Äter malen?

#1 - 12 augusti 2007 17:18
Hej! Jag har en Ancistrusmal på ca. 3-4 cm. Jag köpte den för snart en vecka sedan (akvariet är ca. 2 veckor). Hon är mycket aktiv, simmar runt och gömmer sig nästan aldrig.
Jag matar henne med Tetra PlecoMin "Grünfutter"-tabletter. Problemet är att jag ser aldrig att malen äter. Tabletten löser upp sig snabbt och mina platys brukar smaka lite på den, men jag har aldrig sett att malen gör det.

Min fråga är om tabletten Ska lösa upp sig och så käkar malen upp partiklarna senare eller om det är meningen att hon ska suga direkt från tabletten, vilket hon aldrig gör?
Jag försökte läsa mig till svaret på burken, men allt står på tyska.
Borde jag byta mat till henne?

Om man lägger i en bit gurka, hur stor ska biten vara? Ska man ta bort skalet?

I akvariet är det en mal och 5 platys plus en yngelbur med några platy-yngel i.
#2 - 12 augusti 2007 17:23
Har du provat att lägga i tabletten då akvariet har slocknat? Mina malar rör inte heller tabletten om den läggs i då lampan är tänd, men sen jädrar anama. Då det gäller gurkan så tar du en bit som du tyckeer verkar lagom, jag brukar dela en bit på mitten, trär en sked igenom och släpper ner då akvariet slocknar. Jag brukar plocka upp det som är kvar på morgonen.
#3 - 12 augusti 2007 17:37
aha

Nej jag har inte provat detdär med att mata när det är mörkt ännu. Ska prova redan ikväll :)
Jag har inte tänkt på att det kunde vara så eftersom hon är så aktiv på dagarna, så tack så mycket, jag hoppas det funkar.

Jag antar att gurk-skeden är en tyngd? Går det bra med en vanlig i rostfritt stål? Den kan inte skada vattnet på något sätt, eller?
Är lite försiktig såhär i början, jag har aldrig haft akvarium innan. :)
Bilagor:
#4 - 12 augusti 2007 17:43
Rostfritt funkar utmärkt:)
Jag är själv nybörjare, men intresset satte sina spår direkt vi gick från ett 65 liters till att äga även ett 250 liters på mindre än en vecka :). Nu har vi även ett på 150 liter.
Ska det vara så ska det vara rejält på en gång:D

Välkommen
Guest
#5 - 12 augusti 2007 20:44
Det kan ju med vara så att du har mycket alger hon hellre äter.
Sen kommer hon nog att lära sig att äta på "dina" tider, att man ger foder när det blivet mörkt i karet är mycket för att de andra fiskarna inte ska ta det.
Alla mina Ancistrus äter på de andras tider med, alltså när karet är tänt.

Tetras Plecomin är vad jag rekommenderar till yngel då det löser sig snabbt.
Men poängen är ju att de ska suga på tabletten innan den hinner lösa upp sig.
Hikari säljer fodertabltetter som heter Alg Waffers, de tar väldigt lång tid på sig innan de löses upp, så köp de.
Variera sen med gurka o gröna ärtor...

Annons