alger, staghorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • j_som_i_jonas
    • November 2002
    • 106

    alger, staghorn

    Har slitit mitt hår med denna typ av alg länge nu, men ingenting hjälper... är det någon som har någon erfarenhet av att bli av med den? Är osäker på just när jag fick den, bara att den växer sjukt mycket fortare med mycket ljus och gödning

    Plockar manuellt bort dessa alger så långt det går men från exempelvis Hemianthus micranthemoides är det svårt. Har försökt att plantera raditionellt snabbväxande växter som hornsärv och vattenpest vilka växer rätt bra men så fort tillväxten avtar lite (som vid förökning genom toppskottsplantering) sätter sig algerna fort... och när en växt väl fått algen på sig, saktas tillväxten av denna ned avsevärt. Det hela blir lite av en ond cirkel. Ju långsammare en växt växer, ju mer alger får den på sig.

    Fram tills nu är det riccia-mossa som lyckats växa ifrån algerna bäst, framförallt när man låter den växa vid ytan. Växter som skuggas av denna klarar sig också rätt bra. Byter också ut stängelväxter då och då när ett bestånd blivit för algbesatt. Detta fungerar bra tills växten nått sin storlek och tillväxten avtar.

    Genom att manuellt rensa så mycket det går, klippa och byta ut växter som börjat växa sakta lyckas jag hålla det hela någorlunda i schack.

    Det jag hoppats länge på är att hitta en optimal gödningsnivå, just nu doserar jag bara ungefär en ml TMG varje dag. Bör dock inte vara för mycket för jag ligger mer eller mindre alltid på 0 på järnnivån. Nitratnivån är också låg, trots en hel del fiskar.

    Vid tidigare vattenbyten har jag doserat enligt chuck gadd's näringskalkylator, inklusive fosfat. Skall dock överge det till förmån för att dosera varje dag istället.

    Frågan är dock om det går att göda bort dessa alger? Kan det vara näringsbrist som gör att växterna aldrig får överhanden? Frågan är i så fall vilket ämne som det är brist på.


    Med vänliga hälsningar (och förhoppning om nya idéer

    Jonas


    . 100 l.
    . Ljus 4x18W (3 x radium biosun, 1 x sylvania aquastar 10k)
    . Eheim 2222.
    . CO2 via gastub.
    . KH 7-8, pH runt 6.8
    . ca 50% vattenbyte varje vecka.
    . 11-12h belysning per dygn.
    med vänliga hälsningar,

    jonas
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Som Tom Barr på APD skulle sagt:
    Keep up on things.

    I detta fall så handlar det om växtakvarium och där är för lite gödning lika farligt, om inte farligare, än för mycket gödning.


    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Bör dock inte vara för mycket för jag ligger mer eller mindre alltid på 0 på järnnivån. Nitratnivån är också låg, trots en hel del fiskar.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Här lyser det rött i mina ögon förutsatt att du håller 15-30 ppm CO2.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Vid tidigare vattenbyten har jag doserat enligt chuck gadd's näringskalkylator, inklusive fosfor. Skall dock överge det till förmån för att dosera varje dag istället.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    .. ungefär som mig. Inte för att det fungerar bättre, men för att det är mer ekonomiskt.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Frågan är dock om det går att göda bort dessa alger?¨
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Ja, jag skulle tro det är enda sättet. Förutsättningen är bra ljus och rikligt och stadig CO2 tillförsel och 0.1 ppm Fe och 5-10 ppm nitrat.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Kan det vara näringsbrist som gör att växterna aldrig får överhanden?
    Frågan är i så fall vilket ämne som det är brist på.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Du har svaret i din fråga. Järn får absolut aldrig sjunka under 0.1 ppm och nitrat ska ligga på 5 ppm.

    Om du drar dig för att fräsa på med KNO3 för att du är rädd för mer alger så tänk som så att du mycket hellre byter ut staghorn-algerna mot t ex grönalger.


    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    . CO2 via gastub.
    . KH 7-8, pH runt 6.8
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Låter som bra nivå på CO2. Ger växterna ifrån sig pärlband? I hur stor utsträckning gör dom det?

