Köpa nytt, olika märken och modeller

#1 - 20 december 2004 21:17
Hej,

har äntligen bestämt mig för att göra slag i saken och köpa ett större akvarium. Funderar just nu på ett 375 liters. Frågan är vilket märke man skulle gå på. Ju billigare desto bättre men är inte så förtjust i aluminiumram/ställning. Så vet inte om jag vill ha ett Dala akvarium. Funderar lite på aquaels 375 L paket med möbel. Eller möjligen ett Akvalux paket. Jag kan tänka mig något större också bara inte priset skenar iväg alldeles. Svårt svårt det här... Jag vill ju köpa något jag inte kommer att ångra senare. Funderar på att inhandla akvariet på www.akvarielagunen.se Bara en dryg mil dit från mig. Nästa fråga är ju hur stort akvarium jag kan få in i en vanlig mindre bil (Mazda 323 F). Men det viktigaste är akvariets pris / utseende. Kanske skulle jag köpa till en "bänk" separat och bara köpa själva karet? Tips och råd varmt välkomna!

MVH
/Jens
#2 - 20 december 2004 21:23
jag har 375L aQuael. Den med svart lysramp och svart fin bänk. Den ska även finnas i bok tror jag.Det enda felet (som jag vet) med deras lysramper är att dem har en utbuktning på baksidan för alla sladdar. Där samlas kondens och det börjar droppa mot golv och vägg. Inte så kul. Men annars PRIMA ;)
#3 - 20 december 2004 21:24
I en Mazda 323 får man inte in mycket alls, definitivt inget över 200l i alla fall.

Är du händig, och har verktyg och plats att snickra, så bygger man en egen snygg möbel för en spottstyver av vad det kostar i butiken.

Vad gäller storleken så gäller väl fortfarande att upp till 540l är det rimliga kostnader, sedan drar det snabbt iväg eftersom de är dyra att hantera, förvara och transportera. Det är dessutom långt ifrån alla lägenheter och hus man överhuvudtaget får in så stora saker i. Dörrar har som bekant en viss bredd, och väggarna i huset står där de står.
#4 - 20 december 2004 21:32
niclas89: Är bänken schysst till Aquael akvariet? Har bara sett en dålig bild på den och var lite skeptisk då jag inte såg hur den såg ut... Annars kändes det som ett ganska prisvärt paket.

swetrot: Ja det är klart att det är ju inte världens största bil :) Fast att hyra en skåpbil på OK är ju inte särskilt dyrt så det blir nog det i så fall... Händig är jag tyvärr inte... Jag har seriösa problem att få ihop en IKEA möbel ;) Dörrar och dylikt borde inte vara nägot större problem. Jag bor på markplan och kan ta in akvarium via uteplatsen. Ett 540s kanske också är ett alternativ... Jag såg att dom hade ett 960 liters med alla tillbehör för 10 stora på akvarielagunen. Aj aj vad sugen jag blev :) Men liiite dyrare än vad jag hade tänkt. O sen kommer jag aldrig kunna flytta nånstans...

MVH
/Jens
#5 - 20 december 2004 21:38
Personligen tycker jag att utbudet på begagnade akvarier upp till 540 är ganska stort, det går att göra hyfsade klipp!!!!

#6 - 21 december 2004 17:30
Någon som vill ge mig lite feedback på det här paketet:

Akvarium:960 liters Dala Zooline Aluminiumram (200*80*60cm )
Inredning: Back to Nature Amazonas .
Belysning:2 st 2*30w lysrörsarmaturer .
Belysning:1 st 1*20w75 cm (enkel)
Pump:1st Aquabee UP 2000.
Ytterfilter:Eheim 2228.
Doppvärmare:Jäger 300w.
Möbel:Furu med överbyggnad
Sand:Engelsk sjösten 80 kg
Säljes på grund av ombyggnation .
Nypris:25 000 kr !
Hämtas i butik.

9995:-

Verkar det ok för ett 960 L? Får ju rubb och stubb... Har mätt runt hemma och det går in i lägenheten :) Är så grymt sugen på ett stort kar...

Förresten, blir det mycket mindre yta i karet med en BTN bakgrund? Dom är ju grymt snygga men jag vill gärna kunna ha stora fiskar ;)

MVH
/Jens
#7 - 21 december 2004 23:48
I ett akvarium med 80 djup så borde inte bakgrunden utgöra nåt problem vad beträffar den yta det tar upp. Kan vara lite mer skrymmande om ytan bakom bakgrunden används som filter, men så verkar inte vara fallet. Tänk på att vikten ligger bortåt 1,5 ton med.
#8 - 22 december 2004 00:57
Det är helt klart ett kanonpris! bara bakgrunden kostar minst 5500 kr ny... Kolla bara att allt är fräscht och repfritt.
#9 - 29 december 2004 08:35
Jag har varit och tittat på akvariet i fråga. Det var ju rent infernaliskt stort! Efter lite mätning hemma kom jag fram till att det skulle behövas tas in genom fönstret... Och det skulle krävas minst fyra personer att flytta det. Det hela slutade med att jag köpte ett 475 liters istället. Mer hanterligt i storlek och fortfarande ganska stort. Snygg svart bänk till. Riktigt stilrent! Det kommer bli ruskigt kul att inreda och köpa fisk!

MVH
/Jens
#10 - 29 december 2004 11:44
Finns det någon som har några tips på vilket filter jag ska ha till akvariet? 450 liter var det visst på, inte 475. Har lite knapert i kassan nu så jag siktar på ett billigt alternativ. Ska inte ha så väldigt mycket fisk i det i början hursomhelst. Inner eller ytterfilter? Är det svårt att dölja ytterfiltret utanför akvariet?

Såg något om ett Eheim Classic 2217 för runt tusen spänn. Lät inte så farligt...

MVH
/Jens
#11 - 29 december 2004 19:33
Ursprungligen skickat av Zybeer

Hej,

har äntligen bestämt mig för att göra slag i saken och köpa ett större akvarium. Funderar just nu på ett 375 liters. Frågan är vilket märke man skulle gå på. Ju billigare desto bättre men är inte så förtjust i aluminiumram/ställning. Så vet inte om jag vill ha ett Dala akvarium. Funderar lite på aquaels 375 L paket med möbel. Eller möjligen ett Akvalux paket. Jag kan tänka mig något större också bara inte priset skenar iväg alldeles. Svårt svårt det här... Jag vill ju köpa något jag inte kommer att ångra senare. Funderar på att inhandla akvariet på www.akvarielagunen.se Bara en dryg mil dit från mig. Nästa fråga är ju hur stort akvarium jag kan få in i en vanlig mindre bil (Mazda 323 F). Men det viktigaste är akvariets pris / utseende. Kanske skulle jag köpa till en "bänk" separat och bara köpa själva karet? Tips och råd varmt välkomna!

MVH

/Jens

Hallå Mr. Om jag var dig skulle jag inte fega för ett aqauel. Dom är jävlig feta, i synnerhet dom större modellerna med välvd framruta, det skulle kunna bli ögongodis för dig om du inreder det snyggt osv. Jag äger ett själv (205L) med välvd framruta, har inte ångrat det köpet en enda sekund. Den enda negativa är kondensen som kan bildas under lysrampen, men håller du luckan öppen på lysrampan så blir detta nästintill kondensfritt. Vill du ändå slippa kondensen så kan du märka ut prickar med en markeringspennar på ett snyggt sätt och därefter borra lufthål i rampen med en liten liten borr. Se dock till att du inte borrar på något ömtåligt.

Annons