Sniglar i akvariet! Vill ha bort!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan75
    • March 2003
    • 38

    Sniglar i akvariet! Vill ha bort!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Hej på Er!

    Finns det någon som har bra tips på hur man får bort sniglar som har följt med växter och nu dyker upp här och där?

    Fick höra igår att man skulle skaffa en Praktbotia för att dessa äter upp sniglarna. Någon annan som vet mer om detta eller hur jag ska gå till väga.

    Har ett akvarium på 222 liter och det är ett antal kilo sand i så fall som måste kokas.

    Gjorde ett försök att få rent akvariet igår ifrån dessa. Sköljde rent sanden men jag är inte säker på att detta har hjälpt. Någon som har tips på fiskar som kan hjälpa till med att få bort dem. Akvariet är ett vanligt sällskapsakvarium med guppys, black mollys, honungsguramis, algätare, flying fox, neontetror och en pansarmal.

    Snälla hjälp mig med tips!

    Tack!
  • Doggosh
    • May 2004
    • 80

    #2
    Hej, jag kan lova dig att om du söker på "sniglar" eller liknande på Forumens avancerade sök-funktion så kommer du hitta MASSVIS med svar. Jag har läst nånstans att att skölja växten snabbt under kallt vatten så lossnar endel sniglar eftersom de drar sig in i skalet och tappar fästet. Men ta o sök du o läs allt varu orkar :P
    Vichy Nouveau - Godare än vatten.

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Det hjälper inte att skölja växterna eftersom deras ägg finns "överalt".

      Praktbotia äter sniglar men när jag hadde botior så brydde dom sig inte om sniglarna.

      Jag fick plocka dom för hand med pincett. Det är otroligt svårt att bli av med dom helt så det är bara att kämpa på med pincett, det har funkat bäst när jag hadde sniglar har du bara tålamod så kan du bli av med dom.

      P.s Det är möjligt att det finns medel emot sniglarna men jag personligen har alltid varit emot att använda en massa konstiga medel i mina kar.

      Lycka till.
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #4
        En grön kulfisk strippar ett akvarium på alla sniglar det kan jag lova dig, men tyvärr så är de inte så snälla mot de andra fiskarna plus att de inte trivs så bra utan salt i vattnet. Men det kanske kan vara värt ett försök.
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        • johanna95
          • December 2003
          • 26

          #5
          Pröva med Praktbotia, det skall helst vara några stycken, eftersom det är en stimfisk. Sedan brukar det bara ta någon vecka innan innan sniglar, snäckor o liknande är borta. Dock lär det nog ryka med lite blad på växterna oxå, eftersom dom är ganska våldsamma när dom sätter igång...

          Vi lånade 2 stycken under några veckor, eftersom vårt akvarium bara är på 125 l, men har du 200 l så funkar det nog med 2 st permanent.

          mvh Johanna

          Kommentar

          • Wrapped
            • June 2004
            • 21

            #6
            Jag använder Dvärgbothia istället. Dom tar mindre plats, är billigare och (enligt mig) är roligare att se på. Dessutom vänder dom inte upp-och-ned på akvariet..

            Kommentar

            • stefan75
              • March 2003
              • 38

              #7
              Är Dvärgbotian en fredlig fisk då? Och passar den in i ett sällskapsakvarium med guppys och mollys å liknande fiskar? *NYFIKEN*

              Kommentar

              • ivarsson
                • December 2003
                • 1

                #8
                Jag hadde en mal för några år sen, choklad mal kallades den när jag köpte den,(tror jag) den var effektiv mot sniglar. Men är osäker på dess "riktiga" namn.

                Kommentar

                • Millie
                  • August 2003
                  • 293

                  #9
                  botior ska ju vara effektiva mot sniglar, men när det gäller andra fiskar verkar det variera från individ till individ. Jag hörde om någon som hade en eldstjärt som var otrolig på att äta sniglar, men den eldstjärt som jag själv hade för ett par år sedan såg jag aldrig röra en endaste snigel. Och det är möjligt att det finns chokladmalar som tar sniglar, men min gör det inte.