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Som Tom Barr på APD skulle sagt:
      Keep up on things.

      I detta fall så handlar det om växtakvarium och där är för lite gödning lika farligt, om inte farligare, än för mycket gödning.


      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Bör dock inte vara för mycket för jag ligger mer eller mindre alltid på 0 på järnnivån. Nitratnivån är också låg, trots en hel del fiskar.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Här lyser det rött i mina ögon förutsatt att du håller 15-30 ppm CO2.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Vid tidigare vattenbyten har jag doserat enligt chuck gadd's näringskalkylator, inklusive fosfor. Skall dock överge det till förmån för att dosera varje dag istället.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      .. ungefär som mig. Inte för att det fungerar bättre, men för att det är mer ekonomiskt.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Frågan är dock om det går att göda bort dessa alger?¨
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Ja, jag skulle tro det är enda sättet. Förutsättningen är bra ljus och rikligt och stadig CO2 tillförsel och 0.1 ppm Fe och 5-10 ppm nitrat.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Kan det vara näringsbrist som gör att växterna aldrig får överhanden?
      Frågan är i så fall vilket ämne som det är brist på.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Du har svaret i din fråga. Järn får absolut aldrig sjunka under 0.1 ppm och nitrat ska ligga på 5 ppm.

      Om du drar dig för att fräsa på med KNO3 för att du är rädd för mer alger så tänk som så att du mycket hellre byter ut staghorn-algerna mot t ex grönalger.


      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      . CO2 via gastub.
      . KH 7-8, pH runt 6.8
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Låter som bra nivå på CO2. Ger växterna ifrån sig pärlband? I hur stor utsträckning gör dom det?

      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • j_som_i_jonas
        • November 2002
        • 106

        #4
        Ja, när jag skrev inlägget insåg jag lite att jag kanske inte provat precis allt. Har doserat mer efter mått än efter NO3- och Fe-test. Mest på grund av att jag anat att man bör ligga på rätt nivåer med resten (Mg, Ca och P) också men det är svårt att hitta ett ekvilibrium när mer gödning=mer tillväxt av både alger och växter samtidigt som mer alger=mindre tillväxt av växter med alger på sig.

        Har inget test för fosfat (skrev fosfor i förra inlägget, har ändrat det till fosfat), och har läst på APD att någon hade dödat staghorn på bara några dagar efter att ha börjat med fosfat. Andra hade fått staghorn av dosering av fosfat. Har själv inte märkt någon skillnad vare sig jag doserat det eller ej, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra med det. Dosera det separat är nog en bra idé i alla fall så man kan prova både med och utan.

        Okej, jag skall minsann ge det hela en chans. Funderar på att använda receptet på http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/pmdd-tim.html och använda TMG "istället för" trace mix. Vet dock inte hur mycket TMG man måste ha för att motsvara Micro+. NO3 doserar jag separat så jag kan justera dosen efter hand. Skall försöka lägga mig på 0.1 ppm Fe och använda det som indikator för resten av ämnena (förutom NO3 och PO4)

        Växterna, framförallt snabbväxande sådana, ger ifrån sig en hel del bubblor. Riccian är "täckt" av bubblor frampå eftermiddagen. Det är ju inte så att jag har varit helt utan näring, bara det att innan 50% vattenbyte så har NO3 varit 0, och trots dosering av TMG varje dag så har Fe-nivån varit 0.

        Du har rätt om grönalgerna, de är ju betydligt lättare att få bukt med. Spännande att se om de kan konkurrera ut staghorn!


        Med vänliga hälsningar,

        jonas (numera algaescapist gissar jag
        med vänliga hälsningar,

        jonas

        Kommentar

        • j_som_i_jonas
          • November 2002
          • 106

          #5
          Ja, när jag skrev inlägget insåg jag lite att jag kanske inte provat precis allt. Har doserat mer efter mått än efter NO3- och Fe-test. Mest på grund av att jag anat att man bör ligga på rätt nivåer med resten (Mg, Ca och P) också men det är svårt att hitta ett ekvilibrium när mer gödning=mer tillväxt av både alger och växter samtidigt som mer alger=mindre tillväxt av växter med alger på sig.

