Varför sjunker ph vid GH boost

#1 - 20 december 2007 20:24
Jag har väldigt mjukt vatten KH 0.0? (ej mätbart med JBL test).
Prövade att tillsätta [SIZE=3][SIZE=2]GH Booster MgSO4 25ml. och CaCl2[/SIZE] [/SIZE][SIZE=2]50ml.(650 l. akvarium) för att höja KH lite. (ökar KH lika mycket som GH???).[/SIZE]
På mindre än 30 minuter sjönk PH från 6.00 till 5.89 ,varför?
Jag hadde väntat mig motsatt effekt. Borde inte PH öka? Jag har inte gjort vattenbyte. Skall mäta KH imorgon.

Kör med ph controller.
Mycket växter
400W t5 med reflektorer
#2 - 21 december 2007 09:42
Blandar du inte ihop KH och GH lite nu?
KH är inte hårdhet och GH-booster påverkar endast GH (Mg och Ca).

KH i akvariesammanhang är Alkalinitet.
#3 - 21 december 2007 10:31
Vill du höja pH och kH/hårdhet skall du använda bikarbonat istället.

Varför pH sjönk med GH-höjningen kan kanske ha att göra med lösningen MgSO4 och CaCl2 var i? Vad står det på flaskan?
#4 - 21 december 2007 10:56
Jens A. skrev:
Vill du höja pH och kH/hårdhet skall du använda bikarbonat istället.

Varför pH sjönk med GH-höjningen kan kanske ha att göra med lösningen MgSO4 och CaCl2 var i? Vad står det på flaskan?

Jag torrdoserade MgSO4 och CaCl2.
#5 - 21 december 2007 10:56
Man kan väl tänka sig att Kloriden i CaCl2 kan sänka pH om du har ett väldigt dåligt buffrat vatten (lågt KH). Men jag skulle tippa på att det går åt mer än 50 ml i en 650-litersbalja i så fall?
#6 - 21 december 2007 11:06
Klorid kan inte sänka pH, det är pH neutralt.

Däremot kan det förgifta reagenskemikalierna i pH testet. Men 0.2 enheter är väl inom felmarginalen för hobbytest för pH (och helt försumbart).
#7 - 21 december 2007 11:07
BluesBoy skrev:
Blandar du inte ihop KH och GH lite nu?

KH är inte hårdhet och GH-booster påverkar endast GH (Mg och Ca).

KH i akvariesammanhang är Alkalinitet.

Ok.
Anledningen till att jag vill höja KH är att jag tycker det är svårt att veta vad jag skall sätta controllern på när det inte går att mäta KH.
Men det kanske inte är ett så stort problem egentligen.
Det kanske blir ännu krångligare om man börjar mixtra med KH höjande medel.?
#8 - 21 december 2007 11:09
Hur kommer det sig att du har så ultra-mjukt vatten? Använder du RO-filter?

Har du verkligen 0.0 i KH så är ditt vatten helt obuffrat, och minsta lilla (t.ex. att du tar ett sugrör och blåser lite utandningsluft genom vattnet) kan ge stora svängningar i pH.
#9 - 21 december 2007 11:11
Azur skrev:

Däremot kan det förgifta reagenskemikalierna i pH testet. Men 0.2 enheter är väl inom felmarginalen för hobbytest för pH (och helt försumbart).

Jo men nu kör jag ju med controller (Tunze) så mätfel tror jag inte på.
#10 - 21 december 2007 11:21
Azur skrev:
Hur kommer det sig att du har så ultra-mjukt vatten? Använder du RO-filter?

Har du verkligen 0.0 i KH så är ditt vatten helt obuffrat, och minsta lilla (t.ex. att du tar ett sugrör och blåser lite utandningsluft genom vattnet) kan ge stora svängningar i pH.

Jag bor vid en insjö och vattnet kommer därifrån (eget vatten). Stor del av vattnet kommer från en mosse som har utloppet i närheten av vattenintaget.

Jo jag har provat att blåsa i vattnet med sugrör men lyckas bara sänka PH från (7.0 urluftat) till 6.00 . Och då fick jag hålla på ett bra tag.
#11 - 21 december 2007 11:36
Azur skrev:
Har du verkligen 0.0 i KH .

Det ser ut som att det är lägre än 0.2 ialla fall. (20ml vatten, en droppe JBL vätska och orange direkt.) Men det går väll inte att lita på en sån test vid så låga värden.
#12 - 21 december 2007 11:50
Azur skrev:
Fick för mig att det bildades en liten del syra men det kanske var Klor jag for efter.

[QUOTE=krainskij]Jo jag har provat att blåsa i vattnet med sugrör men lyckas bara sänka PH från (7.0 urluftat) till 6.00 . Och då fick jag hålla på ett bra tag.
[/QUOTE]Är det Krausetestet du menar så verkar pH-svinget mer indikera på ett KH 2-2,5. Kan det vara något skit med ditt test månne?

