Nitrit ock Nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    Nitrit ock Nitrat

    Hur blir man av med Nitrit och Nitrat ?
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Du kan börja läsa här http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Nitrit
    Eller Zoopets första sida.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Ursprungligen postat av platy5
      Hur blir man av med Nitrit och Nitrat ?
      Nitrit är ingen höjdare. Men nitrit omvandlas till nitrat och är mat för växterna.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • abbimicke
        • May 2007
        • 599

        #4
        Ursprungligen postat av Pannecke
        Nitrit är ingen höjdare. Men nitrit omvandlas till nitrat och är mat för växterna.
        Då kan man alltså säga att nitrat är ganska bra att ha?
        http://kiwi.msun.se <- blogg

        Kommentar

        • nike83
          • November 2005
          • 354

          #5
          ingen av dem är något att sträva efter att ha! minska på maten, byt vatten kanske skaffa fler växter som tar upp nitrat/nitrit!!!
          Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
          5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Ursprungligen postat av nike83
            ingen av dem är något att sträva efter att ha! minska på maten, byt vatten kanske skaffa fler växter som tar upp nitrat/nitrit!!!
            Hur kan du sitta och säga att nitrat inte är något att sträve efter när det är en viktig byggsten för växterna.... Man tillsätter KNO3 vad tror du det är?

            K = Kväve, NO3 = Nitrat.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13135

              #7
              Ursprungligen postat av nike83
              ingen av dem är något att sträva efter att ha! minska på maten, byt vatten kanske skaffa fler växter som tar upp nitrat/nitrit!!!
              nån har inte gjort hemläxan tror jag
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • cecilienne
                • February 2007
                • 282

                #8
                Han menade väl i ett icke specialicerat växtakvarium? Då finns det ju inget som tar upp nitratet. Är man växtnörd tillsätter man ju t o m nitrat, ska själv börja i växtakvariumträsket Men i ett akvarium med en eller några plantor kanske det inte är något att eftersträva att ha höga halter av nitrat? Då matar man väl bara algerna?

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #9
                  Det där är en ganska dålig myt. Algerna tar vist näringen ifrån vattnet och blommar när den inte har konkurans.
                  Men har du välmående växter i ett kar så har inte algerna chans att blomma.

                  Välmående växter har du om näringsnivåerna är så pass höga så att växterna kan vara "mätta". Får de brister av näringsämne så trivs de inte och då får algerna en chans igen.

                  D.v.s. fåll alltid närings nivåerna i topp så växterna mår bra så år inte algerna någon chans att blomma.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • cecilienne
                    • February 2007
                    • 282

                    #10
                    Men om man har ett kar med bara ett par plantor jämfört med en hel tank full med växter måste det väl ändå vara skillnad vilket nitratvärde som är rimligt? Kan det aldrig bli för mycket nitrat i ett akvarium med bara några få växter? Du menar att allt nitrat absorberas oberoende av hur mycket eller lite växter man har? Och att så länge man har bara en akvarieplanta så är nitrat bra, oavsett hur stort värdet är?

                    Nu vet ju iofs inte hur mycket växter trådskaparen har...

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Det kan ju också bero på hur snabbväxande växter man har. Har man mycket snabbväxande växter har jag för mig att man behöver mer nitrat än långsamväxande växter. Men det är jag inte riktigt säker på.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • nike83
                        • November 2005
                        • 354

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pannecke
                        Hur kan du sitta och säga att nitrat inte är något att sträve efter när det är en viktig byggsten för växterna.... Man tillsätter KNO3 vad tror du det är?

                        K = Kväve, NO3 = Nitrat.
                        oj oj hetsa inte upp dig nu! sätt dig ner och ta ett djupt andetag!
                        han har inte sagt om han har ett kar med växter eller utan! i malawi-kar så har jag fått förklarat för mig att man inte ska ha nitrit och nitrat!
                        Juwel Vision 180 +Juwel Record 60(yngel/karantän)
                        5 Demasoni,5 Golden,3 Acei(Mary Gold),2 Ancistrus,1 Peckoltia LDA-103,2 Aulonocara Röd rubin

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Jag är hel cool, om du gått in på hans profil och tittat på hans zoonen länk så ar han ett akvarium med växter oc guppys. Och jag står fortfarande fast vid att man inte bhöver oroa sig över nitrat halt i vattndet, men nitrit är ju inte bra.

                          Jag tycker att du skall mata lite försiktigare och förska få en bra bottenkultur med fina bakterier som omvandlar nitriten till nitrat och bara njuta sedan över att har fina växter i karet.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • peyman
                            • May 2002
                            • 416

                            #14
                            bara en liten fotnot : K är kalium och inte kväve. Kväve betecknas av N
                            Peyman Zehtab-Fard
                            Uppsala

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pannecke
                              Jag är hel cool, om du gått in på hans profil och tittat på hans zoonen länk så ar han ett akvarium med växter oc guppys. Och jag står fortfarande fast vid att man inte bhöver oroa sig över nitrat halt i vattndet, men nitrit är ju inte bra.

                              Jag tycker att du skall mata lite försiktigare och förska få en bra bottenkultur med fina bakterier som omvandlar nitriten till nitrat och bara njuta sedan över att har fina växter i karet.
                              Nja - det finns faktiskt lite olika åsikter om nitrat.
                              Dels är det ju som så att vissa fiskarter (även om det är få) faktiskt även är känsliga för nitrat. Sedan hävdar jag i alla fall (vet att andra inte håller med) att höga nitrathalter i akvariet kan ge algproblem.
                              Men visst låga nitrathalter är inte mycket att bry sig om - speciellt inte om man har mycket växter i akvariet snarare är det ju i dessa fall en klar fördel.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...