          Har inget test för fosfat (skrev fosfor i förra inlägget, har ändrat det till fosfat), och har läst på APD att någon hade dödat staghorn på bara några dagar efter att ha börjat med fosfat. Andra hade fått staghorn av dosering av fosfat. Har själv inte märkt någon skillnad vare sig jag doserat det eller ej, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra med det. Dosera det separat är nog en bra idé i alla fall så man kan prova både med och utan.

          Okej, jag skall minsann ge det hela en chans. Funderar på att använda receptet på http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/pmdd-tim.html och använda TMG "istället för" trace mix. Vet dock inte hur mycket TMG man måste ha för att motsvara Micro+. NO3 doserar jag separat så jag kan justera dosen efter hand. Skall försöka lägga mig på 0.1 ppm Fe och använda det som indikator för resten av ämnena (förutom NO3 och PO4)

          Växterna, framförallt snabbväxande sådana, ger ifrån sig en hel del bubblor. Riccian är "täckt" av bubblor frampå eftermiddagen. Det är ju inte så att jag har varit helt utan näring, bara det att innan 50% vattenbyte så har NO3 varit 0, och trots dosering av TMG varje dag så har Fe-nivån varit 0.

          Du har rätt om grönalgerna, de är ju betydligt lättare att få bukt med. Spännande att se om de kan konkurrera ut staghorn!


          Med vänliga hälsningar,

          jonas (numera algaescapist gissar jag
          med vänliga hälsningar,

          jonas

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Har inget test för fosfat (skrev fosfor i förra inlägget, har ändrat det till fosfat),
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Jag förstod =) Jag brukar säga kväve när jag menar nitrat (eftersom det är den "bästa" kvävekällan med avseende på alger kontra växter) och säger även fosfor när jag menar fosfat (KH2PO4).

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            och har läst på APD att någon hade dödat staghorn på bara några dagar efter att ha börjat med fosfat. Andra hade fått staghorn av dosering av fosfat.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Dom som märker extrem förbättring när dom börjar med fosfat är dom som har riktiga nivåer av alla andra gödningsämnen, ljus och CO2. Fosfor (fosfat) brukar nämligen göra att kväveförbrukningen går i botten och växterna börjar stormkäka framförallt kväve - och tillväxten boostar. Dessa burkar har fosfor som den enda begränsande faktorn.
            Dom som redan har relativt begränsade burkar (av något gödningsämne, ljus eller CO2) märker dock en försämring vid fosfattillsats.

            Det kanske låter som jag har "full koll" på min egen burk när det gäller det här, men senast idag/helgen har jag nailat dom sista begränsande faktorerna: "Ljusbrist" pga gamla dåliga groluxrör och oxiderade reflektorer och en otillräcklig CO2-tillförsel beroende på kass koldioxidspridning och dålig reaktor - vilket senast ikväll resulterat i en formidabel explosion av fotosyntes och pärlband från växter.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Har själv inte märkt någon skillnad vare sig jag doserat det eller ej, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra med det.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Förmodligen pga att fosforn inte varit den begränsande faktorn och därmed varken gjort från eller till.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Dosera det separat är nog en bra idé i alla fall så man kan prova både med och utan.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Låter som en jättebra idé!

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Okej, jag skall minsann ge det hela en chans. Funderar på att använda receptet på http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/pmdd-tim.html och använda TMG "istället för" trace mix.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Så gör även husgurun Barr och jag också. Tänk bara på att TMG innehåller ganska riklig mängd K2SO4 vilket kan vara bra att tänka på om du använder Chuck Gadds kalkulator för att räkna fram ungefärlig mängd ppm av kalium (även om kalium är extremt ofarligt att dosera för mycket av).

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Vet dock inte hur mycket TMG man måste ha för att motsvara Micro+.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Om jag inte minns mina beräkningar fel så hamnar du på 0.7 ppm Fe om du doserar TMG enligt dess förpckning.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            NO3 doserar jag separat så jag kan justera dosen efter hand. Skall försöka lägga mig på 0.1 ppm Fe och använda det som indikator för resten av ämnena (förutom NO3 och PO4)
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Låter bra!

