Cryptocoryner och "luftrötter"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Cryptocoryner och "luftrötter"?

    Det är en sak jag funderat på länge. Alla mina olika cryptocoryner får massor av små tunna fina rötter som sticker upp ur botten i en "kvast" runt plantorna. Det ser likadant ut om jag planterat plantorna eller när dom skickat ut egna utlöpare med skott. Det är tom så att där jag ser utlöparna när dom går nära glaset så ser jag att "luftrötterna" kommer upp från utlöparna också.
    Är det deras naturliga sätt att växa eller söker "luftrötterna" efter något som saknas?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det där fenomenet skulle jag vilja se på bild.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Inte för att jag vet om det är en sådan här växt, men min stora bladiga sak på denna bilden skickar upp en hel del rötter ovanför gruset, har funderat på om det är så att det kan vara lite för tätt runt "fötterna". Kanske inte syns så bra på denna bilden men änndå!! http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...sort=1&cat=642
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
        Inte för att jag vet om det är en sådan här växt, men min stora bladiga sak på denna bilden skickar upp en hel del rötter ovanför gruset, har funderat på om det är så att det kan vara lite för tätt runt "fötterna". Kanske inte syns så bra på denna bilden men änndå!! http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...sort=1&cat=642
        så hade mina bleheri oxå innan jag bytte grus...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Så har alla mina crypo gjort, både stora och små. Dock har det inte varit så mycket rötter att det har stört. Jag har faktiskt aldrig funderat på varför de gör så.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Så gjorde mina Echinodorus Cordiflorus Marble Queen också... Det var nästan som mossa som stack upp ur gruset.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Torstensson
              • June 2002
              • 1964

              #7
              Mina gör likadant. Dom är planterade i stora krukor med engelsk sjösten, så speciellt kompakt om "fötterna" kan det väl inte bero på?? Men visst vore det kul att veta varför!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                "Luftrötterna"

                Jag vet inte om det syns ordentligt på så här små bilder? Jag försökte ljusa dom och göra dom "för" skarpa.
                Bifogade filer
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  Så där gör min crinum också. Rötterna sticker upp på en yta av kanske 30*30cm runt löken. Faktiskt väldigt fult, speciellt när det börjar växar alger på de annars ljusa rötterna.
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Aldrig någonsin sett i mina burkar...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Aldrig någonsin sett i mina burkar...
                      välkommen i klubben.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Jo det känner jag igen. Jag har alltid inbillat mig att det var för att slam skulle fastna och bli liggande där och lokalt bidra till lite mer gödning. Men som sagt, det är bara min egen gissning.

                        För de som inte sett det ser det precis ut som en helt nysådd gräsmatta med vita istället för gröna skott.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Bra beskrivning!

                          Ursprungligen postat av dgqlof
                          Jo det känner jag igen. Jag har alltid inbillat mig att det var för att slam skulle fastna och bli liggande där och lokalt bidra till lite mer gödning. Men som sagt, det är bara min egen gissning.

                          För de som inte sett det ser det precis ut som en helt nysådd gräsmatta med vita istället för gröna skott.
                          Det var en väldigt träffande beskrivning av hur det ser ut. Fundering om att det kan vara för att samla slam låter inte så dum tycker jag. Jag såg att bilden som länkades till en bit upp också hade svart botten, men jag har samma fenomen i en burk med rådasand av ungefär samma korndiameter men det är enbart cryptona som gör så här. Inte svärdplantor mm.
                          Jag blir väl inte så himla störd av det, funderade mer på om cryptona mår dåligt. Men dom växer på och blir fler och fler så det är väl ok
                          Tack för alla svar och funderingar
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Frågade precis på APC:
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • mohlin
                              • January 2004
                              • 1487

                              #15
                              Jag anmäler inträde i samma klubb som erikthur o Raven. Har massor med Crypt, men har aldrig sett liknande fenomen.
                              Jag har både grus ca 3mm, och fin sand, 0.2 mm och de uppför sig likadant i båda substraten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...