                  Kommentar

                  • Kid
                    • February 2004
                    • 183

                    #10
                    Koka sanden och sådant kan du glömma! Äggen överlever det mesta och kan finnas överallt i akvariet, inte bara sanden.

                    Själv skaffade jag mig två pakistanbotior. Rensade sniglarna i ett nafs! Roliga fiskar dessutom. Nu har jag svårt att försöka FÅ sniglar!!

                    mvh
                    /Kid

                    Kommentar

                    • ollec
                      • February 2004
                      • 3

                      #11
                      Om man inte vill köpa botior kan man plocka upp alla fiskar och köra en stund med ett 4.5 volts batteri. Man kopplar ståltråd till polerna och kör ner de i akvariet.

                      Detta upprepas sedan en gång efter ett par dagar. Får bort sniglarna garanterat. Glöm inte att ta bort fiskarna bara eftersom de också ryker om de är kvar.

                      /Olle

                      Kommentar

                      • cecilia
                        • January 2003
                        • 754

                        #12
                        Vad är det för sorts snäckor du har? Lever de i sanden (eftersom du talar om att koka den)? I så fall är det säkert malajiska sand/trumpetsnäckor och dem tror jag inte att några fiskar klarar av att äta - de har mycket hårda skal med små öppningar. "Malajerna" brukar inte heller vara något större bekymmer eftersom de håller rent i & syresätter bottnen.
                        Posthornssnäckor är också bra att ha som alg- och asätare, men blir de för många kan de ge sig på växter. I förebyggande syfte kan man lägga nyinköpta växter i ett bad med 1 tsk alun (finns på apotek)per liter vatten under 5-10 minuter. Skölj noga efteråt. Posthornssnäckor är lätta att plocka bort för hand. Om man lägger i något de tycker är gott (en bit kött, salladsblad el.dyl) kan man få upp en rejäl klunga efter en stund. Makropoder äter posthornssnäckor, men jag tycker inte att man ska skaffa fiskar enbart för detta syfte (speciellt inte de ofta rekommenderade praktbotiorna som blir alldeles för stora för normala akvarier).
                        Mvh Cecilia

                        Kommentar

                        • Wrapped
                          • June 2004
                          • 21

                          #13
                          Dvärgbothia är väldigt fredlig vad jag har märkt, och dessutom små nog att inte kunna ställa till med något.
                          Som jag förstår det så äter alla bothior från snäckans mjukdelar, så skalets hårdhet borde inte vara ett hinder.
                          Där jag köper fisk går dom på ca 90 kronor, men det är nog oftast billigare.

                          Kommentar

                          • Sjögestam
                            • June 2004
                            • 3

                            #14
                            Hej!
                            Jag har läst att man kan lägga i ett sallads blad över natten och sedan på morgonen ska sniglarana ha samlats på bladet. Då är det bara att fiska upp dom.
                            Sedan har jag också läst att blåsfiskar äter både iglar och snäckor med skal.
                            Har inte själv prövat dock.


                            Sara

                            Kommentar

                            • Daniel Blom
                              • June 2003
                              • 1670

                              #15
                              Förr ägnade jag mycket tid åt att försöka utrota snäckor. Det gick så lång att jag både kokade sand och skaffade botior.
                              Sen insåg jag att:
                              1. Snäckor kanske inte är så snygga men ganska nyttiga. I burken med Corydorasyngel har jag till och med planterat in några. Har aldrig märkt att snäckor i måttliga mängder gör någon större skada på växterna.
                              2. Med lagom mycket mat till fiskarna blir det ingen snäckinvasion.
                              3. Botior och malar är ingen bra kombination, och då väljer jag malar alla dagar.
                              mvh Daniel
                              PS. Det är snäckor vi pratar om. Sniglar saknar skal - som de spanska i trädgården som jag tar livet av varje dag. Pantersniglarna får dock leva.

                              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                              och framgången är given.
                              Samuel Clemens
                              Mina bilder

                              Kommentar

                              Arbetssätt...