Jag bor vid en insjö och vattnet kommer därifrån (eget vatten). Stor del av vattnet kommer från en mosse som har utloppet i närheten av vattenintaget.
Du har möjligen inte någon provrapport från något test som är gjort på brunnsvattnet som du kan ha som referens?
#13 - 21 december 2007 12:04
BluesBoy skrev:
.

Är det Krausetestet du menar så verkar pH-svinget mer indikera på ett KH 2-2,5. Kan det vara något skit med ditt test månne?

Du har möjligen inte någon provrapport från något test som är gjort på brunnsvattnet som du kan ha som referens?

Helt nytt JBLtest:confused:, men det kan kanske vara något i vattnet som påverkar mätningen.
Krausetestet borde ju vara ganska idiotsäkert:) så jag får väll lita på det istället.
#14 - 21 december 2007 17:27
Det var ett tag sedan jag gjorde krausetestet, så jag gjorde ett nytt idag.
Det blev 4.8 ph, så JBLtestet visar nog ganska rätt ändå.
Hur lågt kan man gå med ph't utan att fiskarna tar skada?

(Scalarer och kardinaltetror).
#15 - 21 december 2007 20:24
Vill du höja ditt KH så måste du använda kalksten eller bikarbonat. Kalkstenen (CaCO3) genom att den i så lågt pH delas upp i kalcium och karbonat - karbonaten höjer KH (och pH). Du kan också använda bikarbonat (NaHCO3) eftersom det är karbonaten som höjer KH. Men om du har haft så här lågt KH och lågt pH länge så [COLOR="Red"]måste[/COLOR] du göra ett par ordentliga vattenbyten först (mer än 50 % med några dagars mellanrum) Detta för att det kan ha ackummulerats en massa ammonium som blir giftig ammoniak om pH stiger över 7. Detta är oerhört viktigt!

Att du fick en pH sänkning när du tillsatte magnesium och kalcium kan teoretiskt bero på att du fick för mycket av dessa joner och trots allt hade lite karbonat kvar i vattnet. Blir koncentrationen av Ca och Mg joner för högt så sker en utfällning till kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat även om pH är lågt. Om karbonat fälls bort så sjunker pH.

MVH Lasse
#16 - 21 december 2007 20:35
Fast om KH är noll finns ingen karbonat att fälla ut, och pH var i alla händelser för lågt.

Mer troligt är att det helt enkelt är mätfel - det är mycket svårt att mäta pH i extremt rena vatten. Normalt sett "driver" elektroniska pH mätare under såna förhållanden, dvs pH värdet stabiliserar sig aldrig (eller tar lång tid att stabiliseras) pga de joner som läcker från proben. Det rörde sig ju dessutom om en mycket liten avvikelse - 0.2 är ingenting, helt försumbart - så det finns ingen anledning att hänga upp sig på det.
#17 - 21 december 2007 21:34
[QUOTE=Lasse]Men om du har haft så här lågt KH och lågt pH länge så måste du göra ett par ordentliga vattenbyten först (mer än 50 % med några dagars mellanrum) Detta för att det kan ha ackummulerats en massa ammonium som blir giftig ammoniak om pH stiger över 7. Detta är oerhört viktigt![/QUOTE]I och för sig tror jag vi pratar om en Hightech-växtburk här (CO2, 400W t5:or) full med växter som troligen drar i sig så mycket ammonium de kommer åt. Dessutom gissar jag att krainskij även göder enligt Estimative Index och då görs ett 50%-igt vattenbyte varje vecka.
#18 - 21 december 2007 21:40
Okidoki BluesBoy - men jag har alltid för vana att varna för att höja KH och pH utan föregående vattenbyte när jag inte känner till alla förutsättningar - han kanske inte behöver det i ett fall som du beskriver :)

Azur - din förklaring kan jag köpa och det är nog troligt så - och 0,2 är mätfel men ändå så hade han ökat jonstyrkan med magnesium och kalcium och borde fått ett stabilare värde.

Krainski - hur mycket magnesium och kalcium tillsatte du?

MVH Lasse
#19 - 21 december 2007 22:00
krainskij ska givetvis få svara själv men i första inlägget anger han 50 resp. 25 ml. Det borde innebära storleksordningen 20 ppm Ca och 4 ppm Mg i hans 650-literskar. GH borde då ha ökat med omkring 3,5 utifrån Ca & Mg tillsatsen om jag inte virrar till det för mycket.
#20 - 22 december 2007 09:09
Hej igen! Kul med så många svar.

Kollade ph på kranvattnet och det var 5.9 enligt min nykalibrerade controller.
Ph verkar ha blivit enhel del lägre i sjön nu på vintern. Så med min controller inställd på ph 6.0 har nog växterna inte fått så mycket co2 den sista tiden.
Är det ok att sätta setpointen på 4.9 enligt krause eller blir det alldeles för lågt ph?

Annons