Nitrit

#1 - 20 mars 2007 18:33
Hej jag skulle behöva lite råd om hur jag får bort nitriten från mitt akvarie. Har i över en vecka bytt ca 20% vatten om dagen, knappt matat någonting och haft mörklagt(infusorier). Jag märker ingen skillnad alls, är inte det konstigt? Är sista utvägen någon medicinering? och i sådana fall någon som vet vad? Har två yngelkassar i akvariet så jag matat dom varje dag (lite) ,men börjar tycka riktigt synd om de stora ,de simmar fram så förhoppningsfullt varje gång jag går förbi dom. Hur farligt är nitrit egentligen, kan man inte ha någon alls? Tacksam för svar
#2 - 20 mars 2007 18:38
Uttjatad fråga kanske, men är ditt nitrittest av den tillförlitliga sorten ?.

Är nitriten mycket förhöjd ?.

Jag skulle ha bytt större mängder 40-50 %, om det inte hjälpte med det du redan gjort.

MVH/Anita
#3 - 20 mars 2007 18:46
Har sticktester ,ganska otillförlitiga,men dom har inte visat någon nitrit förut.
#4 - 20 mars 2007 18:59
Har det varit igång länge ditt akvarium eller är det nystartat ?
#5 - 20 mars 2007 21:01
Har du ett annat inkört kar utan nitrit kan du ta vatten från det när du bytar, på så vis tillför du den bakteriekultur som behövs för att bryta ner nitriten. Har du ett inkört filter kan du också använda det.
#6 - 21 mars 2007 20:49
Bakterierna behöver för utom nitrit, syre och oorganiskt kol även någon stans att sitta. DVS, inga kvävenerbrytande bakterier finns i akvarievattnet.
MVH
Magnus

Annons