Bjuder in till diskussion om bakgrundsbygge!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petzon
    • August 2005
    • 7

Bjuder in till diskussion om bakgrundsbygge!

Hej!

Jag vet att det finns spaltmeter om detta ämne, men vill ändå bjuda in Er till en diskussion. Det blir troligen inte den sista, men kanske den bästa?

Är själv ganska ny på bakgrundsbygge (frigolit) men den resan har sannerligen varit intensiv, många sömnlösa nätter är resultatet av detta..

Tänkte börja denna diskussion men att tala om Lack. Vissa (inkl. mig själv) börjar kanske tröttna på att frågorna dyker upp sjutton ggr om dagen. Ännu större anledning till att klargöra vissa saker.

Min personliga åsikt angående lackets vara eller icke vara är, att det finns tre möjliga vägar.

1. Epotex Akvarielack
    2. 2-komponents golvlack
    3. Inget alls

Vad blir kontentan av detta? Jag kan endast uttala mig om 2:an och 3:an och har följande att säga:

Golvlacket fungerar, enligt mig (!), bra om antar tre saker som "lag".
    1. Lacka tunt, väldigt tunt. Absolut inga "större ansamlingar" får förekomma.
    2. Gör ca 3-4 HELA vatten byten
    3. Släpp i några "billiga" fiskar, undvik 800:- diskus, o sedan ÖVERVAKA!

Att inte lacka alls fungerar också, såsom också så många ggr förr påpekats på detta forum. Så länge du inte har fiskar som "gnager" på bakgrunden...
    Några "giftiga" tillsatser i husfixen finns inte heller, utan kanske endast blir det en fördel om man vill ha vattnen med högt ph.

Hoppas ingen tar illa upp då jag tar upp detta igen, och åter: Jag hoppas på en diskussion som inte slutar med: pröva själv! Denna tråd kommer "avlägsna sig själv", beroende på gensvaret!

Låt oss dela med oss av våra erfarenheter i ämnet!

Naturligtvis kan vi genom denna sida klargöra andra "problem" som uppstår i bakgrundsbygget! Själv har jag "hängt" upp mig själv på Lack-frågan...
    Senast redigerad av petzon; 17 August 2005, 21:28.
    300L Växtburk
    75L Drivbänk
  • Bosse.J
    • March 2004
    • 796

Tjena
    Jo det kan nog vara så att det tjatas, men va gör det? Det bevisar ju bara att det finns ett behov av att diskutera ämnet.

Själv kom jag på en sak igår (kanske någon eller många har kommit på det före mej).
    Det gäller Punkt 2 i din lista. Golvlack
    JAg gjorde misstaget att lacka för tjockt. Bakgrunden är full av sprickor och gropar som fyllldes med lack, och därmed så blev det vita prickar och fläckar överallt.
    Men jag funderade och frågade på forumet, utan resultat.
    Sen kom jag på att blanda färgpigment i lacken. LAckade om de olika vitfärgade delarna, och vips så blev det kanon.
    JAg överdoserde nog lite i o m att det inte syns hur färgen ska bli när lacken torkat. Så min bruna blev väl mörk. Men de går ju att lacka en gång till
    Som jag ser det så kan man lacka många gånger å varandra utan att det ska göra något
    Det ska sägas att det inte är en frigolitbakgrund, utan en köpt, som tappat färgen
    HA de
    Bosse.J

Kommentar

• Raven
      • February 2005
      • 15385

en simpel bakgrund vore ju att kleta en massa silikon på och dränka allt i sand.
      när silikonet härdat så sitter ju sanden kvar i silikonet.

fråga mej inte hur det skulle se ut i praktiken mest en tanke
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Hasse H
        • August 2004
        • 2111

Den enda lacken jag har fullt förtroende för är Epotex akvarielack. Har testat Epolan V golvlack med katastrofalt resultat när den vitnade när den kom i vatten trots att jag följt intruktionerna. Somliga verkar ju dock ha lyckats. Med epotex har jag aldrig haft några som helst problem.

Sedan så bör man väl säga att om man vill ha noll och ingen påverkan på vattnet från bakgrunden så måste man lacka. Speciellt viktigt om man vill köra vatten med låga pH-värden då man annars kan få utfällningar från cementspacklet.
        mvh Hasse
        Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• Hasse H
          • August 2004
          • 2111

En annan aspekt på bakgrundsbygget är färgvalet. Vad många upptäcker när det byggt sin fina bakgrund och monterat den och fyller på vatten är att "oj vad ljus den blev". Man glömmer lätt bort att belysningen i akvariet lyser upp bakgrunden ganska ordentligt. Så välj dina färger till bakgrunden och gör de några steg mörkare än vad du egentligen vill ha så kommer resultatet bättre motsvara det du vill ha.
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• petzon
            • August 2005
            • 7

Det jag kan tycka är lite märkligt, hur kan det bara finnas en enda produkt i hela Sverige (epotex) som är avsedd för akvarium/terrarium? Tveksamt tycker jag.. Marknaden bör vara ganska stor, med tanke på hur många diskussioner här finns, och då är ej våra reptil-vänner medräknade...
            300L Växtburk
            75L Drivbänk

Kommentar

• piddy
              • May 2005
              • 22

Jag lackade min bakgrund me alcro alfodur , sedan när jag bytte vatten för att skölja ut resterna av lacken så blev det vita fläckar .
              Jag torkade bakgrunden nåra dar så dom försvann. fyllde på vatten och än har dom inte kommit tillbaka.

