Mängd TMG, KNO3 & KH2PO4 vid vattenbyte???

#1 - 30 januari 2005 13:08
Tjenare!

Kör just nu bara med TMG i mina kar men har beställt KN03 samt KH2P04 som kommer nästa vecka, (CO2 ska jag även ha i form av hemmabyggd mäskanläggning tillsvidare, får bli riktiga grejer när ekonomin är bättre.)
Det jag inte fått grepp om riktigt än är hur mycket av varje ämne jag ska tillsätta vid varje vattenbyte?
Ex i mitt 222L kar hällde jag i ca 22ml TMG första gången. Har hittills hällt i så mycket TMG som motsvarar mina vattenbyten, ex har jag bytt 100L vatten ur 222L karet så blir det 10ml TMG som jag häller i efter vattenbytet. Är detta fel? Ska jag istället hälla på en full dos TMG igen; alltså ca 22ml???
Vad är rätt och vad är fel, eller man kanske ska formulera det såhär: vad är bäst?
Vad som nu är rätt eller fel eller om man så vill det bästa alternativet. Gäller då även denna princip för KN03 och KH2PO4???

Alla svar e välkommna! ha´re
#2 - 30 januari 2005 15:11
Det som är bäst är att varje vecka göra ett jättestort vattenbyte och sammtidigt docera för hela karets volym.
Jag använder denna kalkylatorn:
http://www.hjortgatanszoo.se/_files/pmdd-kalkylato1.02.xls
MVH
Magnus
#3 - 30 januari 2005 15:53
Enligt tips kör jag denna dosering:

KNO3 blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar.Dosera detta
10 ml per 100 liter varje vattenbyte.

KH2PO4 blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar.Dosera detta

Micro + blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar.Dosera detta

(Micro+ är istället för TMG:en)

Och då gör jag vattenbyte 50% i veckan.

Om du blev mer klok på detta vet jag ju inte :D
#4 - 30 januari 2005 17:41
Oki tack Tropfrog då kör jag på de! Blir full dos då vid varje vattenbyte, kör redan på 50% byte av vatten varje vecka.

Tack Ria, men detta känner jag redan till, det var inte det jag undra över utan det jag undrade var om det skulle vara fulldos även om man bara byter ca 50% av vattnet eller mindre eller mer. Sorry om jag va oklar.
ha d

Annons