Yngel.. :)

#1 - 12 december 2006 15:09
Min black mollyhona har precis klämt ur sig 40+ småttingar! Kan knappt fatta hur sjuttsingen hon lyckades men skoj är det. :) Hon satte igång tidigt på morgonkvisten när jag mot all förmodan var uppe [hade inte lagt mig än..] och det var mycket spännande att se hela födseln!

Ungefär 5 stycken kom innan jag såg henne och sedan stoppade jag henne i en yngelbox med "golv" och såg the magic, några satte hon förstås i sig men de allra flesta klarade sig galant.

Så nu kryllar det med småsmå molliyngel! Frågan är om jag vågar sätta tillbaka henne i mollikaret.. Den stackaren får ju inte vara ifred en sekund så otroligt fruktsam hon är.. ;)
#2 - 13 december 2006 16:49
Jag brukar alltid flytta tillbaka honan då hon fött.. tror hon mår bäst av det,, iallafall om man har dem i yngelbox.. låter man dem föda i ett annat akvarium kan de få vila upp sig några dagar...
#3 - 13 december 2006 18:47
Hon är i akvariet i köket nu, och vilar sig, ynglen är i en box. Tänkte att jag väntar ett tag med att sätta henne i karet där jag har hanen.. Han är ju ganska viril av sig.. Därav namnet Bengt the Stallion.
#4 - 15 december 2006 11:32
fifi skrev:
Hon är i akvariet i köket nu, och vilar sig, ynglen är i en box. Tänkte att jag väntar ett tag med att sätta henne i karet där jag har hanen.. Han är ju ganska viril av sig.. Därav namnet Bengt the Stallion.

Vilka roliga namn du har kommit på :D
#5 - 15 december 2006 14:14
Hihi, tja, för att vara fullkomligt ärlig så är det Annica som kommit på hans namn, har nämligen fått hennes fiskpopulation då hon bytte inriktning till växter och räkisar :)
Honan har två namn - Matvrak när hon är på tjocken och Smala Sussie när hon inte är det ;)
#6 - 16 december 2006 14:05
Ojoj! Ville bara tillägga att min silver mollyhona precis nedkommit med 15 yngel ungefär! Så har precis suttit och fiskat upp dem och lagt dem tillsammans med de andra :) Babyboom!!

Mycket glad, visste faktiskt inte om silverhonan skulle få en till kull eftersom pappan tyvärr dödde ganska snart efter hemkomst, men uppenbarligen hann han få till det :D

Nästa gång borde det bli dalmatiner faktiskt eftersom den enda resterande hanen, förutom Bengt, är en blackis - Bengt gillar inte silverhonan av någon anledning *lol*

Annons