Albino Dvärgklogroda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Albino Dvärgklogroda

    Överallt säger man att dvärgklogrodan aldrig är albino, Hymenochirus Boettgeri. Naturligtvis blir det ett lättare sätt för nybörjare att inte bli lurade, men nog måste det vara risk att även dvärgklogrodan blir albino liksom sin större frände?

    Trots det har jag efter många år fortfarande inte stött på en enda albino dvärg, och alla jag pratat med har instämt i att det inte existerar. Men alla arter riskerar ju mutationen albino, är det bara så att man kasserar dvärgar som blir albino och medvetet avlar på
    Xenopus albino?

  • TacoBelle
    • December 2005
    • 66

    #2
    Va? Vad tusan var det jag köpte idag då? Jag frågade i butiken om det var albino dvärgklogrodor, och Ja det var det ju. Så jag köpte två stycken, en stor och en lite mindre. Vad är det jag har fått tag på då?
    Är det vanliga klogrodor, hur stora blir dom? Kan dom skada fiskar och snäckor?

    Och så har jag en fråga ang. grodornas mat. Han i butiken sa att dom äter mat som hamnar på bottnen, ska man mata så mycket då så det blir över och hamnar på bottnen?

    Kommentar

    • TacoBelle
      • December 2005
      • 66

      #3
      Jag bifogar två något oskarpa bilder på grodorna.


      Kommentar

      • scooby
        • April 2005
        • 65

        #4
        albinoklogroda är inte samma art som den bruna den är inte dvärg de kan man se på huvudformen på grodorna albinogrodans huvud är inte lika rörligt som den bruna albinogrodan blir stor cirka 25cm och äter mycket de vill ha mygglarver och maskar och diverseflingfoder
        scooby

        Kommentar

        • TacoBelle
          • December 2005
          • 66

          #5
          Ursprungligen postat av scooby
          albinoklogroda är inte samma art som den bruna den är inte dvärg de kan man se på huvudformen på grodorna albinogrodans huvud är inte lika rörligt som den bruna albinogrodan blir stor cirka 25cm och äter mycket de vill ha mygglarver och maskar och diverseflingfoder
          25 cm Då kan jag nog inte ha dom i mitt 54L. Vilka sorters flingfoder vill dom ha?

          Kommentar

          • Tastyfish
            • February 2005
            • 1761

            #6
            Ursprungligen postat av scooby
            albinoklogroda är inte samma art som den bruna den är inte dvärg de kan man se på huvudformen på grodorna albinogrodans huvud är inte lika rörligt som den bruna albinogrodan blir stor cirka 25cm och äter mycket de vill ha mygglarver och maskar och diverseflingfoder
            brun albinogroda? Låter suspekt då det inte finns någon groda som är albino, här snackades det om afrikanska dvärggrodor och albinos kan inte bli bruna. den mindre grodan som jag förstått det finns inte i en "albinofärg". och ska bara bli 5 cm efter vad jag hört. den större som finns som albino ska bli 8-10 cm efter minna uppgifter...
            Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
            Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
            Måste skaffa mig fler djur!

            Kommentar

            • TacoBelle
              • December 2005
              • 66

              #7
              Ursprungligen postat av Tastyfish
              brun albinogroda? Låter suspekt då det inte finns någon groda som är albino, här snackades det om afrikanska dvärggrodor och albinos kan inte bli bruna. den mindre grodan som jag förstått det finns inte i en "albinofärg". och ska bara bli 5 cm efter vad jag hört. den större som finns som albino ska bli 8-10 cm efter minna uppgifter...
              Nu blir jag helt förvirrad. Vad är det för grodor jag har egentligen och hur stora blir dom? Det måste ju uppenbarligen finnas någon albinogroda eftersom jag har två stycken här.

              Kommentar

              • TacoBelle
                • December 2005
                • 66

                #8
                En lite fråga till...ska man plocka ur grodorna ur karet när man ska göra delvattensbyte? Är rädd att jag ska råka suga ut en liten groda.

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  De sälgs oftast som "dvärg klogroda" i brunt och albinoformat. Många tycker de är sååå söta och köper dem och stoppar i akvariet. Dock har jag aldrig stött på en dvärggroda utan att de har blivit lika stora som ens näve och ser ut som broilers. Själv fick min mans kusin en sådan liten albinogroda i födelsedagspresent att ha i sitt akvarium med guppys, tetror och en skalare. Den lilla grodan var inte så liten efter ett tag.. mygglarverna byttes snart ut mot tetrorna, sedan gyppyna och det enda som finns kvar är skalaren och "Torsten". Han är nu stor som en näve och smällfet. Hon fick honom när han var ca 3cm....

                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Ursprungligen postat av TacoBelle
                    En lite fråga till...ska man plocka ur grodorna ur karet när man ska göra delvattensbyte? Är rädd att jag ska råka suga ut en liten groda.
                    Kan vara bra... mina grodor jag hade höll på att få sig en åktur...

