Varning. Guldalgätare blir STOR!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    • February 2003
    • 427

    Varning. Guldalgätare blir STOR!!

    Som en del av er kanske har uppmärksammat har jag startat upp mitt första akvarium för ca ett halvår sedan. På jakt i akvarieaffärerna efter en algätande fisk föll mina ögon på "Guldalgätare". Jag frågade hur stor den blir - "10 cm sådär" sa killen i affären. De sålde 5 st för ett nedsatt pris. Guldalgätaren har jag även sett i andra affärer, den verkar vanlig. Sagt och gjort - jag köpte 2 st. "Du kan köpa fem st påpekade killen i affären". "Nja, jag köper två st till att börja med" sa jag.

    Nu har jag haft dem ett tag och jag har skaffat mig lite info om algätare. Förstod efter ett tag att det antingen var en siamesisk algätare eller en kinesisk algätare jag fått tag på, fast en albinovariant.

    Nu har jag ägnat kvällen åt att surfa och jag upptäckte till min fasa att Guldalgätaren är Gyrinocheilus aymonieri - Kinesisk algätare. Den heter "Lemon algae eater" på engelska. Den blir 28 cm sådär!!!!

    Kan detta verkligen stämma? Enligt de siter/bilder jag surfat på verkar det inte bättre. Och jag har TVÅ! Tänk om jag hade haft FEM!!! :/

    Bild på Guldalgätaren:
    http://members.fortunecity.com/news2/oddball/lemonalgaeeater2.jpg

    Zoopets info om kinesisk algätare:
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276

    Så EN VARNING alltså! Den varkar vara vanlig och knaske blir samma fälla som guldfisken i den lilla skålen. Att inte akvarieinnehavarna skäms! :/

    /A

    ps: någon som vill köpa guldalgätare när den växt ur mitt 90-liters?

    "Man lär så länge man leker"

    ---

    90-liter med Guppy, Molly och Kampfisk (planer på förändring så småningom)
    18-liter med yngel
  • Garpen
    • October 2002
    • 52

    #2
    Den blir inte bara stor, den kan bli ganska elak också.
    Dom röjer runt med andra fiskar hela tiden när dom blir större.
    Dom kan tom döda mindre fiskar.

    Mvh
    Andreas.
    Mvh
    Andreas.

    Kommentar

    • Patrik_växjö
      • July 2002
      • 2046

      #3
      Men det är ju samma sak som att köpa ett par små söta Oscar. Plötsligt vill man inte ha kvar sina stora fula Oscar!

      / Patrik /
      / Patrik /

      Kommentar

      • gurkan
        • March 2003
        • 632

        #4
        den blir vel mellan 20-25 cm och dom blir väldigt elaka
        corydoras.

        Kommentar

        • alie
          • February 2003
          • 427

          #5
          Min poäng är ju inte den att jag inte kommer att vilja ha kvar mina guldalgätare eftersom de blir stora och elaka. Min poäng är att om jag hade fått rätt information från början så hade jag inte köpt dem alls! SKÄMS AKVARIEAFFÄRSINNEHAVARE! *muttra*

          Jag känner mig LURAD! "10 cm lång - köp fem stycken" Blä för ljugande affärsbiträden!

          /A

          "Man lär så länge man leker"

          ---

          90-liter med Guppy, Molly och Kampfisk (planer på förändring så småningom)
          18-liter med yngel

          Kommentar

          • Göran H
            • November 2002
            • 28

            #6
            Hej jag har ochså en guldalgätare som är på alla fiskar så jag tänkte deleta det men jag får fan inte tag på den .Jag känner mig lurad jag skulle inte villa ha den om jag visste det jag gör nu.Hur får man upp den den är som en ål.

            MVH

            Göran H

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hej

              Fem stycken? Mig veterligt är inte algätare stimfiskar. Jag förstår inte hur så´na affärsinnehavare tänker. Vilket vill de helst? Ljuga för kunden, och få den att köpa en fisk, men aldrig mer komma tillbaka, när han/hon insett lögnen, eller säga sanningen, inte få sålt nå´n fisk just då, men kunden kommer tillbaka, och köper kanske nå´t då istället, och kanske t.o.m berättar för sina kompisar att det är en bra affär, inte en affär där affärsinnehavaren ljuger sig blå. Och dessutom, att bara kunna med att ljuga nå´n rakt upp i ansiktet sådär. Möjligheten finns ju i och för sig att han/hon var okunnig, och trodde att det var siamensis, som gillar att gå lite i grupp, och inte alls blir så stora som algätare. Men det vore nästan lika illa det, eftersom de inte är lika varandra.

              MVH Micke
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • MAX_Q
                • April 2002
                • 113

                #8
                Om det är den vita varianten du köpt så gör dig av med dem!!! De kommer hålla dig vaken om natten och röja i gruset. De kommer även stressa många andra fiskar till döds.

                I Karlstad har den affär jag handlar mest hos tagit bort den ur sortimentet. De vill inte sälja en fisk som är så elak.

                Även den andra som blir något större har ett liknande beteende.

                Dessa rekomenderas inte!!!

                Köp då hellre någon dyrare finar L-mal

                Max Q
                Uppdaterad!!! Info om mina akvarium finns i min profil

                Pease out!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hej

                  Det är egentligen rätt tragiskt att en fisk som är så olämplig för nybörjare rekommenderas till just nybörjare. De går in i affären och ber om en algätare (och har naturligtvis inte läst på om saken innan), och blir visade några små söta algätare, utan ett ord om att dessa små söta algätare blir stora, och dessutom aggressiva. En betydligt bättre kanditat till titeln algätare för nybörjare är ju ancistrusen. Betydligt mindre, betydligt fredligare, troligtvis bättre algätare, och dessutom möjlig att få lek av. Men det är den stora, aggressiva folk tänker på när man säger algätare, trots att den inte är lämplig. Knäppt.

                  MVH Micke
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Dr. Strange
                    • March 2003
                    • 995

                    #10
                    Göran H: har du provat med hagelgevär? hehe, du får nog räkna med att plocka upp det mesta ur karet, brukar vara enklast när man ska ha upp snabba fiskar

                    //Marcus
                    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                    Kommentar

                    • Göran H
                      • November 2002
                      • 28

                      #11
                      Marcus:Hej nu är den deletad jag behövde inte använda hagel jag fick vänta ut den tog minst 45min.En sådan onödig fisk ful och dum var den.

                      MVH

                      Göran H

                      Kommentar

                      Arbetssätt...