Bläckfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wane88
    • September 2003
    • 8

    Bläckfisk

    Hej
    Jag är ny här på zoopet och undrar bara var man kan få tag i bläckfiskar, av alla sorter och storlekar.

    Uppskatar ett svar
    MW
  • syke
    • August 2002
    • 124

    #2
    i havet eller frysdisken

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      ska du ha dem i akvarium eller?
      nu blev jag nyfiken... berätta mer om dina planer..=)

      mats
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Wane88
        • September 2003
        • 8

        #4
        Jag vill ha levande saltvattens bläckfiskar till mitt 360 Liters saltvattens akvarium, dom ska hälst inte vara större än 20 cm, i vuxen ålder. Så jag undar om ni kan tipsa mig var man kan få tag i information om bläckfikar samt var mna kan köpa dom.
        MW

        Kommentar

        • Adam.N
          • July 2003
          • 35

          #5
          har också tänkt att ha det men jag fick reda på att de här små skulle tydligen bara leva ett kort tag och sedan dö, vilket inte e så jätte kul

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Bläckfiskar är som regel kortlivade, ja - naturlig livslängd för många arter verkar vara sisådär 1 - 2 år. När kommer i butiken så är de redan runt året...

            Bläckfiskar är också utbrytarkungar, och det är rätt knepigt att hindra dem från att rymma. Man kan också i stort sett glömma att ha räkor eller krabbor i samma akvarium.

            Jag kan inte påminna mig att jag nånsin sett en bläckis i en svensk zooaffär, fast några dyker säkert upp då och då. I utlandet är de ganska vanliga (framförallt Over There, som med allt annat inom saltvattenshobbyn).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • imported_n/a
              • December 2002
              • 68

              #7
              Hej, denna fråga skulle jag nog hellre lägga in på www.saltvattensguiden.se. Folket där brukar ha koll på det mesta inom saltvattens-akvaristiken. ( Hoppas ingen här känner sig förorättad för denna kommentar...)

              Men nog händer det att bläckfiskar dyker upp även i Sverige då jag vet minst en svensk akvarist som har en hemma i sitt akvarium. Dock en "blåringad" vilket kanske inte är något vidare förstahandsval då den är milt sagt tok-giftig...

              Sen vet jag att den engelska tidningen "Practical Fishkeeping" hade en artikel i ämnet för några månader sedan.
              Kanske finns något på deras hemsida? www.practicalfishkeeping.co.uk

              Mina snabba bud det, lycka till.

              Kommentar

              • jonathan larsen
                • March 2003
                • 80

                #8
                jag frågade en kille på en saltvattensafär samma sak för ett tag sedan. han sa att dom inte var så svåra att ha bara man matade dom med levande krabbor hela tiden. det är ju inte alltför svårt om man bor nära havet annars kan det bli lite knepigt.
                100L svenskt saltvatten. nu med massa anemoner i alla färger.
                540L tre små räkor och två små malar
                500L svamp

                Kommentar

                • Cheftain
                  • January 2003
                  • 7

                  #9
                  När jag praoade på akvarielagret fick dom in en liten bläckfisk. Såldes innan dom hade hunnit stoppa ner den i något akvarium. Vet inte vad den gick för då han tog den på krita. Där sa dom samma sak, att den dör väldigt snabbt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...