                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • TacoBelle
                      • December 2005
                      • 66

                      #11
                      Ursprungligen postat av C.Ciklid
                      De sälgs oftast som "dvärg klogroda" i brunt och albinoformat. Många tycker de är sååå söta och köper dem och stoppar i akvariet. Dock har jag aldrig stött på en dvärggroda utan att de har blivit lika stora som ens näve och ser ut som broilers. Själv fick min mans kusin en sådan liten albinogroda i födelsedagspresent att ha i sitt akvarium med guppys, tetror och en skalare. Den lilla grodan var inte så liten efter ett tag.. mygglarverna byttes snart ut mot tetrorna, sedan gyppyna och det enda som finns kvar är skalaren och "Torsten". Han är nu stor som en näve och smällfet. Hon fick honom när han var ca 3cm....

                      //Camilla
                      hahaha ojdå, jag får väl se vad jag ska göra med dom om dom blir större. Men varför ljuger dom sådär i butiken? För att tjäna pengar förstår jag ju, men det kan väl inte vara tillåtet att hitta på vad som helst. Vilka är det som blir 8-10 cm då?

                      Kommentar

                      • GAIS4s
                        • March 2005
                        • 77

                        #12
                        Xenopus albino

                        Garanterat har du fått tag på Xenopus Laevis!
                        Dom finns i tumnagelstorlek upp till knytnäve storlek!

                        Har 2 st & dom käkar det mesta som rör sig upp till vuxen guppyhone storlek...När jag hade dom i olika kar gjorde den ena slut på 20 neon på 1 1/2 vecka...

                        Fryst crabfish, krill, pellets & röda mygglarver ger jag mina, tycker dom e mumma...!
                        Som sagt guppy odling e inte fel att he heller.Flingfoder e inget för grodor!

                        Dom e bland dom ballaste i mina kar dessutom e d lite exotiskt när dom kväker sina parningsljud. Se till att ha välltäckt kar för rymma e dom bra på!

                        Kommentar

                        • Nocturna
                          • November 2005
                          • 344

                          #13
                          TacoBelle
                          Får gratulera till ett bra köp det här är ett fruktansvärt rolig akvarie tillskott
                          väldigt glupsk och STOR!

                          B I L D

                          Min största är nu drygt 12 cm och kväker nått enormt

                          Har alltid haft 1-3 st så länge jag hållt på med akvarium
                          har även haft halv lyckade odlingar på dem men tyvär aldrig lyckats få dem igenom yngel till färdig groda.

                          Dock kan du hitta info om den i div udda böcker som forsking om hormon behandling - ett udda information exempel är att om man ger honan en injecktion med urin från en gravid kvinna kommer honan börja lägga ägg


                          Foder kan jag varmt rekomendera dig röda mygglarver och vanliga grönaärter
                          Senast redigerad av Nocturna; 03 January 2006, 23:56.
                          http://www.amphibia.se

                          Jo jag har faktiskt guppys... med

                          Kommentar

                          • TacoBelle
                            • December 2005
                            • 66

                            #14
                            Då har jag ännu fler frågor!

                            Vad heter Xenopus Laevis på svenska?

                            Den ena av mina är nästan 5 cm och den andra är nog 3 cm.
                            Går dom bra att ha ihop med slöjstjärtar och ampullariasnäckor?

                            Vad är krill?
                            Vilken sorts pellets äter dom?

                            Mina grodor är väldigt söta och livliga.
                            Hoppas dom gör roliga parningsljud också, gör dom bara det om man har en hona och en hane?
                            Hur får man dom "handtama" , går det?

                            Jag provade att ge dom en grön ärta men dom fattade inte att dom skulle äta den.

                            Kommentar

                            • Nocturna
                              • November 2005
                              • 344

                              #15
                              Ursprungligen postat av TacoBelle
                              Då har jag ännu fler frågor!

                              Vad heter Xenopus Laevis på svenska?

                              Den ena av mina är nästan 5 cm och den andra är nog 3 cm.
                              Går dom bra att ha ihop med slöjstjärtar och ampullariasnäckor?

                              Vad är krill?
                              Vilken sorts pellets äter dom?

                              Mina grodor är väldigt söta och livliga.
                              Hoppas dom gör roliga parningsljud också, gör dom bara det om man har en hona och en hane?
                              Hur får man dom "handtama" , går det?

                              Jag provade att ge dom en grön ärta men dom fattade inte att dom skulle äta den.
                              köp frys foder typ rödamyglarver och krill
                              gröna ärter får bara min största i sig.

                              Handtama vet jag inte direkt någonting omdå jag aldrig velat få dem till det men iom att dem tänker med magen så är det bara o ta enruta mygglarver o hålla framför demså kommerdem direkt.

                              Xenopus Laevis på svenska heter så vitt jag vet Afrikansk klogroda kallas ofta för Guld då albino är vanligast i handeln.
                              http://www.amphibia.se

                              Jo jag har faktiskt guppys... med

                              Kommentar

                              Arbetssätt...