Diffusor?

#1 - 11 januari 2008 17:07
Kan man ha en diffusor som rör om i vattnet istället för en vanlig pump, eller kommer det att bli för smutsigt? (gör rent en gång i veckan och använder PMDD) Vill ta bort pumpen för att den tar så stor plats.

Mvh Johan:)
#2 - 11 januari 2008 17:34
Om karet inte är allt för litet kanske en ytterpump skulle vara en bra idé?
#3 - 11 januari 2008 18:34
?... diffusor sätter man ju på en pump!? sen tycker jag absolut att man ska ha filtrering, åtminstone ur den biologiska aspekten!
#4 - 12 januari 2008 12:58
Jag kan tyvärr inte ha ytterpump på mitt akvarium pga ljusrampen.
Diffusor = liten vatten pump som inte har något filter, heter inte det diffusor?
Den pumpen jag har nu heter Fluval 4plus, som jag tycker är för stor men den kanske måste vara det för att vara bra?:confused:
#5 - 12 januari 2008 13:02
alg_oa1 skrev:
Jag kan tyvärr inte ha ytterpump på mitt akvarium pga ljusrampen.

Diffusor = liten vatten pump som inte har något filter, heter inte det diffusor?

Den pumpen jag har nu heter Fluval 4plus, som jag tycker är för stor men den kanske måste vara det för att vara bra?:confused:

Så här ser ut en juwels diffusor
#6 - 12 januari 2008 15:24
[:-132]
Du kanske tänker på ett cirkulationsfilter som man kopplar till en luftpump(eller kanske bara rent av en luftpump)

Du skriver i andra inlägg att du har ett kar på 200 liter och verkar fokusera på växter, har du fisk så behöver du absolut en bra cirkulation av vattnet och en stor filtervolym för att ge bakterierna en chans att upprätthålla en bra balans.

En luftpump ska endast ses som ett dekorativt inslag och även om det finns kraftiga luftpumpar till att driva den typ av luftdrivna cirkulationspumpar så har jag endast sett dom i samband med yngelkar, och även där har dessa pumpar små fingerfilter.

Dra ett hål i rampen om du inte vill ha innerfilter eller så monterar du en svindyr btn och kör filtermassa och pump där bakom..
#7 - 13 januari 2008 16:48
Då har jag lärt mig något nytt iaf :)
När jag hör dom andra alternativen så har jag nog kvar den pumpen jag har nu:p

Mvh Johan

Annons