Vi ska flytta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alis
    • March 2005
    • 56

    Vi ska flytta...

    O det ska bli jätte kul,men *suck* hur i helskota ska jag göra med akvarierna?Har två på 240 liter..Har fått tre frigolitlådor från djuraffären där de även sa att jag kan fylla dessa halvt med vatten o ha fiskarna direkt i. Men verkar detta så klokt? Avger inte lådorna någon sorts "gift" til fiskarna då?? Hur ska jag göra med vatten?Spara mycket per akvarie? Ska iofs bara flytta 5 minuters bilväg... Men måste nog tömma karen nästan till botten,dom väger ju massa.....Ska jag ha ur gruset men inte rengöra det innan jag har i det igen? Hur gör jag med innerfiltrena?(har juwel akvarium)Rengöras eller ska jag låta dom vara så att jagfår med bakterier osv.?.... Uff,är verkligen nervös för hur det ska gå för mina fiskar,klarar dom verkligen en sån här omställning?? Har .bla blackghost,elefantnos fisk,tigertetra,papegojciklid,skivtetra,guramis,ba rber....
    Tacksam för svar.. Hur har ni gjort vid flytt?? KRAM
    /Anna-L
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    När jag flyttade mitt 200L, rengjorde jag aldrig filtret. Gruset där emot gjorde jag rent. Jag hade fiskarna (scalarer, guldisar, tetror, malar m.m.) i en hink med lock tillsammans med de flesta växter när jag flyttade dem. Jag tillsatte en luftpump i hinken medans jag gjorde i ordning akvariet och lät det stå i en dag med pump i gång, aquasafe och växtgödning (akvariet). Fungerade fint för mig!
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      En så kort flytt kan det vara bra att inte rengöra filtret. Om du startar upp det nya akvariet snabbt kan det underlätta att använda filtret för att få rätt bakteriekultur. Någon har påstått att filtret inte får vara avstängt mer än 2 timmar för att nyttobakterierna skall överleva. Vet inte om det stämmer men det bör inte vara avstängt för länge.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Alis
        • March 2005
        • 56

        #4
        OKEJ... Tack så mycket för svaren... hoppas nu att allt ska gå bra,men det gör det helt säkert..Ska bli så skönt med eget hus..... *kram*
        /Anna-L

        Kommentar

        • jny
          • May 2005
          • 48

          #5
          Ska också flytta

          Vi ska också flytta. Har ett akvarium på 140L. Ska jag hälla tillbaka vattnet i akvariumet när det är på plats i ny hemmet. Det som fiskarna är i under flytten. (ska flytta 2 portar bort).

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Ursprungligen postat av jny
            Vi ska också flytta. Har ett akvarium på 140L. Ska jag hälla tillbaka vattnet i akvariumet när det är på plats i ny hemmet. Det som fiskarna är i under flytten. (ska flytta 2 portar bort).
            Jag hade försökt spara 10-20% vatten, altså 15-30 liter, och kallat det ett stort vatten byte, du har ju samma vatten i kranen på nya stället, så det bör funka. Flytta akvariet för sig, om möjligt, tex kvällen innan, morgonen efter, så att du kan töma akvariet, flytta det, och dra igång det med en gång, så ska du inte ha några problem alls.

            B!

            Kommentar

            • Mattan matte
              • June 2005
              • 107

              #7
              Ursprungligen postat av Mr B
              Jag hade försökt spara 10-20% vatten, altså 15-30 liter, och kallat det ett stort vatten byte, du har ju samma vatten i kranen på nya stället, så det bör funka. Flytta akvariet för sig, om möjligt, tex kvällen innan, morgonen efter, så att du kan töma akvariet, flytta det, och dra igång det med en gång, så ska du inte ha några problem alls.

              B!
              hej!

              Kommentar

              Arbetssätt...