Lek på mina Prinsessor

#1 - 23 augusti 2007 22:10
Jag har mitt ena kar (240l) 6 stycken Prinsessan av Burundi som går där i själva. Enda inredningen är sand och klippformationer som bildar massor av grottor och gömslen.

Jag fick höra för ett par månader av ena handlaren här i stan att han inte tar in sessor just för att dom är så svåra att få att överleva. Han babblade på något om kassa vattenvärden. Men jag har inte haft några bekymmer med mina vattenvärden tidigare, varken i malawikaret (nerlagt just för tillfället) eller i sydamerikatanken (Där mina Guldsömmar och Jack D. leker hela tiden).

Idag upptäckte jag frisimmande små Prinsessor i baljan. Ännu så länge så är dom inte mer än cirka 5-6mm långa. Tyvärr så är yngeltanken (100l) upptagen med en massa JD och GS just nu.
Så planen är väl att låta dom gå kvar i samma kar som dom andra sessorna.
Hur tror ni att dom klarar sig där i? Det finns ju ingen annan art där som kan vara ett hot för dom, men hur är det med dom andra 6 Prinsessorna?
#2 - 24 augusti 2007 06:32
Princessor är ju rätt kända för att ta väl hand om sin avkomma. Prova med att ha kvar dom. Går det inte, så kommer du snart att ha en ny kull ändå...:)
#3 - 24 augusti 2007 08:47
säger som herne, dom är väldigt yngelvårdande och denna kullen av yngel kmr hjälpa till att "vakta" nästa kull osv.
#4 - 24 augusti 2007 11:13
Jag är ganska övertygad om att du i den tanken kommer att ha fler sessor än vad du kan ta hand om/bli av med inom kort. Min erfaranhet är att när de har börjat leka är de svårstoppade. Något yngel kommer säkert stryka med då och då, men du kommer nog inte märka av det. Prinsessor är inga jätteeffektiva yngeljägare, samtidigt som de är mycket effektiva yngelvårdare. Dessutom lever de i kolonier även i det vilda (om det är brichardin du har).

/Jocke
#5 - 24 augusti 2007 11:20
Jag vill egentligen inte tillägga något, men själva tjusningen med "prinsessorna" är just den otroligt intressanta yngelvården där generation efter generation av yngel hjälps åt att passa de yngre ynglen. Till slut blir det en enorm koloni om karet är rejält tilltaget. När ungarna når familjebildande storlek blir de förpassade en bit bort och får skapa en egen dynasti - det är bara att säga grattis till dig och dina fiskar, och jag stämmer in med alla föregående talare!:)
#6 - 24 augusti 2007 15:41
Ok, tack för alla svar.
Då låter jag dem gå kvar i baljan, eftersom den är på 240 liter och dom är ensamma där i, så känns det som om jag kan ha ett gäng till där.
#7 - 24 augusti 2007 16:34
kommer bli ett spännande kar sen när du har flera genaritioners yngel på flera par:D
#8 - 24 augusti 2007 20:36
Har gracilis släktingen i mitt 300 liters och skulle precis övergå till SA för en dryg månad sedan när jag upptäckte de första frisimmande ynglena. Var ju tvungen att ha kvar dem även om de nu är ett lägre pH och växter i burken. Ynglena är väl nu knappa centimetern och jag blev klart överraskad häromdagen när plötsligt ännu en kull frisimmande började visa sig.... ;-)

Så lycka till!

Mvh Martin
#9 - 24 augusti 2007 23:25
mavve skrev:
Har gracilis släktingen i mitt 300 liters och skulle precis övergå till SA för en dryg månad sedan när jag upptäckte de första frisimmande ynglena. Var ju tvungen att ha kvar dem även om de nu är ett lägre pH och växter i burken. Ynglena är väl nu knappa centimetern och jag blev klart överraskad häromdagen när plötsligt ännu en kull frisimmande började visa sig.... ;-)

Så lycka till!

Mvh Martin

grattis:). Du får ta å uppdatera din blogg oftare hehe:P

Annons