Discus simmar upp och ner - Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Discus simmar upp och ner - Hjälp!

    Idag hände det! När jag kom hem så gjorde den största av mina Pigeon Bloods volter i vattnet. Simmar runt helt disorienterad! Snurrar runt åt fel håll. OM ni föstår. Upp och ner ibland. Han andas väldigt kraftigt, hjälarna går i ett!

    Vad ska jag göra?

    Bytte vatten för 2 dagar sedan senast (40%). Byter 3 ggr i veckan. temperatur på 29.5 grader.

    Jag har släckt ner i akvaritet. Har fått för mig att fiskarna lugnar ner sig då. Avvaktar med att mata tills jag vet utgången av detta... Rädd att han är död snart...

    Vattenbyte+höja tempen ännu mer? Tillsätta salt?

    Han har ätit bra. Och mådde perfekt igår...!

    Hjääälp
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Grus
    • December 2004
    • 24

    #2
    Jättesvårt att säga på rak arm vad det är. Vore jag dej skulle jag, som du säger och förmodligen redan har gjort, byta 25-20% vatten, dra upp tempen till 33 grader och salta 1,5dl per 100 liter. Kan även vara bra att slänga i en syresten som går för fullt blås!


    /Claes

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Idag på morgonen så har han slutat snurra runt i alla fall. Han andas fortfarande kraftigt.

      Grus, jag har gjort allt utan att tillsätta salt. Har ett 540liters kar. räkna med 450 liter vatten. 6dl salt alltså? Eeek. Undrar hur mina rödmunnar klarar av det? De är nog tillräckligt onöjda med temperaturhöjningen.
      Senast redigerad av Stew; 14 December 2005, 07:22.
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Jag har en discus som när belsysningen varit på för länge enligt han så blir han precis sådär han får en annan färg och simmar in i saker typ glaset botten mm.
        Det var länge sedan han gjorde så nu men de gånger det hände så var han helt normal dagen efter.
        Har du 33 grader så kan andingen vara kraftig pågrund av det.
        Tycker nog inte du ska ha så hög temp för det är risk att det blir en saftig syrebrist och så kanske dina andra fiskar stryker med.
        Sen brukar man ha hög temp för att få bort parasiter och tror du att det är det som gör att han simmar konstigt?
        Tror inte jag.

        Salt kanske du ska betänka också om du har andra fiskar i karet.
        Har du bara discus så är salt ingen fara.
        Jag har aldrig sett något negativt på mina discusar när det gäller salt upp till 2 dl per 100 liter vatten.

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Ursprungligen postat av Lucas_no1
          Jag har en discus som när belsysningen varit på för länge enligt han så blir han precis sådär han får en annan färg och simmar in i saker typ glaset botten mm.
          Det var länge sedan han gjorde så nu men de gånger det hände så var han helt normal dagen efter.
          Har du 33 grader så kan andingen vara kraftig pågrund av det.
          Tycker nog inte du ska ha så hög temp för det är risk att det blir en saftig syrebrist och så kanske dina andra fiskar stryker med.
          Sen brukar man ha hög temp för att få bort parasiter och tror du att det är det som gör att han simmar konstigt?
          Tror inte jag.

          Salt kanske du ska betänka också om du har andra fiskar i karet.
          Har du bara discus så är salt ingen fara.
          Jag har aldrig sett något negativt på mina discusar när det gäller salt upp till 2 dl per 100 liter vatten.
          Jag höjde temperaturen när discusen började simma konstigt...! Har sänkt lite nu.

          Avvaktar med salt ett tag. Hoppas att det löser sig.

          Men jag har en annan discus som inte äter. Kan denna ha fått parasiter?

          Tack för infon!
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Död idag.

            Gav mig i kast med en desiktion.
            Skar upp magen. DEt luktade AS. Värsta lukten jag någonsin kännt. Och jag har skärt upp ganska många fiskar innan...

            Kan detta ha berott på tarmbakterier? ATt maten inte kommit ut?
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • Lucas_no1

              #7
              Jag beklagar!

              Hur lång tid efter döden skar du upp den?
              Dom börjar lukta mycket fort när dom dött.
              Det är verkligen svårt att säga vad som var fel på den.
              I allfall kan inte jag det.
              Ser dom andra fina ut fortfarande?

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Skulle vilja fråga vad du matar med och om den var svullen om buken?
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stew
                  Skar upp magen. DEt luktade AS. Värsta lukten jag någonsin kännt. Och jag har skärt upp ganska många fiskar innan...
                  Du skar kanske i gallan ??
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Hej alla

                    *Suck*

                    Jag skar upp den cirka 8 timmar efter döden. Skar inte i gallan.