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Växterna, framförallt snabbväxande sådana, ger ifrån sig en hel del bubblor. Riccian är "täckt" av bubblor frampå eftermiddagen. Det är ju inte så att jag har varit helt utan näring, bara det att innan 50% vattenbyte så har Fe och NO3 varit 0.
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Låter mycket bra! När jag doserade veckovis efter varje vattenbyte så var jag också på 0-nivåer innan varje vattenbyte. Men det är ingen fara sålänge man återställer nivåerna efter vattenbytet. Den period då jag körde veckodosering råkar sammanfalla med den period då mitt akvarium varit som vackrast. Men jag vill ändå, som du, börja köra lite mer kontinuerlig dosering för att hålla mer jämna nivåer om det råkar vara så att näringsämnen sedimenteras under veckan och inte bara sugs upp av växterna. Det borde bli mer ekonomiskt samtidigt som växterna aldrig är begränsade.

            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Du har rätt om grönalgerna, de är ju betydligt lättare att få bukt med. Spännande att se om de kan konkurrera ut staghorn!
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Jag har för mig att jag hade staghorn precis innan jag började med Barrs 50% vattenbyten och näringsämnesåterställning varje vecka. Tyvärr började jag inte föra journal förrens efter allt kom upp på spåren och började gå riktigt bra.
            Staghorn tror jag dock är en typisk alg som förekommer ofta i CO2-laddade växtakvarier som är begränsade av något/några enstaka ämnen.

            (Ursäkta mitt sätt att citera. Det kan uppfattas rörigt, men det är enkelt att kommentera varje enskiljd detalj. =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Har inget test för fosfat (skrev fosfor i förra inlägget, har ändrat det till fosfat),
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Jag förstod =) Jag brukar säga kväve när jag menar nitrat (eftersom det är den "bästa" kvävekällan med avseende på alger kontra växter) och säger även fosfor när jag menar fosfat (KH2PO4).

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              och har läst på APD att någon hade dödat staghorn på bara några dagar efter att ha börjat med fosfat. Andra hade fått staghorn av dosering av fosfat.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Dom som märker extrem förbättring när dom börjar med fosfat är dom som har riktiga nivåer av alla andra gödningsämnen, ljus och CO2. Fosfor (fosfat) brukar nämligen göra att kväveförbrukningen går i botten och växterna börjar stormkäka framförallt kväve - och tillväxten boostar. Dessa burkar har fosfor som den enda begränsande faktorn.
              Dom som redan har relativt begränsade burkar (av något gödningsämne, ljus eller CO2) märker dock en försämring vid fosfattillsats.

              Det kanske låter som jag har "full koll" på min egen burk när det gäller det här, men senast idag/helgen har jag nailat dom sista begränsande faktorerna: "Ljusbrist" pga gamla dåliga groluxrör och oxiderade reflektorer och en otillräcklig CO2-tillförsel beroende på kass koldioxidspridning och dålig reaktor - vilket senast ikväll resulterat i en formidabel explosion av fotosyntes och pärlband från växter.

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Har själv inte märkt någon skillnad vare sig jag doserat det eller ej, så jag vet inte riktigt hur jag skall göra med det.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Förmodligen pga att fosforn inte varit den begränsande faktorn och därmed varken gjort från eller till.

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Dosera det separat är nog en bra idé i alla fall så man kan prova både med och utan.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Låter som en jättebra idé!

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Okej, jag skall minsann ge det hela en chans. Funderar på att använda receptet på http://www.thekrib.com/Plants/Fertilizer/pmdd-tim.html och använda TMG "istället för" trace mix.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Så gör även husgurun Barr och jag också. Tänk bara på att TMG innehåller ganska riklig mängd K2SO4 vilket kan vara bra att tänka på om du använder Chuck Gadds kalkulator för att räkna fram ungefärlig mängd ppm av kalium (även om kalium är extremt ofarligt att dosera för mycket av).

