
och så undrar jag om man kan ha 1 siamesisk algätare eller om dom vill vara flera?

Siameser vill gärna vara ett stimm på minst 5 individer då dom simmar runt med varandra och äter alger. roliga att kolla på.

3 ancistrus, 2 honor och 1 hane ska inte vara några problem

Ang 15 cm mal, kan jag säga att jag tog hem en L168 från lokalen och den är snygg äter alger som en ancistrus och blir 15 cm stor, lite svårare att få tag på men dom äter alger bra. Men 168an i artbeskrivningen här är mycket blek inte alls lik ett snyggt exemplar....

Eldstjärt och gurami kan jag inte svara på....
#32 - 8 mars 2008 12:34
smegga skrev:
Siameser vill gärna vara ett stimm på minst 5 individer då dom simmar runt med varandra och äter alger. roliga att kolla på.

Fast det varierar lite med åldern. Som små går de in stim men när de blir äldre vill de ha sina revir och kan bli griniga mot varandra om inte akvariet är tillräckligt stort.

smegga skrev:
Eldstjärt och gurami kan jag inte svara på....

Det har hänt några få gånger att de har fått yngel i akvarier, men det tillhör ovanligheterna. Det är väldigt svårt pga deras aggressivitet mot varandra. När de blir äldre kan de börja trakassera även de andra fiskarna. Och man får absolut inte ha eldstjärt ihop med siamensis eftersom eldtjärten skulle göra mos av dem.
#33 - 8 mars 2008 15:49
okej. Tack för det Smegga och Batski! Då ska jag inte köpa siameser så länge jag har Bertil, min eldis.

Ska kolla upp L168:an. Låter bra! Tack!
#34 - 8 mars 2008 15:53

Annons