Akvarie flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helena_o_Mattias
    • November 2004
    • 378

    Akvarie flytt

    Hej alla!
    nu är det så att jag har 2 små frågor jag och min sambo ska flytta i januari och det gäller ju så klart våra akvarier med men hur göra det lättast ena akvariet är på 240L andra på 60L.
    I 240L har vi massor av sniglar som är otroligt små och som vi vill ha kvar och vill inte röra på innehållet där, det innebär att inte flytta på växter osv eftersom de är bra etablerade redan och sen att sniglarna har en förmåga att bli begravda de få jag har. hur göra allt detta lättast? 60L har jag tänkt göra en helt ren genomgång av efter som det inte gjorts på länge så det är det inga probs med. Sen med min andra fråga är när jag fått upp Akvariet på nya stället hur ska jag göra med fiskara eftersom akvariet måste köras in ett tag kan ju inte sätta fiskarna i på en gång ? hur göra?
    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!
  • destruid
    • October 2005
    • 54

    #2
    hej,lite hjälp iaf,
    du behöver inte köra in akvariet,ta med mycket av det gamla vattnet bara så har du ju rätt vatten med dig och kan alltså stoppa i fiskarna direkt.
    Du är nog illa tvungen att riva inredningen i det större för att det är inte alltför lyckat att försöka flytta akvarier med innehåll,
    kan nog garantera dig att botten spricker isåfall..lycka till med flytten!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      bör tömma båda akvarierna helt och hållet.
      om du inte har fiskar som krigar med varann kan du ta med 2 25L dunkar med vatten och låta alla fiskarna va i 60L medans du snabbt sparkar igång det stora med vattenberedningsmedel och dylikt.
      försök hålla igång filtren, är det ytterfilter så flytta dom snabbt och sen kör dom i en spann så bakterierna får syre.
      har du innerfilter kan du bara lägga det i en spann och plugga in när du kan så bakterierna får syre därmed.
      sen när stora akvariet är på plats fyllt med sand och växter kan du koppa in fiskarna lugnt å städat.

      tänk på att transportera fiskarna i en kylväska.
      om du ska nån längre strecka kan du antingen lägga i en flaska varmvatten eller kemiska handvärmare.
      kemiska handvärmare håller 40-45grader under ett dygn eller nåt.

      hur långt ska du flytta ?
      Senast redigerad av Raven; 28 November 2005, 05:07.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Helena_o_Mattias
        • November 2004
        • 378

        #4
        ska bara flytta några kvarter närmare centrum här i lule så det är nog inte så krisigt med att fiskarna kyls ner. eftersom filtret i juvel akvariumet sitter fast så går det ju inte att köra det nån annan stans
        Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          plocka ur filtermaterialet och lägg det i en spannmed vatten.
          där klarar det sej ett tag.

          om du dessutom har en luftpump liggandes så klarar sej bakterierna tills dom dör av näringsbrist.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          Arbetssätt...