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Vet dock inte hur mycket TMG man måste ha för att motsvara Micro+.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Om jag inte minns mina beräkningar fel så hamnar du på 0.7 ppm Fe om du doserar TMG enligt dess förpckning.

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              NO3 doserar jag separat så jag kan justera dosen efter hand. Skall försöka lägga mig på 0.1 ppm Fe och använda det som indikator för resten av ämnena (förutom NO3 och PO4)
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Låter bra!

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Växterna, framförallt snabbväxande sådana, ger ifrån sig en hel del bubblor. Riccian är "täckt" av bubblor frampå eftermiddagen. Det är ju inte så att jag har varit helt utan näring, bara det att innan 50% vattenbyte så har Fe och NO3 varit 0.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Låter mycket bra! När jag doserade veckovis efter varje vattenbyte så var jag också på 0-nivåer innan varje vattenbyte. Men det är ingen fara sålänge man återställer nivåerna efter vattenbytet. Den period då jag körde veckodosering råkar sammanfalla med den period då mitt akvarium varit som vackrast. Men jag vill ändå, som du, börja köra lite mer kontinuerlig dosering för att hålla mer jämna nivåer om det råkar vara så att näringsämnen sedimenteras under veckan och inte bara sugs upp av växterna. Det borde bli mer ekonomiskt samtidigt som växterna aldrig är begränsade.

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Du har rätt om grönalgerna, de är ju betydligt lättare att få bukt med. Spännande att se om de kan konkurrera ut staghorn!
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Jag har för mig att jag hade staghorn precis innan jag började med Barrs 50% vattenbyten och näringsämnesåterställning varje vecka. Tyvärr började jag inte föra journal förrens efter allt kom upp på spåren och började gå riktigt bra.
              Staghorn tror jag dock är en typisk alg som förekommer ofta i CO2-laddade växtakvarier som är begränsade av något/några enstaka ämnen.

              (Ursäkta mitt sätt att citera. Det kan uppfattas rörigt, men det är enkelt att kommentera varje enskiljd detalj. =)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Vi kanske ska säga att staghorn är en hårig och spretig alg som känns lite som "stålull" när man tar i den och som förgrenar sig på ett sätt som påminner om en hjorts horn - staghorn.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Vi kanske ska säga att staghorn är en hårig och spretig alg som känns lite som "stålull" när man tar i den och som förgrenar sig på ett sätt som påminner om en hjorts horn - staghorn.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • j_som_i_jonas
                    • November 2002
                    • 106

                    #10
                    ja, vad heter staghorn på svenska egentligen? Den kan vara alltifrån transparant ljusgrå till helt svart. Jag tror det är en typ av grönalg men är inte säker.

                    Angående tmg / micro+ menade jag mer att pmdd-receptet använder 0.1 ppm järn-nivån som indikator på att även de andra ämnena är okej. Micro+ är mycket mer koncentrerat än TMG så jag är lite osäker på hur mycket TMG jag skall ha istället för micro+ för att följa deras recept (se länk ovan.)

                    Tack för svaren förresten, det står väldigt lite om staghorn på nätet! En hel del motsägande information också. Vissa säger att den uppkommer med fosfat, vissa säger att den försvinner, vissa märkte att den uppkom vid 0.1 ppm järn och sänkte nivåerna för att få bort den, etc. etc. Det är nog så som du säger, jag har för lite av något/några ämnen (i förhållande till andra faktorer och ämnen), och så har också andra haft, därav de motsägande lösningarna.

                    Bra att höra att du blev av med din staghorn när du började med 50%-reset, mindre bra att jag redan hållt på med den ett tag nu


                    Med vänliga hälsningar,

                    jonas algae-farmer
                    med vänliga hälsningar,

                    jonas

                    Kommentar

                    • j_som_i_jonas
                      • November 2002
                      • 106

                      #11
                      ja, vad heter staghorn på svenska egentligen? Den kan vara alltifrån transparant ljusgrå till helt svart. Jag tror det är en typ av grönalg men är inte säker.

