KE, köp INTE stickor. De är HELT värdelösa. Visar garanterat helt åt h...te på tex NO2 och NO3. pH och kH ger så felaktiga värden att det inte är till någon nytta.
Eftersom du vill ha pH 7, så skulle jag köpa den med det lilla omfånget. Den ger exaktare avläsning, som är nödvändigt om du skulle börja med växtakvarium.
Sedan skulle jag nog skaffa en NO2-test, för att kunna se om akvariumet har för mycket nitrit. Alternativt kan man se till att göra ganska stora vattenbyten. Dvs 50% av akvariumvolymen en gång i veckan (kanske två direkt i starten). Detta motverkar nitrit-spikar, som kan döda fiskarna.
Lär dig kvävecykeln.
Amonium(H4N) (och amoniak, balancen mellan dessa bestäms av pH-värdet) är giftigt i små doser och bildas när fiskmat, fiskskit och växtdelar som bryts ned. Det omvandlas av speciella bakterier (som tar några veckor att bli tillräckligt många av) till nitrit (NO2). Nitrit är nästan lika farligt för fiskarna som amonium och amoniak. Åt NO2 finns det andra bakterier som gör om NO2 till nitrat (NO3). Detta är gödning åt växter och inte lika farligt för fiskarna. Men eftersom växterna inte hinner med att "äta upp" NO3, så kommer halten av detta att sakta öka, och blir då giftigt för fiskar. Därför byter man vatten för att få ut NO3. Som jag skrev så tar växterna upp NO3, och dessa äts av fiskarna, och nu är cirkeln sluten. Du har nu sett alla stegen i kvävecykeln (Kväve = N).
Om du frågar Zoo-butiken, så kan de nog mäta kH och gH åt dig. Dessa värden brukar inte ändra sig så mycket.
Alternativt om du har kommunalt vatten, att du surfar in på vattenbolagets sida och tittar vilka värden som ditt kranvatten brukar ha. Notera att pH sällan brukar vara det som de anger när du tömmer vattnet ur kran. Därför behöver man en test för pH.
Då har du en bra bild om hur ditt vatten ser ut rent kemiskt. Och vilka fiskar som kan passa. Välj fiskar efter dina vattenvärden, det är enklast.