Göra rent glasrutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Göra rent glasrutan

    Hur gör man rent glasrutan på bäst sätt? Vill ha tips både på utsidan och insidan.

    Bästa sätt att undvika repor.

    Mvh Emil

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: Göra rent glasrutan

    Ursprungligen postat av beerzon
    Hur gör man rent glasrutan på bäst sätt? Vill ha tips både på utsidan och insidan.

    Bästa sätt att undvika repor.

    Mvh Emil
    Algmagnet. Tillsammans med en vanlig Disksvamp. Du vet de där gula. Men inte med grönt på. Utan med vitt.

    Sen kan man använda ett kreditkort eller isskrapa

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Jaxen
      • July 2012
      • 45

      #3
      Jag har inte behövt skrapa insidan sedan jag släppte i ett par skäggnosmalar. Utsidan som man putsar fönster.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Ursprungligen postat av beerzon
        Hur gör man rent glasrutan på bäst sätt? Vill ha tips både på utsidan och insidan.

        Bästa sätt att undvika repor.

        Mvh Emil
        Har du sand i karet så ska du absolut INTE använda algmagnet, det kommer alltid ett sandkorn emellan tillslut och sen är repor ett faktum!

        Här är mina bästa tips på produkter: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c645f3ae10f760

        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Jag kör nagel och körkort...

          Funkar skitbra..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            På insidan kör jag med en ganska bred, kortskaftad algskrapa, som jag tror det är ett stålblad i. På utsidan kör jag med blött papper för att få bort gamla intorkade vattendroppar och så, och se´n ett torrt papper. En del papper verkar dock kunna lämna små pappersfibrer på rutan.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Jag kör nagel och körkort...

              Funkar skitbra..
              Är det ett "aktivt" körkort eller gammalt? Känns lite vågat. Bara vatten visserligen, men ändå.

              Själv kör jag med isskrapa.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av Einarsson
                Är det ett "aktivt" körkort eller gammalt? Känns lite vågat. Bara vatten visserligen, men ändå.

                Själv kör jag med isskrapa.
                Nu, helt nytt typ. Fick det i april för då hade jag haft körkortet i 10 år. Fan vad gammal man börjar bli...

                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #9
                  Har finkornig sand i karet så det känns lite riskabelt med algskrapa.

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #10
                    Jag kör med en helt vanlig 'ryggborste' som många har i duschen/badet för att skrubba ryggen. Det lilla som blir av alger på mina rutor lossnar enkelt och det verkar inte repa.

                    För hörnen kör jag en tandborste så man kommer åt enklare, mjuka borst för att inte riva upp silikonfogen i kanten.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Har du sand i karet så ska du absolut INTE använda algmagnet, det kommer alltid ett sandkorn emellan tillslut och sen är repor ett faktum!

                      Här är mina bästa tips på produkter: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c645f3ae10f760

                      http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c645f3ae10f760
                      jag har blästersand men kör ändå med algmagnet. är nog med att inte få in nån sand emellan. men det är sälla najg behöver skrapa rutorna,.

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Har du sand i karet så ska du absolut INTE använda algmagnet, det kommer alltid ett sandkorn emellan tillslut och sen är repor ett faktum!

                        Här är mina bästa tips på produkter: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c645f3ae10f760

                        http://www.guldfisken.se/beta/catalo...c645f3ae10f760
                        fastnar det inte grus på/ i fiberduken på den om du råkar få ner den i gruset???
                        jag kör med magnet och har blästersand.. skulle jag råka få grus mellan så tar jag genast bort det.. oftast så räcker det med att släppa upp magneten till ytan på och sedan köra vidare när jag fått ihop magneterna igen, jag har en flytande...
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13134

                          #13
                          Ursprungligen postat av gonzo44
                          fastnar det inte grus på/ i fiberduken på den om du råkar få ner den i gruset???
                          jag kör med magnet och har blästersand.. skulle jag råka få grus mellan så tar jag genast bort det.. oftast så räcker det med att släppa upp magneten till ytan på och sedan köra vidare när jag fått ihop magneterna igen, jag har en flytande...
                          Det är av mina refarenheter och iakttagelser som jag dragit slutsatsen att algmagneten är en ökad repfaktor! Varför? Jo för det första så har den ett material (som ett kardborre material) som gör att sandkorn lätt kilas fast där och det är inte lätt att upptäcka att det fastnat och de rasar inte alltid bort bara för att man ruskar av magneten. Sen i kombination med det hårda trycket som magneten har så är repan ett faktum. algskrapan däremot har ett slätare material som sanden inte kan fastna på i samma utsträckning och skulle det mot förmodan fastna så använder man inte samma tryck mot glaset och glaset klarar sig oftast, tills du upptäcker sandkornet! Jag har en gång i tiden också använt magnet och även om jag hör till den försikta typen så glömmer jag aldrig det hårresande rispandet när ett sandkorn kommit emellan och hur irriterad jag blev när jag sen alltid fick se den där repan varje gång jag satt framför akvariet! Har man dessutom barn så är katastrofen ett faktum...
                          Senast redigerad av åheim; 25 September 2012, 10:32.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • AnnikaW
                            • August 2003
                            • 343

                            #14
                            Hej!

                            Jag använder rakblad av "byggmodellen" som är vassa bara åt ena hållet. Inköpta på bygghandel.
                            Enligt mig det absulut bästa att använda!

                            Man håller i den ovassa delen och drar rakbladet vinklat neråt nerifrån och upp längs frontrutan.
                            Alla alger skrapas av, och det blir inga repor.

                            Jag har kört denna metod i många år, i många akvarier, och aldrig en repa.

                            Dock rostar de, så man måste torka dem innan man lägger undan dem. Speciellt om det är ett blött alglager på bladet.
                            Ett rostigt rakblad funkar dåligt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Flytande algmagneter är rätt OK - se dock bara till att inte dra dom för nära gruset så att det dras in något gruskorn
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...