                    Nu har jag en annan discus. En Blue D. Han bajjsar vitt.
                    Byta vatten, Saltkur, samt bibehålla hög temp? Något mer jag kan göra?
                    Ska söka som en galning på forumet här idag. TUr att zoopet finns.

                    Har sovit dåligt inatt Usch. Stackars fisk...!

                    Jag HAR matat med oxhjärta några gånger i veckan. SLutat med detta nu.
                    Matar med torrfoder (Flingor+granulat), Artmetia (Fryst, vuxen) och räkmix (röd). Torrfodret är "anpassat" för discus. Tror den ena heter G50.
                    Den var inte svullen om buken.

                    Jag har 5 dicusar kvar. Förutom BD:n som är krassligt så ser de övriga ut att må bra. Äter bra. Växer så det knakar.
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • Stew
                      • July 2004
                      • 1736

                      #11
                      funderar på att medicinera med antingen Vaterlifes Octosin eller Hexamita Metronidazole.
                      Vad rekomenderar ni?

                      Har haft i ungefär 2dl salt för 400liter vatten. Lite klent? (allt jag hade hemma)
                      Temperatur 30 grader.
                      540l Malawi
                      180l Växt / sällskapskar
                      90l odlingskar
                      50l odlingskar / karantänskar

                      Kommentar

                      • lennart wiklund
                        • April 2005
                        • 292

                        #12
                        Ursprungligen postat av Stew
                        funderar på att medicinera med antingen Vaterlifes Octosin eller Hexamita Metronidazole.
                        Vad rekomenderar ni?

                        Har haft i ungefär 2dl salt för 400liter vatten. Lite klent? (allt jag hade hemma)
                        Temperatur 30 grader.
                        Har jag varit du,har jag avvaktat några dagar...
                        Äter dina discusar flingfoder?
                        Köp isåfall en burk tropical d-allio flingfoder med vitlök!
                        Detta foder kan du mata med under en veckas tid ca en/gång månad.höj samtidigt tempen till ca 31c.Detta rensar magen på firrarna.tipset kommer från en discusleverantör till mej.ursprungligen från thailand.
                        Detta har tycker jag fungerat för mej.Jag har även tyckt att vissa kan skita vitt efter en flytt till annan miljö.Stress?? jaa,kanske?
                        Jag körde en saltkur nu för en vecka sedan.KOM i HÅG!! JODFRITT SALT!!
                        Jag använde 2.5dl/100l vatten.fördelat under två dagar.
                        höjde sakta upp tempen under tre dagar till 33-34c.stark genomluftning med pum/sten.fick vara så i en vecka,sedan sänkte jag temp 1grad/dag till 29c.

                        Någon har skrivit att matning med vita mygglarver under några dagar ger normal avföring sedan,har ej provat.

                        Sista utvägen tycker jag är att medicinera.

                        Jag har fått flagyl utskrivet av veterinären,detta mot tarmflaggelater.
                        5-650mg till 100l vatten.Har ej provat denna kur,då diskusarna nu skiter normalt efter salt/värmekuren.
                        Kaj.P här på forumet har säkert mera tips till dej.Han är nog Guruförklarad på detta med discus.

                        Tror att han håller med mej om vitlöksfoderet.

                        lennart

                        Kommentar

                        • Stew
                          • July 2004
                          • 1736

                          #13
                          Ursprungligen postat av lennart wiklund
                          Ursprungligen postat av Stew
                          funderar på att medicinera med antingen Vaterlifes Octosin eller Hexamita Metronidazole.
                          Vad rekomenderar ni?

                          Har haft i ungefär 2dl salt för 400liter vatten. Lite klent? (allt jag hade hemma)
                          Temperatur 30 grader.
                          Har jag varit du,har jag avvaktat några dagar...
                          Äter dina discusar flingfoder?
                          Köp isåfall en burk tropical d-allio flingfoder med vitlök!
                          Detta foder kan du mata med under en veckas tid ca en/gång månad.höj samtidigt tempen till ca 31c.Detta rensar magen på firrarna.tipset kommer från en discusleverantör till mej.ursprungligen från thailand.
                          Detta har tycker jag fungerat för mej.Jag har även tyckt att vissa kan skita vitt efter en flytt till annan miljö.Stress?? jaa,kanske?
                          Jag körde en saltkur nu för en vecka sedan.KOM i HÅG!! JODFRITT SALT!!
                          Jag använde 2.5dl/100l vatten.fördelat under två dagar.
                          höjde sakta upp tempen under tre dagar till 33-34c.stark genomluftning med pum/sten.fick vara så i en vecka,sedan sänkte jag temp 1grad/dag till 29c.

