Sötvattenskrabba

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • port513
    • October 2005
    • 116

Sötvattenskrabba

Köpte 2st sötvattenskrabbor på Zoogiganten i Lomma, någon som vet vad det är för art de har där?

Det är iaf inte RCC (Rödkload krabba)

/Henke
  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

ehm.. kanske en bättre förklaring en sötvattenskrabba för det finns en hel del.
    RCC är nog Sesarma Bidens! vilken är rätt vanlig i zooaffärer men den behöver landdel.. alla krabbor behöver landdel.
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

Kommentar

• port513
      • October 2005
      • 116

Ursprungligen postat av Tastyfish
      ehm.. kanske en bättre förklaring en sötvattenskrabba för det finns en hel del.
      RCC är nog Sesarma Bidens! vilken är rätt vanlig i zooaffärer men den behöver landdel.. alla krabbor behöver landdel.
      Det som får mig att fundera på om alla krabbor ska ha landdel är varför alla djuraffärer INTE har landdel till dem? Nu har mina en mangroverot de kan vandra upp på om de känner för det dock men från det akvariet de kom från fanns det ingen landdel alls.

Hur ser det ut då?

Mörka över skalet, deras vänstra klo är större än den högra och den mindre klon är svart ute på spetsen.

Har letat via google.se efter sötvattenskrabbor men inte hittat någon som liknar dessa över huvud taget därav min fråga om denna krabba.

De liknar alltså inte S. bidens över huvud taget och verkar inte bry sig om att använda landdelen som de har att tillgå.

/Henke

Kommentar

• Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

antagligen en sorts vinkar krabba. kul att andra krabbor en S.bidens kommer ut på marknaden! kan inte riktigt hitta nån som liknar (om jag letar antagligen men men..).
        har du kollat om den sitter uppe på land om natten? dom flesta krabbor är amfibiska och brukar ha behov av att vara uppe på land.

Kommentar

• alcar
          • April 2005
          • 1398

det kanske var en sån här du köptehttp://www.aleds.se/fiskinformation/fisk.asp
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

Kommentar

• martinalexander
            • July 2004
            • 151

Ursprungligen postat av port513
            Köpte 2st sötvattenskrabbor på Zoogiganten i Lomma
            /Henke
            Nej men hallå Henke!!! Jag köpte också min krabba på exakt samma ställe =D...

Kommentar

• port513
              • October 2005
              • 116

Ursprungligen postat av martinalexander
              Köpte 2st sötvattenskrabbor på Zoogiganten i Lomma
              /Henke
              Nej men hallå Henke!!! Jag köpte också min krabba på exakt samma ställe =D...
              Då kanske du vet vilken art det är?

/Henke

Kommentar

• port513
                • October 2005
                • 116

antagligen en sorts vinkar krabba. kul att andra krabbor en S.bidens kommer ut på marknaden! kan inte riktigt hitta nån som liknar (om jag letar antagligen men men..).
                har du kollat om den sitter uppe på land om natten? dom flesta krabbor är amfibiska och brukar ha behov av att vara uppe på land.
                Ser don aldrig uppe ens om natten, på natten plöjer de bottnen efter nått ätbart. De bokstavligen finkammar bottnen faktiskt men land ser man dem aldrig använda.

/Henke

Kommentar

• Tastyfish
                  • February 2005
                  • 1761

skummt... är det verkligen en krabba då? kan vara en kräfta.

men om det inte är en kräfta är det som jag sagt tidigare en vinkar/boxarkrabba.

Kommentar

• port513
                    • October 2005
                    • 116

skummt... är det verkligen en krabba då? kan vara en kräfta.

men om det inte är en kräfta är det som jag sagt tidigare en vinkar/boxarkrabba.
                    Till 220% en krabba

Jag har också 2st Procambarus alleni (Blue crayfish) så jag är som sagt säker på att krabborna är krabbor.

Om de nu är vinkarkrabbor så borde de ju vilja vara uppe på land någon gång ibland med et är de aldrig. Sen där de köptes fann ingen landdel alls så man undrar ju lite granna...

/Henke
                    Senast redigerad av port513; 27 October 2005, 14:43.

Kommentar

• Tastyfish
                      • February 2005
                      • 1761

vissa krabbor behöver inte land.. vissa.. tror jag

Kommentar

• martinalexander
                        • July 2004
                        • 151

Nej, dem hade ingen landdel i affären i Lomma, men sen så har min en enorm klo och en "normal" dvs. en liten, kanske din också har!?

Kommentar

• port513
                          • October 2005
                          • 116

Nej, dem hade ingen landdel i affären i Lomma, men sen så har min en enorm klo och en "normal" dvs. en liten, kanske din också har!?
                          Som jag skrev lite längre upp:

Vänster klo är större än den högra, den mindre klon är svart ute på spetsarna och själva krabban är mörk på skalet.

Köpte du dem på Zoogiganten så har vi samma art, bara att klura ut vilken fasen det är

/Henke

Kommentar

• martinalexander
                            • July 2004
                            • 151

Vänster klo är större än den högra, den mindre klon är svart ute på spetsarna och själva krabban är mörk på skalet.

Köpte du dem på Zoogiganten så har vi samma art, bara att klura ut vilken fasen det är

/Henke
                            Hittade en bild direkt när jag bildsökte på vinkarkrabba på google, och det ser ut som våra fast våra som sagt är svarta på ena klon, men det är väl något genetiskt överfört =D :

Kommentar

• port513
                              • October 2005
                              • 116

/Henke
                              Hittade en bild direkt när jag bildsökte på vinkarkrabba på google, och det ser ut som våra fast våra som sagt är svarta på ena klon, men det är väl något genetiskt överfört =D :
                              http://www.dannesdjur.com/bilder/vinkarkrabba_1.jpg
                              Jag tycker inte den ser ut så visserligen men mina sitter i mangroveroten på dagtid och söker genom botten nattetid så det är svårt att jämföra dem med bilder numer

/Henke

Kommentar

Arbetssätt...