Ljusrampen börjar bli klar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Ljusrampen börjar bli klar!

    Jag har under en tid filat på en heltäckande ramp till mitt 300 liter stora akvarium. Det är inte riktigt klart än, bland annat ska jag ha en gasfjäder och några passande gångjärn. Här är några bilder på hur det ser ut just nu. Det kanske kan vara till nytta för någon, och om inte annat så kan ni ju säga vad som är bra / dåligt, kunde gjorts bättre ?



    Bild1: Här kan man se hållarna till lysrören samt fästena till reflektorerna. Reflektorerna har jag hittat på tippen, och fungerar som en tillfällig lösning med 2 rör i varje. Jag ska troligen köpa en reflektor till varje rör senare. Typ jewel eller liknande.

    Bild2: Denna bottenram sitter med speciltillverkade aluminiumfästen i akvariets ram. Jag har gjort hål för ytterfiltrets in- och utlopp också.

    Bild3: Alla sladdar är kopplade och allting fungerar. (detta tog lång tid...)

    Bild4: Rampen på plats, men utan gångjärn och gasfjäder.



    Bild1: framifrån.
    Bild2: från sidan (gaveln)
    Bild3: Strömbrytare till lysrören, samt en indikeringslampa som lyser då 230V går in i rampen. Här syns även ventileringshålen, som jag hoppas kommer att räcka.
    Bild4: In action. Jag har kopplat det så att jag tänder rör 1 och 3, resp. 2 och 4. med två olika strömbrytare. Jag använder alltså bara 2 av de totalt 4 strömbrytare. De andra två ska jag ha till halogenbelysning eller nattbelysning, som inte är på plats ännu.

    That's it.
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • Michael
    • November 2004
    • 26

    #2
    Snyggt!!

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Nu förstår jag varför cirkelsågen inte var ett alternativ :P
      Det var lite mer finsnickeri än vad som framgick från bilden i den andra tråden.
      Riktigt tjusigt!!!

      Appropå gångärnslösning så tror jag att jag kom på något.
      Bara ett platjärn typ, som är ledat i ram och lock, vinklat 45grader frammåt (kanske måste provas ut vilken vinkel som passar bäst).
      Sedan lyfter man locket framåt uppåt, för att sedan vinkla upp det och sist ställa ner det.

      "Aquarium Lambo Door", Copyright heeke
      Bifogade filer
      Senast redigerad av heeke; 06 December 2005, 00:11.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • bottes
        • March 2004
        • 232

        #4
        Vill,

        bara säga att det var ett snyggt bygge!!!
        Daniel
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

        Kommentar

        • cactus
          • July 2005
          • 278

          #5
          Tack så mycket alla för era positiva åsikter.

          Heeke: Jag nappade på din idé direkt. Den verkar minst sagt lovande. Dock så är det så att jag vill kunna öppna locket genom att lyfta lätt i framkanten. Ex en gasfjäder skulle då kunna hjälpa till.

          Efter en stunds funderande kom jag på att jag har en vindslucka här på rummet, som har gångjärn likt dem du ritade. Skillnaden är att det på den här luckan finns 2 stag på vardera sida, vilket gör att den blir fullt ledad. (man behöver inte lyfta upp och sätta ner).

          Titta på den här bilden. Man borde kunna bygga något sånt.

          Akvarium:

          310 liter
          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
          PMDD
          CO2 med kontroller
          Ytterfilter 1050l/h

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Borde väl gå att köpa färdiga sånna då om du har sånna på vindsluckan?
            Sätt dom på insidan (om det går) så blir det riktigt snyggt. (Kräver nog ett litet spår i bakkant på luckan men det går ju att fixa)
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              tänkte höra va har du för material till rampen bortsett rören ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • cactus
                • July 2005
                • 278

                #8
                heeke:

                Ja, jag får fråga runt om det går att få tag på det någonstans. Problemet är ju att det måste vara litet. Det som sitter på vindsluckan är alldeles för stort. Jag såg idag att vi faktiskt har det på köksluckorna också, men en mindre variant. Dock så är även dessa en aning för stora.

                Raven:

                Allt trä som rampen är gjord av är vanlig furu. Det mesta är köpt planhyvlat i olika storlekar. Ett undantag är lockets fram och baksida som från början var vanliga reglar. Dessa reglar har jag hyvlat ner, så de blivit plana och fina. Alla trädelar är matt-lackerade på insidan och olje-behandlade på utsidan.

                Bakom lysrörshållarna sitter alu-plåt. Ramen är fäst i akvariet med alu-hållare, och reflektorerna är gjorda av polerad aluminium.

                På toppen ligger en obehandlad glasskiva, som jag för närvarande inte vet vad jag ska göra med. Jag har tidigare testat att spraymåla från insidan, vilket gav ett dåligt resultat. Detta pga att ljuset lyser igenom.
                Akvarium:

                310 liter
                3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                PMDD
                CO2 med kontroller
                Ytterfilter 1050l/h

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  kommer nog köra en annan lösning på den rampen ja ska bygga.
                  ha rampen delad längs med med ett rör i framdelen och ett rör där bak så är det bara att lyfta upp framdelen på bakdelen när nåt ska göras.
                  men ändå intressant och se hur du löst dom problem som finns.

                  på tal om gångjärn, vill du va lat kan du köpa såna som finns till vänster på bilden.

                  sen ta 2 träbitar och prova dej fram var dom bäst monteras.
                  glöm inte bricka mellan trät och plåtbiten annars kommer det bli märken i trät när du öppnar å stänger.
                  sen skulle ja rekommendera snöre till exempel vid varje kortända som stoppar överdelen från att åka för långt bakåt om det inte finns nåt som stoppar, vägg till exempel men va försiktig så det inte blir en massa märken.

                  på tal om glasskivan.
                  målar man med sprayfärg blir det mycket tunna lager.
                  kanske skulle prova nåt du har på med hjälp av pensel då kan du få mycket tjockare lager som stoppar ljus effektivare.
                  hammerite tror ja skulle funka bra till exempel.
                  Senast redigerad av Raven; 07 December 2005, 05:32.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...