Algätare tillsammans med picassotryckare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqua_Max
    • April 2002
    • 511

    Algätare tillsammans med picassotryckare?

    Vilka algätare går bra att hålla tillsammans med en picassotryckare?

    Picassotryckare ser ju de flesta ryggradslösa djur som mat och enligt en tidigare ägare till min picassotryckare så bråkade den dessutom våldsamt med en Salarias...

    Går det bra att hålla algätande kirurgfiskar tillsammans med picassotryckare?

    Finns det några ryggradslösa algätare som klarar sig mot en picassotryckare?


    ~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ Max Photo ~~~
  • Svein A. Fosså

    • January 2002
    • 77

    #2
    Picassotryckaren passer dårlig sammen med evertebrater, med mulig unntak av sterkt neslende koraller og anemoner. Arten er også temmelig aggressiv mot andre fisker, spesielt de som er mindre enn ham selv. Store kirurger vil trolig gå bra.

    Mvh
    Svein

    Kommentar

    • Aqua_Max
      • April 2002
      • 511

      #3
      Tack för svaret.

      På AkvarieGuidens forum fick jag tips om att Fox Face (Lo vulpinus) eventuellt skulle kunna funka eftersom de blir någorlunda stora. Dock har jag hört sägas att det är vanligt att de får problem med ögonen om vattenkvaliteten inte är på topp. I övrigt vet jag inte så mycket om dem förutom att de brukar ändra färg med humöret, har giftiga fenstrålar, äter alger samt brukar vara skygga. Är Fox Face en lämplig fisk att ha tillsammans med en picassotryckare?

      På Saltvattensguidens forum fick jag varning om att picassotryckare kan få för sig att äta upp ögonen på andra fiskar, även ögonen på kirurger. Verkar rätt skrämmande. Hur vanligt är det att picassotryckare börjar med detta otrevliga födoval?

      ~~~ Max Photo ~~~
      ~~~ Max Photo ~~~

      Kommentar

      • Svein A. Fosså

        • January 2002
        • 77

        #4
        Är Fox Face en lämplig fisk att ha tillsammans med en picassotryckare?

        Det skulle kunne fungere. Det viktigste for å få en algeeter til å gå sammen med en picassotryckare skulle være at den er stor og snabb. Lo vulpinus tilfredstiller begge disse kravene.

        Hur vanligt är det att picassotryckare börjar äta upp ögonen på andra fiskar?

        Ikke veldig vanlig, men det kan forekomme. Tryckare er fisker som knappast kan reknas som idealiske partnere for andre fisker. I et stort akvarium, med god utfodring og mange gjemmesteder, går det - i de fleste fall - likevel bra å holde større fisker sammen med dem.




        Mvh
        Svein

        Kommentar

        Arbetssätt...