                          Någon har skrivit att matning med vita mygglarver under några dagar ger normal avföring sedan,har ej provat.

                          Sista utvägen tycker jag är att medicinera.

                          Jag har fått flagyl utskrivet av veterinären,detta mot tarmflaggelater.
                          5-650mg till 100l vatten.Har ej provat denna kur,då diskusarna nu skiter normalt efter salt/värmekuren.
                          Kaj.P här på forumet har säkert mera tips till dej.Han är nog Guruförklarad på detta med discus.

                          Tror att han håller med mej om vitlöksfoderet.

                          lennart
                          Stort tack för ett bra svar!
                          Den BD som har vit avföring börjar bli vissen. Och det går snabbt. Han såg ut att må bra i helgen. Började dra sig undan i måndags. Iförrgår såg jag att han magrat. Igår såg jag avföringen. Vet inte hur länge till han lever
                          Problemet är ju att han som är dålig idag inte äter. Så jag kan inte få i honom vitlöksfoder. Kan vara bra ur förebyggande syfte på de övriga iofs!

                          Jag tar en halvdag på jobbet idag. Köper lite mer jodfritt salt. Har doserat ungefär 0.3dl/liter än så länge. Lite klent.
                          Hoppas att de övriga firrarna klarar sig! Har lite tetror och så... Men men. Discusarna är viktigast!

                          Funderar på att köpa ett karantänsakvarie. Hela mitt hem kommer vara fullt av kar snart! :P
                          540l Malawi
                          180l Växt / sällskapskar
                          90l odlingskar
                          50l odlingskar / karantänskar

                          Kommentar

                          • Lucas_no1

                            #14
                            Det finns en dunder medicin som är ny på marknanden men den är skit farlig att behandla med enligt mig.
                            Två discusar dog för mig!

                            Däremot har alla sjuksymptomer försvunnit från dom som överlevde och dom var verkligen sjuka för under 2,5 månader kunde jag inte sköta mina fiskar pågrund av ögonskada.

                            Skulle jag själv behandla mina fiskar med detta igen skulle jag starta ett behandligns akvarium som jag behandlade dom i och sedan lyfta tillbaka dom till vanliga karet igen
                            Det kan uppstå akut syrebrist efter några timmar så mitt tips är att sitta och kolla fiskarna under hela behandligen.
                            Det kan gå riktigt fort så va vaksam om du kör denna drog.

                            Drogen heter Dactymor och är en färdig produkt för fiskar, samma preparatet lennart ovan skriver om finns i denna drog om jag inte minns fel.

                            Kommentar

                            • Bucket
                              • February 2004
                              • 1020

                              #15
                              Ursprungligen postat av lennart wiklund
                              Ursprungligen postat av Stew
                              funderar på att medicinera med antingen Vaterlifes Octosin eller Hexamita Metronidazole.
                              Vad rekomenderar ni?

                              Har haft i ungefär 2dl salt för 400liter vatten. Lite klent? (allt jag hade hemma)
                              Temperatur 30 grader.
                              Har jag varit du,har jag avvaktat några dagar...
                              Äter dina discusar flingfoder?
                              Köp isåfall en burk tropical d-allio flingfoder med vitlök!
                              Detta foder kan du mata med under en veckas tid ca en/gång månad.höj samtidigt tempen till ca 31c.Detta rensar magen på firrarna.tipset kommer från en discusleverantör till mej.ursprungligen från thailand.
                              Detta har tycker jag fungerat för mej.Jag har även tyckt att vissa kan skita vitt efter en flytt till annan miljö.Stress?? jaa,kanske?
                              Jag körde en saltkur nu för en vecka sedan.KOM i HÅG!! JODFRITT SALT!!
                              Jag använde 2.5dl/100l vatten.fördelat under två dagar.
                              höjde sakta upp tempen under tre dagar till 33-34c.stark genomluftning med pum/sten.fick vara så i en vecka,sedan sänkte jag temp 1grad/dag till 29c.

                              Någon har skrivit att matning med vita mygglarver under några dagar ger normal avföring sedan,har ej provat.

                              Sista utvägen tycker jag är att medicinera.

                              Jag har fått flagyl utskrivet av veterinären,detta mot tarmflaggelater.
                              5-650mg till 100l vatten.Har ej provat denna kur,då diskusarna nu skiter normalt efter salt/värmekuren.
                              Kaj.P här på forumet har säkert mera tips till dej.Han är nog Guruförklarad på detta med discus.

                              Tror att han håller med mej om vitlöksfoderet.

                              lennart

                              E inte Flagyl en sorts atibiotika?
                              jävla massa akvarium!
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                              Kommentar

                              Arbetssätt...