Äter scalare silikonet?

#1 - 9 september 2007 08:11
Två av våra scalare vaktar en sidan av silikonet, så fort de andra fiskar kommer i närhet så anföll de dem. De verkar försöka äta på silikonet också.

Så undrar jag om fiskar kan äta silikonet?
Har de bildat en revir vid silikonet? eller har de lagt ägg där o vaktar?
#2 - 9 september 2007 08:14
hehe de äter inte silikonet :p....de putsar silikonet för att de ska lägga sina ägg där..det är därför de är med så aggressiva och jagar bort andra fiskar....har de hållt på länge med att putsa där??...om du kollar noga så tror jag nog att du kan se honans äggläggningsrör med.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 september 2007 08:34
Panaque kan faktiskt ger sig på silikonet, men inte skalarer. Vad de gör kan du läsa i macke fisks inlägg.
#4 - 9 september 2007 08:51
Tack för era svar! Tack och lov att de inte äter silikonet :)
Undrar varför de lägger ägg på silikon och inte på växterna? De har hållit ganska längre nu. Vet inte om det var äggläggningsrör jag såg men det måste vara det. Hoppas att de är bra föräldrar som är rädda om yngel så kommer vi att få massor med yngel :)

Vi ska göra vattenbyte idag och de putsar silikonet överst delen. Kan vi göra vattenbyte utan problem? eller bör vi avvakta med vattenbyte? om ägg kläcks fort så bör det inte vara något problem att vänta med vattenbyte.
#5 - 9 september 2007 09:09
Kolla om de har lagt rommen innan ni gör ett vattenbyte, eller om det finns möjlighet att ha en slang som suger ut vatten medan ni fyller på med en annan samtidigt.
#6 - 9 september 2007 09:44
abbimicke skrev:
Tack för era svar! Tack och lov att de inte äter silikonet :)

Undrar varför de lägger ägg på silikon och inte på växterna? De har hållit ganska längre nu. Vet inte om det var äggläggningsrör jag såg men det måste vara det. Hoppas att de är bra föräldrar som är rädda om yngel så kommer vi att få massor med yngel :)

Vi ska göra vattenbyte idag och de putsar silikonet överst delen. Kan vi göra vattenbyte utan problem? eller bör vi avvakta med vattenbyte? om ägg kläcks fort så bör det inte vara något problem att vänta med vattenbyte.

jag önskar dig lycka till med dina skalarer och hoppas att de är yngelvårdande:D...jag har haft skalar par innan som lagt ägg på silikonen:)
#7 - 9 september 2007 10:38
Tackar!
De har inte lagt rom än så gjorde vi vattenbyte direkt och nu får vi se vad som händer :) Om de inte är yngelvårdande så kan de bli det efter några lek?
#8 - 9 september 2007 14:02
Nu har de lagt rom på pumpen. Några ägg lossnade och flesta fäster på pumpen.
Får se om de äter upp det eller inte. De var aggressiv mot de andra fiskar som kommer i närheten. Om de äter ägg så kanske de inte äter ägg nästa gång de får rom? eller så gör de alltid det? iaf om de äter ägg ska vi flytta ägg?
#9 - 9 september 2007 14:25
om de inte är yngelvårdande så låt dem försöka tills de klarar av att ta hand om ynglen...men om du gärna vill ha yngel så kan dy ta bort äggen och föda upp dem i ett separerat akvarium.
#10 - 9 september 2007 15:34
Tack för svaret!
Vi låter dem försöka tills de klarar av att ta hand om yngel. Annars avlar vi inte dem. Vill ha scalare som är yngelvårdande. När de kläcks så kan yngel inte simma inom 3-5 dagar stämmer det? så de bara åker omkring medan föräldrar vaktar dem tills de kan simma igen?

Vi tänker ha en ljusrör (svagt golux) ljus. så det underlättar föräldrar att vakta rom och yngel när de kläcks. Sen när de kan simma så stänger vi av belysning under nätterna.
#11 - 9 september 2007 16:29
abbimicke skrev:
Tack för svaret!

Vi låter dem försöka tills de klarar av att ta hand om yngel. Annars avlar vi inte dem. Vill ha scalare som är yngelvårdande. När de kläcks så kan yngel inte simma inom 3-5 dagar stämmer det? så de bara åker omkring medan föräldrar vaktar dem tills de kan simma igen?

