Odla artemia inomhus (Utubelänk)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Odla artemia inomhus (Utubelänk)

    Nu när jag fått mer fri tid till fiskeriet med mera har jag börjat plöja genom några gamla sajter (tyvärr tycker jag aktiviteten minskat en hel del på killisidan). Nåväl på AKA forum hittade jag en tråd om att föda upp artemian till större storlek från restvatten (eller hur man nu skall uttrycka detta). Risken tycks vara övermatning med spirulina pulvret men det kan ju vara värt att försöka vintertid (sommartid försöker jag mest utomhus). Fingerkänsla krävs nog...

    Hatching Brine Shrimp eggs? Just dumping the left over salt water, unhatched eggs and the last few shrimp? Here is a quick and easy way to raise those left o...


    I diskussionen på AKA fanns ett annat intressant tips men det måste jag fundera ett tag till på innan jag ev för det vidare.
    Killies is a lifetime passion
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Verkar vara ett intressant projekt och artemian verkade ju bli ungefär som mysis i storlek
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Nu skall detta testas

      Nu är det dags att starta upp något liknande eftersom det inte är någon större idé att tillföra nauplier i utomhusbaljorna längre. Hösten är oundviklingen på sitt intåg under de närmaste månaderna. Utomhusbaljorna har gått bra. Får se nu om det går bra inomhus nu då. Jag hade redan en luftpump och baljor så det var bara belysning och lite mer luftslang som behövdes (summa 220 kr). Nauplierna och saltvattnet är rester från pågående kläckningar. Ville bara buffa lite för idén.

      PS blir nog mer jästlösning än spirulinapulver för mej...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Borde det inte kunna gå med liquifry1? Har sånt som ligger och funderar på att testa artemia igen när den flaskan bara ligger där ändå. Fick för mig att prova artemia för längesedan på rågmjöl och t o m det funkade.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Det skulle nog gå bra. Och billigt om den nu bara ligger o skrotar - annars väl dyrt. Jästlösningen är billig i sej o jag gör ju redan iordning den till moinan. Spirulinaburken ligger iofs också o skrotar i ngt skåp.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Det gick lite trögt i början pga för låg salthalt. Jag använde mitt kläckvatten först ( 15 ml salt till 3/4 liter vatten) och då blev det ingen tillväxt. Nu tillsätter jag ytterligare 10 ml salt (efter kläckningen dock då kläckning går sämre vid den högre salthalten). Saltare än havet... Nu är de ung 5 mm stora och man ser att dom tillväxer dag för dag. Och det är bara "restartemian" jag använder...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Jojje_
              • January 2013
              • 335

              #7
              Någon som vet hur det ligger till med sötvattenartemia?
              Någon som odlar dessa?
              Fluval Edge 46L
              Projekt - Ciklidhörna

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Det finns väl några arter sötvattensbladfotingar som säljs i större mängd som ägg men inte alls i närheten av tillgången till artemiaägg. Så för odling till fiskmat är det inget egentlig alternativ. Odla hellre då moina/dafnier och där kan man sila från olika fraktioner: Babymoina är bara något större än nykläckt artemia. Jag har fick fram egna ägg från den thailändska bladfotingen i våras men inte försökt kläcka dem ännu.
                Senast redigerad av erikthur; 09 September 2013, 15:53. Anledning: stilistiskt
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Jag har blivit lite fördröjd i uppstarten av ett nano i köket, tänkte jag skulle försöka föda upp lite artemia till vuxen storlek i det så länge, så nu har jag satt en omgång på kläckning!
                  Hur mycket vatten bör jag ha i karet? Räcker det med någon decimeter, och vad skall jag mata dem med? Har ingen Spirulina hemma... Kan man mata med krossad algea waffers eller något istället?

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    1 dm går säkert bra. Jag matar mest med jästlösning eftersom jag använder det till mina moina också. eriahl har använt rågmjöl. Det skall vara mycket finfördelat foder eftersom artemian filtrerar i sej maten. Vad gäller min artemia (från Utah troligast) går tillväxten bäst när jag har saltare än havet (densitet > 1,025). Viss omrörelse typ den i videon är positiv. Mata lagom. Och givetvis får man inte safta på för mycket med artemianauplierna.

                    Idag såg jag förresten lekande par i den första inomhusbaljan så jag borde nog börja skörda där också för att det är många halvvuxna där - kanske rentav för många...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Skall bli intressant det här. Prövar väl med att salta vattnet lite extra efter kläckningsfasen om de växer bättre då.
                      Jag tänker göra på ett liknande sätt som det i videon, men vilken temperatur tycker du av egen erfarenhet verkar vara bäst för kläckning respektive uppfödning? Såg att jag har ett par små doppvärmare liggande hemma, om de skall användast får det ju dock bli lite högre vattennivå i tillväxtkaret...

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Högre temp ger väl snabbare tillväxt kan tänka. Men jag använder ingen extra uppvärmning.

                        Jag har dock lagt märke till att det utomhus sällan händer något förrän man kommit upp i sommartemperaturer, dvs dygnsmedeltemp högre än 10 gr. Men inomhus är de ju varmare än så.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Nu är de kläckta och går i tillväxtkaret!
                          Hoppas de nöjer sig med vetemjöl, för något rågmjöl har jag inte hemma. Förstår inte riktigt varför jag glömde köpa spirulinapulver igår...
                          Kan vi få se ett recept på din gästlösning samt dosering för denna?
                          Senast redigerad av Mr Woods; 13 September 2013, 22:50.

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Jag använder färskjäst (eftersom jag använder färskt till bananflugorna) annars använder många i det här läget torrjästen.

                            Nåväl jag löser upp 1/2 paket (= 25 g) i vatten och häller upp den i en 70 cl-flaska men inte fullt upp - blir väl 65 cl kanske. Detta räcker runt tio dagar till moinan (o nu artemian). Man skall mata så vattnet blir mjölkgrumligt men upätet = klarnat på 1-2 dygn. För en moinakultur på 8 liter blir det 1 kaffemått (20 ml) lösning varannan dag (i samband med 20-25 % vattenbyte). Till artemian mindre beroende på vattenmängd och artemia dito. Inte mycket alltså - räknar man så motsvarar ju 20 ml lösning ungefär 3/4 gram färskjäst. En mininypa färskjäst istället för vetemjöl kanske vore bättre?
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • johnsson_82
                              • March 2012
                              • 289

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Jag har blivit lite fördröjd i uppstarten av ett nano i köket, tänkte jag skulle försöka föda upp lite artemia till vuxen storlek i det så länge, så nu har jag satt en omgång på kläckning!
                              Hur mycket vatten bör jag ha i karet? Räcker det med någon decimeter, och vad skall jag mata dem med? Har ingen Spirulina hemma... Kan man mata med krossad algea waffers eller något istället?
                              Man kan mata dem med kokt äggula också. Då tar man en ytterst liten bit, löser upp den i vatten och häller sedan detta i behållaren med artemia i.

                              En annan variant är att hämta lite dammvatten någonstans. Häll i en genomskinlig behållare, droppa i lite växtgödning och ställ i ett soligt fönster. Snart blir vattnet grönt av alger och detta kan du mata din artemi med.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...