Konstiga gelebollar!!! någon sorts ägg?

#1 - 21 februari 2005 20:44
Min kille lyste under roten och fick syn på 5 st konstiga gelebollar med diamtern 2-3 mm. Från periferin är det längst ut genomskinligt sedan lite brungult och i mitten vitt. De verkar sitta på växtrötterna som sticker upp ur sanden. De sitter bredvid varandra på en rottråd.

Bredvid låg tre stycken corydoras paleatus (fläckig pansarmal).

Vad kan detta vara?
Kan det vara corydoras ägg?

MVH Rebecca
#2 - 21 februari 2005 20:58
Är det nån som vet? Skulle va kul att få veta vad det är! Jag är så rädd att någon ska äta upp dem (om det nu är ägg...)
#3 - 21 februari 2005 21:01
Är det nån som vet... konstiga stora! gelebollar! Ägg?

Försöker ta kort på dom... men det går inte så bra....
#4 - 21 februari 2005 21:10
#5 - 21 februari 2005 21:16
Som på den andra bilden möjligtvis...

Men hur kan de klämma ur sig en sån stor boll.. 3-4 mm stor... med som jag sa genomskinligt i periferin (typ halva dametern) sedan gulbrunt och som ett knappnålshuvud med vitt i mitten av geleklumpen... den första bilden är inte alls lik... de är helt runda.. 5 st...
#6 - 21 februari 2005 21:22
hmm.ser kanske lite konstigt ut..men min kille tycker att de är 2-3 mm och jag tycker att de är 3-4mm stora...
#7 - 21 februari 2005 21:25
Det äringen hinna runt de fem ´"äggen" det är fem st som sitter bredvid varandra bara..
#8 - 21 februari 2005 22:08
Bilderna på snäckäggen känner jag till hemifrån och de är definitivt inte 2-3 mm i diameter. Jag skulle inte bli förvånad om det var corydoras ägg... eller kanske ändå... Corydoras är väl kända för att äta upp sin egen rom? Kolla in Sonjas zoon:

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=285774

Hon har bilder på ägg och är jätteduktig på att odla corysar. Hon vet säkert.

Mvh /Maria
#9 - 22 februari 2005 18:15
idag är de borta.. var tvungen att gå och lägga mig igår... :(
#10 - 22 februari 2005 20:14
Det kan möjligtvis inte vara snäckor???
#11 - 23 februari 2005 18:14
pyri: kan det inte vara ancistrusägg? de är något oranga.
#12 - 26 februari 2005 14:30
Hej..
jag vet inte... jag fick nyss en ancistrushane....
men de vaktar väl sina ägg...?
Hanen sitter inne i roten i en håla....äggen låg under roten. rätt så långt ifrån honom...
#13 - 27 februari 2005 11:05
Det skulle kunna vara ancistrusrom om dom var lite orangegula. Jag har råkat ut för att dom råkar vifta ut några enstaka romkorn som blir liggande utanför. Andra fiskar kan även dra ut lite rom. Du kan försöka lysa in i grottan som ancistrushanen ligger i och kolla om du möjligen kan se lite rom. Det stämmer nog bättre med storleken att det är ancistrusrom än från corys. Coryna brukar inte lägga på botten utan klämma fast rommen på rutor och växtblad.
#14 - 28 februari 2005 17:15
det går inte att lysa hela vägen in... om det var ancistrusägg, när kommer de att "kläckas" isåfall?
#15 - 28 februari 2005 21:58
hej!

pyri: jag hade 2 ancistrushonor sen tidigare och fick en ancistrushane, och bara några dagar senare låg hanen och fläktade rom! Alltså, de kan leka rätt snart efter de träffats hehe. Det kan ju vara, som sonja säger, att några ägg har blivit utviftade..

Det jag vet är att pappan fläktar ju rommen så de inte möglar. Om de inte möglar kanske de kan kläckas..

Annons