Hur löser jag detta?

#1 - 26 december 2007 12:08
Fick ett kar i jul av mina tjej =) Ligger på ca 12L (sånt som går att köpa från tex hornbach) Fick inte med något täckglas pump eller belysning. pumpen har jag fixat idag men belysningen då? Går det bra med en vanlig "skrivbordslampa" eller ska jag fixa täckglas och bygga något riktigt? behöver man täckglas?

Tempen behöver inte vara så jätte hög då jag ska ha några räkor i det..
#2 - 26 december 2007 12:24
Trop inte att du behöver täckglas till räkor (men låter nån annan svara på det)
En vanlig skrivborslampa med en lågenergiglödlampa/ljusrör går bra, håll koll på tempen bara, om det blir för varmt så flyttar du bara lampan en liten bit ifrån.
#3 - 26 december 2007 12:27
Okej, karet kommer att stå ganska lågt och jag hoppas att det blir varmt nog...
#4 - 26 december 2007 12:29
patriksg skrev:
Okej, karet kommer att stå ganska lågt och jag hoppas att det blir varmt nog...

Det är snarare tvärtom/att det blir för varmt [:o]
Belysningen är mest för eventuella växters skull :)
#5 - 26 december 2007 12:34
blir det i regel varmare för små kar?
#6 - 26 december 2007 12:46
Stor mängd vatten kräva stora förändringar under lång tid för att förändras, ex temperatur, ph värde och nitrithalt.

Liten mängd vatten kräva små förändringar under kort tid för att förändras, ex direkt solljus, starkt basiskt bottengrus och övermatning.

Hänger du med va kompis?

Själv skulle jag använda att 12 liters som epidemisjukhus only eftersom det kommer att kräva daglig tillsyn..
#7 - 26 december 2007 12:51
yeahh.. då kan de lika väl blir 26grader om solen ligger på en snabbis... :O får ha någa koll på karet
#8 - 26 december 2007 13:00
Dom flesta små akvarier som säljs som paket har ju inbyggd lågenergilampa i locket, funkar antagligen utmärkt, 26-27 grader är ganska normalt i ett sötvattenskar men ska naturligtvis regleras efter vilken typ av invånare du har. Lycka till!
#9 - 26 december 2007 13:07
Lågenergi lampor avger knappt nån värme alls. inte dom jag har i alla fall. Sen brukar sånna lampor ge väldigt mycket alger...jag skulle nog satsa på annat ljus i ditt fall.

Lampan som Gaffel pratar om är en speciel lampa gjord för akvariebruk. finns att köpa i vissa akvariebutiker.
#10 - 26 december 2007 13:11
dessa kar säljs utan allt typ... bara karet... ska dra igång det och se hur det blir med den lampan jag har nu, blir det mycket alger så får jag köpa något nytt..
#11 - 26 december 2007 15:32
Man kan köpa ett kompaktlysrör på akvarieaffären sen en skrivbordslampa på ikea som passar för dessa rör! det ger ett bra ljus som funkar för växter!
#12 - 26 december 2007 17:57
Jag fick sjäkv ett riktigt gammalt 10 liters akvarie i julklapp. Tänkte köra räkor i det.
Belysning blir 2 st IKEA spottar till bokhylla, och det ska stå i bokhyllan så det blir inget rampbygge. Tänkte sätta in en slimline på bakrutan. Men filterproblemet har jag inte löst ännu. Men kan man inte köra utan till räkor.?
#13 - 26 december 2007 18:42
En luftpump borde räcka, också är man någa med vattenbyten... men den pumpen jag köpte idag var för ca 12 liter, jätte liten pump var det.. kostade 99:- så en liknande kanske du kan få tag på??

Annons