                      Angående tmg / micro+ menade jag mer att pmdd-receptet använder 0.1 ppm järn-nivån som indikator på att även de andra ämnena är okej. Micro+ är mycket mer koncentrerat än TMG så jag är lite osäker på hur mycket TMG jag skall ha istället för micro+ för att följa deras recept (se länk ovan.)

                      Tack för svaren förresten, det står väldigt lite om staghorn på nätet! En hel del motsägande information också. Vissa säger att den uppkommer med fosfat, vissa säger att den försvinner, vissa märkte att den uppkom vid 0.1 ppm järn och sänkte nivåerna för att få bort den, etc. etc. Det är nog så som du säger, jag har för lite av något/några ämnen (i förhållande till andra faktorer och ämnen), och så har också andra haft, därav de motsägande lösningarna.

                      Bra att höra att du blev av med din staghorn när du började med 50%-reset, mindre bra att jag redan hållt på med den ett tag nu


                      Med vänliga hälsningar,

                      jonas algae-farmer
                      med vänliga hälsningar,

                      jonas

                      Kommentar

                      • j_som_i_jonas
                        • November 2002
                        • 106

                        #12
                        ah, glömde bort att fråga, kan det vara en idé att dra ner på ljusnivån till cirka 0.5w/l och få till gödningen vid den nivån? Algerna verkar gilla ljuset mer än växterna nämligen
                        med vänliga hälsningar,

                        jonas

                        Kommentar

                        • j_som_i_jonas
                          • November 2002
                          • 106

                          #13
                          ah, glömde bort att fråga, kan det vara en idé att dra ner på ljusnivån till cirka 0.5w/l och få till gödningen vid den nivån? Algerna verkar gilla ljuset mer än växterna nämligen
                          med vänliga hälsningar,

                          jonas

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Angående tmg / micro+ menade jag mer att pmdd-receptet använder 0.1 ppm järn-nivån som indikator på att även de andra ämnena är okej. Micro+ är mycket mer koncentrerat än TMG så jag är lite osäker på hur mycket TMG jag skall ha istället för micro+ för att följa deras recept (se länk ovan.)
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Kör du enligt TMG-flaskan med 10 ml/100 liter så borde du hamna på 0.07 ppm järn eller nått sånt (nu ser jag att jag skrev fel ovan=) vilket borde räcka.

                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Tack för svaren förresten, det står väldigt lite om staghorn på nätet! En hel del motsägande information också. Vissa säger att den uppkommer med fosfat, vissa säger att den försvinner, vissa märkte att den uppkom vid 0.1 ppm järn och sänkte nivåerna för att få bort den, etc. etc. Det är nog så som du säger, jag har för lite av något/några ämnen (i förhållande till andra faktorer och ämnen), och så har också andra haft, därav de motsägande lösningarna.
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Jo det är så jäkla lurigt att ge tips. Jag har t ex mest erfarenhet av just dina förhållanden med extremt mycket ljus och adekvat koldioxid vilket gör att jag kan ge totalt förvirrande råd för lite mer "vanliga" akvarium. Något jag gett nyårslöfte om att ändra på. Numera tänkte jag bara ge mig in på sådana här, för mig extremt givande, trådar i forumet =)

                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Bra att höra att du blev av med din staghorn när du började med 50%-reset, mindre bra att jag redan hållt på med den ett tag nu
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Ja jag hade förmodligen det mesta rätt - bra med ljus och koldioxid, men att det fattas kväve och framförallt kalium. När vattenpesten kom upp i en "kritisk massa" så började allt dö ut. Förmodligen pga svåra makronäringsbrister (kalium och kväve). När det kom massor med fräscht vatten samtidigt laddat med kväve och kalium så gjorde det hela skillnaden.

