Corydoras Panda som putsarfisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    Corydoras Panda som putsarfisk??

    Ja precis.. frågan är som rubriken. Fungerar Corydoras Panda som putsarfisk??
    Sen en tid tillbaka putsar de mina båda slöjisar. Till en början försökte slöjisarna ruska dom av sig. Och jag blev lite skraj att de skulle börja bita dom i slöjorna. Men så var inte fallet. Istället tycks de putsa slöjorna.. och hela firren från munnen och ända ut ut på slöjorna. Nu accepteras det och de tycks som att de gillar det utom på vissa ställen.

    Finns det någon här på zoopet som vet något om detta beteende?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Jamen tack! Att även du sett det beteendet! Jag såg det i en Djuraffär och trodde först att Corysen bet på L-malen den höll på med. Men malen låg kvar och lät den fortsätta. Efter en stund insåg jag att den kanske putsar! Jag har också försökt finna info om detta, lagt ut lite trådar här och var, pratat med folk etc. Men ingen verkar ha sett det förr. Så tack! Att du delar med dig Då är jag inte ensam om det iaf!

    Dock har jag inget svar nej, men är intresserad av ett svar

    Det var ingen Panda som jag såg dock, minns tyvärr inte vilken det var heller.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Jo, jag vill ju gärna veta varför? Om det är ett vanligt beteende. Då får vi hoppas att fler läser detta och kanske kan ge ett svar. Jag ska fråga i mina akvariebutiker också om de kan ha nåt svar på det här beteendet.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Kanske är det du och jag som ser i syne? Någon mer måste ju sett detta.

        Någon?
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursprungligen postat av Likan
          Kanske är det du och jag som ser i syne? Någon mer måste ju sett detta.

          Någon?
          Nej jag har då absolut inte sett i syne. De fungerar utmärkt som putsarfisk. Det gör numera även de Endlers/guppies som huserar även i stora karet.

          Och varför då??

          Jo.. parasiter.. har jag upptäckt att det är frågan om. Mina slöjisar har fått parasiter på sig!! Upptäckte detta för några veckor sedan. Antagligen ankarmask/lernea av vad det ser ut som.

          Så nu har vi fått svar på den frågan.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #6
            Aldrig sett detta beteende men kan ju vara så att de äter av de större fiskarnas slemlager och det är inte alltid bra. Dock bara en teori.
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Ursprungligen postat av AffeAlien
              Aldrig sett detta beteende men kan ju vara så att de äter av de större fiskarnas slemlager och det är inte alltid bra. Dock bara en teori.
              I det här fallet vet jag nu att det är parasiter de noppar bort. Parasiter som sitter på slöjan/stjärtfenan. Båda mina slöjisar har nu synliga parasiter på/vid slöjan. Medicin är beställd mot detta. Känns inte så kul att medicinera eftersom då också mina sandsnäckor kan stryka med. Jag har dock blivit lovad nya från min butik.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              Arbetssätt...