Vi tänker ha en ljusrör (svagt golux) ljus. så det underlättar föräldrar att vakta rom och yngel när de kläcks. Sen när de kan simma så stänger vi av belysning under nätterna.

jag vågar inte svara om det är 3-5 dagar eller inte...men det kan stämma med 3-5 dagar...de lever ju på gulesäcken i någon dag och när de förbrukat den så ska de börja simma efter de...men jag låter någon annan svara på hur länge det tar för ynglen att simma:)....det låter bra med att ni ska ha en nattlampa till skalarerna...det hade inte jag senast mina skalarer la ägg....det resulterade att dagenn efter så var alla äggen borta:(.....

en sak till....när dina skalarer väl lagt ägg så kommer de att lägga regelbundet med kanske bara någon veckas mellan rum:D.....jag hade ett guld skalar par innan som la ägg 2 ggr i veckan xD.....men det var ett par år sen.
#12 - 9 september 2007 18:48
Om de lagt rommen på pumpen så kommer ynglen tyvärr att sugas in i den om den är på när de släpper taget och blir frisimmmande. Vill du garanterat ha bra scalareföräldrar så kan du ju köpa vildfångade/F1 scalarer, de har rätt beteende kvar....även om de också kommer behöva öva några gånger innan de lyckas helt.
Lycka till.
#13 - 9 september 2007 19:39
Vi kan stänga av pumpen imorgon, vi har ändå en till pump som jobbar för fullt och tack för tipset! Ser de ut som vanliga scalare? alltså vildfångade/F1 scalare?
#14 - 10 september 2007 17:49
Måste man göra vattenbyte varje dag för att yngel ska överleva?

Ska vi stänga av den andra pumpen också pga yngel ska inte sugas in? så måste man göra vattenbyte varje dag eller kan man ha pumpen påslagen o gör vattenbyte som vanligt (ej varje dag) ?
#15 - 10 september 2007 18:05
Måste man göra vattenbyte varje dag för att yngel ska överleva?

Nej det måste du inte.
Ska vi stänga av den andra pumpen också pga yngel ska inte sugas in?

Du behöver inte stänga av den, men försök att yngelsäkra den om den är nära yngelgruppen.
#16 - 10 september 2007 18:36
Tack för svaret!
En pump är alledes för nära då de la rom där men den andra är ganska långt från. Föräldrar vaktar rom än och ingen annan fisk får komma i närhet. Får hoppas att föräldrar inte äter upp yngel sen.
#17 - 10 september 2007 18:40
kul att höra att föräldrarna fortfarande vaktar äggen:D...lycka till med dem:)!
#18 - 10 september 2007 18:46
Jag gjorde strax innan frisimmande att jag bytte ut mitt luftdrivna svampfilter mot en syresten sedan fick det gå ca ett dygn.. innan jag vågade byta tillbaka igen.. Nu har jag äntligen vågat släcka till mina nattetid åxå, de är ca två veckor och två dagar frisimmande//Lycka till, Annie
#19 - 11 september 2007 04:49
De vaktar rom än men det finns risk att de äter upp det när de blir frisimmande. Så mycket jobb de har gjort för att vakta rommen i 2 dagar sträck mot de andra fiskar :) Men några rom har blivit uppäten eller så har den lossnat tror jag eftersom det har blivit lite mindre rom nu ser jag.

Räckte det med bara syresten som bubblar? vi har den också så kanske vi kan stänga av båda pump o köra bubblor istället?
#20 - 11 september 2007 09:59
Rom är borta nu, vi ser inte en enda ägg eller yngel i akvariet nu. Kan de ha blivit uppäten? eller så har de blivit insugad av pumpen?
#21 - 11 september 2007 10:42
Jag kan nog sätta en tusing på att de har blivit uppätna av föräldrarna, det brukar de göra innan de kommer på vad som händer sedan;). Men misströsta inte, ny rom kommer att sitta någonstans inom 14 dagar:p för har de bara börjat leka så går det inte att stoppa dem.
#22 - 11 september 2007 16:34
abbimicke skrev:
Rom är borta nu, vi ser inte en enda ägg eller yngel i akvariet nu. Kan de ha blivit uppäten? eller så har de blivit insugad av pumpen?

synd att äggen blev uppätna:(...men som ansjo säger, när de väl börjat så slutar de inte:):p
#23 - 12 september 2007 05:02
Tack för era svar! De är ett par nu och simmar omkring tillsammans.
De kommer att leka igen och hoppas att de vårdar rom/yngel bättre nästa gång. Om de inte förbättrar sig får man helt enkelt byta ut scalare. Hur många lek kan det ta innan de börjar vårda ägg/yngel?