                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            kan det vara en idé att dra ner på ljusnivån till cirka 0.5w/l och få till gödningen vid den nivån? Algerna verkar gilla ljuset mer än växterna nämligen
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                            Tanken slog mig också.
                            Men får du alla ämnen "on target" efter vattenbytena (0.1 ppm TMG med ca 15 ml/100 liter, 5 ppm kväve med ett par kryddmått KNO3) och kanske lite fosfat så borde det bli full fräs på växterna och då borde inte algerna hänga med i svängarna.
                            Om du har väldigt mycket snabbväxande växter så slukar dom otroligt mycket näring - som du redan upptäckt med mätningar. Att dubbla makroämnena (N, P, K) känns väldigt ofarligt i ditt fall.
                            Jag skulle nog även våga mig på en sänkning av pH:t till 6.5 m h a koldioxiden om det råkar vara så att du dels inte får full spridning av koldioxiden i hela burken och om du råkat mäta fel på KH:t och om t ex Riccian slukar det mesta av koldioxiden utan att dom andra växterna får något. Riccian producerar ju en jäkla massa syre under så mycket ljus och det kan den bara göra om den tar upp en massa koldioxid - det borde vara en riktig koldioxidsänka.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              Angående tmg / micro+ menade jag mer att pmdd-receptet använder 0.1 ppm järn-nivån som indikator på att även de andra ämnena är okej. Micro+ är mycket mer koncentrerat än TMG så jag är lite osäker på hur mycket TMG jag skall ha istället för micro+ för att följa deras recept (se länk ovan.)
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                              Kör du enligt TMG-flaskan med 10 ml/100 liter så borde du hamna på 0.07 ppm järn eller nått sånt (nu ser jag att jag skrev fel ovan=) vilket borde räcka.

                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              Tack för svaren förresten, det står väldigt lite om staghorn på nätet! En hel del motsägande information också. Vissa säger att den uppkommer med fosfat, vissa säger att den försvinner, vissa märkte att den uppkom vid 0.1 ppm järn och sänkte nivåerna för att få bort den, etc. etc. Det är nog så som du säger, jag har för lite av något/några ämnen (i förhållande till andra faktorer och ämnen), och så har också andra haft, därav de motsägande lösningarna.
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                              Jo det är så jäkla lurigt att ge tips. Jag har t ex mest erfarenhet av just dina förhållanden med extremt mycket ljus och adekvat koldioxid vilket gör att jag kan ge totalt förvirrande råd för lite mer "vanliga" akvarium. Något jag gett nyårslöfte om att ändra på. Numera tänkte jag bara ge mig in på sådana här, för mig extremt givande, trådar i forumet =)

                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              Bra att höra att du blev av med din staghorn när du började med 50%-reset, mindre bra att jag redan hållt på med den ett tag nu
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                              Ja jag hade förmodligen det mesta rätt - bra med ljus och koldioxid, men att det fattas kväve och framförallt kalium. När vattenpesten kom upp i en "kritisk massa" så började allt dö ut. Förmodligen pga svåra makronäringsbrister (kalium och kväve). När det kom massor med fräscht vatten samtidigt laddat med kväve och kalium så gjorde det hela skillnaden.

                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                              kan det vara en idé att dra ner på ljusnivån till cirka 0.5w/l och få till gödningen vid den nivån? Algerna verkar gilla ljuset mer än växterna nämligen
                              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                              Tanken slog mig också.
                              Men får du alla ämnen "on target" efter vattenbytena (0.1 ppm TMG med ca 15 ml/100 liter, 5 ppm kväve med ett par kryddmått KNO3) och kanske lite fosfat så borde det bli full fräs på växterna och då borde inte algerna hänga med i svängarna.
                              Om du har väldigt mycket snabbväxande växter så slukar dom otroligt mycket näring - som du redan upptäckt med mätningar. Att dubbla makroämnena (N, P, K) känns väldigt ofarligt i ditt fall.
                              Jag skulle nog även våga mig på en sänkning av pH:t till 6.5 m h a koldioxiden om det råkar vara så att du dels inte får full spridning av koldioxiden i hela burken och om du råkat mäta fel på KH:t och om t ex Riccian slukar det mesta av koldioxiden utan att dom andra växterna får något. Riccian producerar ju en jäkla massa syre under så mycket ljus och det kan den bara göra om den tar upp en massa koldioxid - det borde vara en riktig koldioxidsänka.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...