Nematod?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    Nematod?

    Hej!

    En av våra Vinkeltetror har en vit kringlig sak på/i vänster bröstfena. Vi har kollat in trådar här på Zoopet, googlat och läst oss fram till att det kan vara någon form av Nematod. Men vi tycker det är så konstigt att den är i/på själva fenan. Inte alls i roten av fenan eller i hud/muskulaturen på fisken. Den var där helt plötsligt igår, den rör sig inte.
    Vi funderar på att klippa bort den angripna fenan eller ta bort fisken för vi är såklart oroade över spridning.

    Vi har försökt oss på att starta upp "photobucket" så ni kan titta på fisken.




    Någon som kan ge en kvalificerad gissning om åkomman? Smittorisk? Åtgärd?



    Styfv, Karlstad
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    #2
    Ingen?


    Styfv, Karlstad

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Grattis, här kan du läsa om skiten du fått in i karet: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153250
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #4
        Tack för länken "ansjo". Men det verkar som ni inte var helt överens om vad det var frågan om där. "Gasblåssjukan" tycker jag verkar konstigt, vi har inte gjort några förändringar i genomluftning eller vattenbyten.

        Har du tittat på bilderna av våran drabbade tetra? Är det likt det dina fiskar hade? Hur lång var inkubationstiden? Den här "snirkeln" har suttit i tre dagar nu. Personligen.... rekommenderar du avlivning av drabbade fiskar? Vet du något om hur det sprids?



        Styfv, Karlstad

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Sorry för att jag var lite otydlig där, men det är exakt det "mina" fiskar drabbades av...
          Ta omedelbart bort den drabbade fisken och håll stenkoll på de övriga fiskarna i karet. Hur länge har du haft dem, och har du köpt ny fisk den senaste tiden?
          På de Kardinaltetrorna som blev drabbade tog jag bort alla som hade parasiten, men några dagar senare var där lika många nya fiskar som var smittade. Problemet är att se vilka fiskar som var drabbade när där var 200 kardinaler i ett 70-liters akvarium...

          Jag svarade i en annan tråd för någon månad sedan om exakt samma sak, men hittar den inte nu.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155556
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Styfv
              • November 2012
              • 176

              #7
              Ok, skitbra att du hjälper till "ansjo", länkarna visade ju på samma symptom. Konstigt att ingen här inne vet vad det är eller har någon förklaring. Det enda som vi som sagt kommit fram till är att den är någon Nematod av pekuljär modell..... Då blir det till att vispa med håven då, kommer ju ta ett tag förmodligen.

              Här kommer lite bakgrund också, som kan hjälpa om någon vill beskriva sjukdomen:
              50 Kardinaltetror, köpta i omgångar under ca 4 år.
              20 Vinkeltetror inhandlade för 4 månader sedan.
              1 Siamesisk algätare, privat donering för 1 månad sedan.
              4 Fjärilsciklider köpta för 1 månad sedan.
              6 Ancistrus som alltid gått i karet.

              En Vinkeltetra visar symptom.
              Inga sjukdomar någonsin i karet.
              Inga (vad vi vet, ancistrus städar ju) dödsfall i karet.
              PMDD sedan 1 månad
              30% vattenbyte /v



              Styfv, Karlstad

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                En gissning är att det har kommit med vinkeltetrorna när du köpte dessa, och att det tagit såpass lång tid för parasiten att växa till sig. Du har inte köpt några växter som kanske kommer från ett kar med skiten i?
                Jag vet som sagt inte vad det är, och när jag pratade med grossisten visste inte de heller vad de tkunde vara. Detta är iofs nästan ett par år sedan, och numera kanske man vet det...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #9
                  Växter har handlats ibland då fiskar har handlats. Så om det inte är något som kommer med oss, under naglar eller liknande så har den här parasiten en lång inkubationstid, förmodligen 1-2 mån.
                  Likviderade den drabbade fisken igår, synd för den var aktiv och fin..... Men det är för gruppens bästa som det heter, kommer uppdatera hur det utvecklar sig.



                  Styfv, Karlstad

                  Kommentar

                  • Styfv
                    • November 2012
                    • 176

                    #10
                    Var ner till lokala akvarieaffären i eftermiddags, "Pets". Riktigt kunnig personal som tar sig tid, bra affär och stort utbud. Dom hade ingen aning trots att vi visade bilder. De erbjöd sig att studera sjukdomen närmare med mikroskop om den dyker upp igen.


                    Styfv, Karlstad

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Kanon att du håller tråden uppdaterad!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Styfv
                        • November 2012
                        • 176

                        #12
                        Dåliga nyheter!

                        4 månader har gått sånär som på några dagar sedan Vinkeltetran insjuknade och togs bort från karet. Igår hade en Kardinaltetra samma symptom och togs i panik bort omgående. Tyvärr fick vi inte iväg den till djuraffären för analys då processen gick fort utan att tänka den här gången. Den här gången satt "tråden" i kroppen under ryggfenan. Fisken såg något skabbig ut. Inga andra yttre skvallertecken om sjukdom.

                        Det här känns ju riktigt skit. En sjukdom med 4 månaders inkubationstid som ingen har en aning om vad det är, suck.....

                        Har även läst en nystartad tråd om samma åkomma, någon som försökte behandla med olika medel. Symptomfritt efter en månad, tråkigt att behöva komma med det här efter 4 månader. Någon som har några nya rön, något att tillägga.



                        Styfv, Karlstad

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13133

                          #13
                          Tja jag hade ett utbrott av camallanus för några månader sen och behandlade med sera nematol. Funkade kanon. Det var väldigt lättdoserat och skadar inte fisk eller filtret. Bara att man sen gör ett 80%igt vattenbyte efter behandlingen! Det ska funka mot andra typer av nematoder så kanske är det värt ett försök? Jag hittade den inte i nån butik utan fisk beställa på nätet.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • tazzrat

                            • July 2012
                            • 211

                            #14
                            Om det är Nematoder det handlar om, så behandlar väl mediciner både de nematoder som redan hittat en värd OCH de frisimmande? Så även om inkubationstiden är oerhört lång är det ju inte omöjligt att bli av med skiten OM man bara kommer på vad faen det är!?

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Kanske fråga om någon här kan säga vad det är? http://www.sva.se/sv/
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...