En fundering: Vi har andra invånare i akvariet, kan de äta upp ägg/yngel också? Vi har gurami, palettciklider, fler scalare, segelfenspleco, ancistrusar, m.fl. Har även amps som kanske kan äta rommen?
#24 - 12 september 2007 07:30
Det är så väldigt olika hur skalarer klarar av att sköta sin avkomma, en del fixar det på första försöket medans det kan dröja 10 lekar innan det blir något resultat. Så att byta ut den ena skalaren är inte det smartaste då dessa har parat ut sig själva och det är den riktiga vägen att gå. Ge inte upp bara efter några lekar utan de kommer att fixa det, annars är ett eget kar till dem inte fel;). Det viktiga är egentligen att äggen kläcks så man vet att det är ett par man har och inte 2 honor som fattat tycke för varandra.

Det finns flera faktorer som påverkar hur det går med rommen och om den blir uppäten eller inte. Har du fisk som gärna tar rom så blir föräldrarna stressade och äter ofta upp den själva istället. Sedan är tetror och L-malar riktiga romtjuvar och tetrorna bruka samarbeta för att få sig ett skrovmål, en går fram mot rommen och blir bortjagad medans de övriga smaskar i sig så gott de orkar innan föräldern är tillbaka:p.
#25 - 12 september 2007 09:01
Tack för bra svar och förklaring :D

Om ägg inte kläcks så försvinner den bara eller? eftersom vår rom försvinner bara men kan vara för att föräldrar åt upp det själv. Men de försvann så fort?

Kan man flytta några av ägg till ett annat akvarium och se om de kläcks eller inte? Hur flyttar man ägg på försktigt sätt? eller är det bäst att låta bli o kolla föräldrar kön på nåt sätt?
#26 - 12 september 2007 09:29
Om ägg inte kläcks så försvinner den bara eller?
Den brukar bli uppäten, och blir den inte det så kommer den att mögla om inte föräldrarna fläktar friskt vatten över rommen.

eftersom vår rom försvinner bara men kan vara för att föräldrar åt upp det själv. Men de försvann så fort?

Det tar inte lång tid att äta upp rommen, mina diskusar leker i mitt stora kar och får de för sig att kalasa på rommen så är den borta på 5 minuter.
Kan man flytta några av ägg till ett annat akvarium och se om de kläcks eller inte? Hur flyttar man ägg på försktigt sätt?
Visst kan du det, men då får de lägga rommen på något som du kan flytta över till ett annat, eget tomt kar, på ett stort blad eller liknande. Fäst bladet med något samt placera en syresten som bubblar jämte rommen, (OBS! inte på rommen) och tillsätt antimögelmedel i karet så kommer de att kläckas på ca 3 dagar. Sedan när de blir frisimmande börjar det svåra, att mata dem. Det funkar nog med skalad artemia men det bästa är ännu finare mat som infusorier eller liknande.
eller är det bäst att låta bli o kolla föräldrar kön på nåt sätt?
Det gör du som du själv vill, men för att få resultat av leken är det nog mer eller mindre tvunget att köra med ett eget kar till skalarerna.
#27 - 12 september 2007 12:45
Tack för tipset!
Om man inte har ett akvarium över så kan man flytta
över rommen till en hink o låt de växa lite innan man flyttar
tillbaka till stora akvarium så slipper de bli uppätad samt
blir det mycket lättare att göra vattenbyte med en hink.
Vad tror du om det här? De lär inte behöva så stort
akvarium när de är yngel?

Antimögelmedel, kan man använda vilka som helst eller
måste det vara för akvarium?
#28 - 12 september 2007 13:24
Att flytta äggen till en hink är nog ingen vidare idé då du inte har någon som helst koll hur det går för äggen och ynglen. Kolla på Blocket efter små kar, det räcker med ett 50 liters kar till att börja med, och när ynglen har vuxit och blivit som en 50-öring kan du prova att flytta dem.
Antimögelmedel ska vara för akvariebruk, det finns en del fiskmediciner som man kan använda men vet inte namnet på dem, för då jag drog upp skalarer fanns det bättre grejer som är förbjudna idag[:o].
#29 - 13 september 2007 04:54
Vi ska låta föräldrar göra sitt bästa, de får försöka några gånger till och om det inte går så får vi lösa på något sätt så vi kan flytta över ägg. Kan man bara ha syresten som bubblar i akvariet där rommen ligger? eller måste man ha filtret där också? Det verkar vara svårt att få yngel att överleva när de blir frisimmande?
#30 - 13 september 2007 05:57
Det räcker med en syresten i karet med rommen, men så fort det blir yngel som är frisimmande och som matas är det läge för ett filter.

Svårt vet jag inte om det är att dra upp yngel, det är bara matfrågan som ska lösas. Det finns även frusna cyklops och dafnier som är ett foder som de små ynglen klarar av att käka, och skulle det vara för stort så kan man skrapa den frusna kakan med en vass kniv så det blir finare.
#31 - 18 oktober 2007 15:51
Tack för svar!
Kan man bara ha filtret utan syresten?

Annons