Amanoräkor borta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    Amanoräkor borta?

    Slänger ut en fråga här.

    Har inte sett till mina amonoräkor sedan jag släppte i dom i karet. Köpte 5 st för 2 veckor sedan. Jag har spanat och spanat.. men inte sett den minsta lilla skymt av dom. Jag misstänker starkt att Ann Cistrus har haft en fin räksupé på dom. Räkorna var 2,5 - 3 cm stora. Lite för små kanske. Ann Cistrus är uppemot 9 cm lång. Och ja.. det är en tjej. Hon är helt slät i nosen.

    Vad jag undrar är... har jag rätt i mina funderingar?
    Är det kanske bättre att vid ett nytt test låta Amanoräkorna växa sig större i räkkuben (18 l) innan jag tar över dom i stora karet?

    Någon annan med liknande erfarenheter?

    JA, jag har karet heltäckt. Så de har INTE kunnat HOPPA ut!
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Är det Ancistrus som du menar? I så fall har dom har knappast tagit några räkor.

    är du säker på att inte räkorna gömmer sig - det brukar de ofta göra
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Är det Ancistrus som du menar? I så fall har dom har knappast tagit några räkor.

      är du säker på att inte räkorna gömmer sig - det brukar de ofta göra
      Jo det är ancistrus jag menar.. kanske skulle har varit tydligare i det. Hon har bara fått det passande namnet Ann Cistrus..

      Jo det finns en skog av vallisneria mot den bakre rutan att gömma sig i. Får väl hoppas att det är så. Men tycker att jag borde ha sett någon liten skymt av dom. Har 10 vinkelteror i karet men de kan väl inte ta så pass stora räkor?

      Bild på mitt kar med "skogen" av vallisneria.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 130312.jpg
Visningar: 3
Storlek: 320,6 KB
ID: 2146744
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        det verkar ju finnas gott om gömställen så de kan nog ha gömt sig och om de har blivit uppätna så har du ju gott om andra fiskar i akvariet som definitivt kan äta räkor (vilket knappast Ancistrus gör) så de har ju verkligen anledning att gömma sig.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Du menar alltså att det kan vara vinkeltetrorna som kan vara de skyldiga?
          Om inte.. vilka skulle det annars vara?
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av MonkanS
            Du menar alltså att det kan vara vinkeltetrorna som kan vara de skyldiga?
            Om inte.. vilka skulle det annars vara?
            Nästan alla tetror (du har flera arter) är rovfiskar så det kan vara dom eller levandefödarna eller pansarmalarna.......
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Monkan! Med den valisneriaskogen är det givet att du inte ser till dina Amano!
              Jag har två små 50cm-kuber som står och puttrar (i väntan på något helt annat), och dessa kuber har betydligt mindre växter och "gömställen" än ditt kar.
              Jag har 16 st. Amano i varje kub, och jag kan lova dig att det är inte ofta jag ser dom. De största (de blir ganska biffiga) ser jag någon gång i veckan - och i speciellt det ena karet tog det nog uppemot tre månader innan jag såg en enda av dom. Så misströsta inte - de har inte blivit uppätna av några malar eller tetror, de är förbaskat snabba och kan faktiskt "peta tillbaka", det har jag sett när någon av de feta Platyhonorna går fram och är nyfiken. Dina Amano finns i burken och du får se dom när du minst anar det!

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Tack Mats för ditt hoppingivande svar. Då finns de kanske någonstans i "skogen". Jo att räkor är snabba har jag förstått. Därför var jag inte speciellt orolig att peta ner några Amanos i karet. Men när de är så totalt osynliga börjar man ju undra.

                Jo Kjell, att vinkelterorna är rovfiskar har jag sett. De jagar med glädje guppyyngel. Så gör även de vuxna guppyhonorna. Och det får de så gärna göra. Det var ett stort misstag jag gjorde när jag lämpade över en del yngel från räkkuben i syfte att de skulle bli till mat åt vinklarna. Men tyvärr så överlevde några yngel attackerna. Och har nu bildat en koloni där. ..
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ja, jag skall säga dig att jag blev rejält förvånad när jag släppte ner mina Amano, jag också! Jag har ju haft en del räkor av annan sort och de syns liksom hela tiden - men dessa bara försvann, direkt! I det ena karet såg jag, som sagt, inte till dom på ett par månader och jag tänkte att; aha, ok, det var det, det...
                  I det karet gick Apistogramma, och senare Dicrossus filamentosus. Men, efter en tid så började jag att skymta Amanoräkorna lite titt som tätt.
                  Vänta bara - så ser du dom snart. Faktum är att de är ganska svåra att se ibland, till och med när de sitter helt öppet, synliga.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...