Kommentar

• ovj78
                • May 2005
                • 546

Jag har använt både Epotex och Norsjö Epolan V (tjocklack) och jag lyckades bäst med Nordsjö (epotexlacken lackades två gånger och blev mycket vit i kontakt med vatten) , kanske inte för att det är en bättre lack utan därför att jag lärt mig av mitt tidigare misstag att bara lacka en gång och så tunt som möjligt. Man bör ju vara väldigt nogrann med blandningen också, så att den inte blir fel...
                13 st kar + yngelburkar
                Ancistrus dolichopterus
                Apistogramma Agassizii VF
                Apistogramma Baenschi
                Apistogramma Cacatuoides
                Apistogramma Hongsloi
                Apistogramma Trifasciata
                Apistogramma Viejita
                Carnegiella strigata
                Dicrossus Filamentosus VF
                Mikrogeophagus Ramirezi
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
                ovj78@hotmail.com

Kommentar

• heeke
                  • April 2003
                  • 5033

Det roliga med epotex lacken är ju att den tagits fram för vattentankar och inte igentligen är ett akvarielack, frågan är hur mycket som igentlijen skiljer den från andra 2 komponents vattenbaserade lacker.
                  Jag har använt Flüggers 2komp vattenbaserade lack, det blev vitt där lacket var som tjockast när det kom i vattnet, men då hade jag också lackat 3ggr tror jag.
                  Bästa resultat oavsätt öack torde vara att se till att man har en riktigt noggran våg när man blandar härdare och lack och sedan se till att man strycker det tunt och jämnt över bakgrunden.
                  Det svåra är ju att få det tunnt i skåror och fördjupningar i bakgrunden eftersom lacket är så lättflytande.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Mjonr1
                    • April 2003
                    • 63

Ursprungligen postat av Raven
                    en simpel bakgrund vore ju att kleta en massa silikon på och dränka allt i sand.
                    när silikonet härdat så sitter ju sanden kvar i silikonet.

fråga mej inte hur det skulle se ut i praktiken mest en tanke
                    Har hört flera som "blandat" bergsbakgrund med torv som sats fast i silikon. Det låter mycket intressant. Finns det kanske några bilder på det?

Kommentar

• MrFisk
                      • June 2004
                      • 250

Alltid kul och diskutera bakgrundsbygge
                      Håller faktiskt på och bygga en ny bakgrund och för första gången så har jag fösökt mig på att göra en amazonas bakgrund med rot.
                      En erfarenhet jag har av tidigare byggen är att min ena bakgrund som har varit igång i ca 1 år har faktiskt börjat gå sönder. Jag lackade med epolan v golvlack, 2 lager men det verkar inte som det håller så bra. Är det nån här som kan säga hur lång livslängden är på såna här byggen. Vore bra om man också skriver vilken lack man använt.

Vill ni ta en titt på den nya bakgrunden så kan ni titta här:
                      Experience is the thing that you get just after you needed it.
                      Zoonen

Kommentar

• petzon
                        • August 2005
                        • 7

Ursprungligen postat av MrFisk
                        Alltid kul och diskutera bakgrundsbygge
                        Håller faktiskt på och bygga en ny bakgrund och för första gången så har jag fösökt mig på att göra en amazonas bakgrund med rot.
                        En erfarenhet jag har av tidigare byggen är att min ena bakgrund som har varit igång i ca 1 år har faktiskt börjat gå sönder. Jag lackade med epolan v golvlack, 2 lager men det verkar inte som det håller så bra. Är det nån här som kan säga hur lång livslängden är på såna här byggen. Vore bra om man också skriver vilken lack man använt.

Vill ni ta en titt på den nya bakgrunden så kan ni titta här:
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...068&gid=476686
                        Det är ju när man ser såna här resultat, man undrar varför köpa en för 3-4 tusen? Bra jobbat! Livslängden är väl den stora frågan, för att olika lacker fungerar är ju bevisat... Faller dem o andra sidan ihop efter ca 2 år är ju inte det heller så kul.. Kontentan är väl om man vill lägga ut pengar på kort eller lång sikt... Men det går ju inte heller att komma ifrån att de små "knep o knåp" projekten e ganska roliga, eller?
                        300L Växtburk
                        75L Drivbänk

Kommentar

• Sharkbait
                          • October 2005
                          • 152

Denna tråd får inte dö, tycker jag!

Ingen som har ngn bakgrunds projekt att tillföra ?

Mvh

Kommentar

• ChrilleK84
                            • March 2005
                            • 40

Jag har nyligen blivit klar med min frigolitbakgrund, jag blandade pigment i fixet och tänkte skita i och lacka den, kan någon säga ungefär på en höft hur mycket ph-hårdhet kommer att höjas? Kanske ska tillägga att karet i fråga är på 67l... Nuvarande värden är Kh3-4, Ph6,0-6,5.
                            Sötsurt ska det vara!

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

tror inte nån kan säga hur det blir med ph't men om du testar stoppa i den med vattenpumpen igång och låt de stå en vecka eller 2 oh kolla ph och kh.
                              har du mer tester typ fe kand u ju prova dom också men tror det är lite av ett långskott.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

Arbetssätt...