Plecostomus - fiskdräpare?
Vad jag förstår, är artsnamnet Plecostomus fel, men då jag inte kännar till annnat, får det duga här.
Mitt exemplar hade vuxet sig till c:a 15 cm, så han är långt ifrån vuxen. Jag har haft problem, så jag vill höra om någon andra har haft liknande erfarninger.
Han var i mitt 200 liters tillsammans med några Opal- Guld- och Mosaikguramier. 1 par Bandgurami, 4 Dvärg, 4 Honung och 8 små Zebra botior.
1 Mosaik försvann, sen 1 Band, 2 Honung och 1 Dvärg fick ett stort läskigt sår på ena sidan, så den måtte avlivas. Jag så aldrig någon döda fisk.
Jag köpta 2 st. L204 på 3-4 cm, som jag aldrig så igen (mycket dyrt foder)
Min mistanke till PLecoen var mycket stor, och jag gjorde flera försök på att fånga upp honom men utan resultat.
Man säger ju, att man skall låta tvivelen komma siktade tillgodo, så jag köpta 4 Röde Honungguramier, som på 2- 3 dager försvann tillsammens med en Botio.
Nu var det nog. Akvariet nästen tömt och omlagt. Plecoen kom över i 500 literen, där han kan samsas med en likaså stor Gibbiceps och stora S- och Mellemamerikanske Ciklider.
Tillbaka står jag så en del erfarninger rikare och lite fattigare, men jag tycker inte, att jag har läst om sådan ett beteende.
Lilleulv