Gjort egen inredning

#1 - 12 juli 2007 15:42
(Hej alla, ny på detta forum! :) )

Jag och sambon har pysslat en massa till akvariumet. Tog frigolit som vi skar till och gjorde grottor och så vidare. Som vi sedan hade på någon cementblandning av något slag. Det har blivit skitsnyggt, och är en billig grej om det nu funkar! Ser ut som riktig sten när cementen har torkat.

Nu till min fråga, vågar vi stoppa detta i akvariet? Vad ska man passa sig för som kan vara giftigt? Det sägs ju att cementet är så hårt att det inte ska kunna avsöndra något gift, men vill ändå höra om någon av er har provat och det funkat bra.
#2 - 12 juli 2007 15:45
Välkommen till zoopet:)

tyvärr tror jag att det är giftigt.
bättre att ta natutiska stenar och obehandlat trå/grenar och rötter.:)
#3 - 12 juli 2007 15:51
Nej vad tråkigt :( Det blev ju så fint.
Jaja, tur att vi väntade med att ha i det då.
#4 - 12 juli 2007 16:04
Det kanske inte är helt kört.

Jag vet inte, men det kanske skulle gå om du lackade det...

Jag har ju läst om andra som gör bakgrunder och sedan lackar dem (vad de använt för grejer och vilket lack det är har jag ingen koll på, men om du söker lite här på forumet så hittar du säkert)

Men som sagt vänta så får du kanske svar från någon som har nåt riktigt svar att ge :)
#5 - 12 juli 2007 16:30
Om du söker på "frigolitbakgrund" så får du nog upp en del bra tips!

Välkommen till forumet!

/Hans
#6 - 12 juli 2007 17:36
[quote=Millancolin;989454](Hej alla, ny på detta forum! :) )

Jag och sambon har pysslat en massa till akvariumet. Tog frigolit som vi skar till och gjorde grottor och så vidare. Som vi sedan hade på någon cementblandning av något slag. Det har blivit skitsnyggt, och är en billig grej om det nu funkar! Ser ut som riktig sten när cementen har torkat.

Nu till min fråga, vågar vi stoppa detta i akvariet? Vad ska man passa sig för som kan vara giftigt? Det sägs ju att cementet är så hårt att det inte ska kunna avsöndra något gift, men vill ändå höra om någon av er har provat och det funkat bra.[/quote]

Kan ni inte visa en bild på hur det blev?
Sedan tror jag inte det är kört, bara att det är lite jobb till med att lacka innan det är färdigt.
#7 - 12 juli 2007 19:15
Husfix..

Jag köpte ett 300 L för länge sedan av en kille som hade byggt en egen bakgrund av frigolit och gjort som en grottvägg på hela baksidan av karet... Han hade husfix och mina malawis mådde bra iaf... Någon annan här kanske vet säkert... ;)

Annons