Suck----bor i en låda....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Suck----bor i en låda....

    Suck !

    Måste bara skriva av mig lite.

    Vi bor i en villa som har en golvyta på 240 kvm, enligt taxeringsreglerna är det 209 kvm,
    ganska häftiga sneda tak på ovanvåningen.

    Under de sista 3 veckorna har familjen blitt förvisad till att bo på 16 kvm.

    Så, vad har nu hänt ?

    Jo, Kensa gav efter önskemålet från frugan om nytt kök. Kunde väl lika gärna ha kvar det gamla
    tyckte jag, bara för att 6 av 18 luckor har lossnat och ramlat ner, bara för att fanéren släppte
    på alla dom andra luckorna / lådorna, bara för att bänkskivans laminat har släppt, så är väl det
    egentligen ingen anledning att byta ut ett kök som är 36 år gammalt....? ....eller hur !?

    Nåväl, diverse undersökningar göres, budgetar görs, förhandlingar görs, etc, innan man bokar
    in det nya köket med diverse intressanta hantverkare.

    Dealen var att de skulle komma den 7.e Maj, och sedan jobba satan och få det klart på 2 veckor.

    Just dessa två veckor var viktiga för oss, med tanke på att vi har små barn.

    Så, den 5-6.e Maj pysslar jag med att riva ut det gamla köket. Ut med alla skåp, vitvaror, etc etc.

    Måndag den 7.e kommer.......

    Kommer det några hantverkare ??

    Nope....framåt 9-tiden så ringer man, visar sig att dom har blitt sjuka.

    Hur nu 3 pers kan bli sjuka samtidigt vet jag inte, för det kan väl inte vara så att de var försenade
    på förra jobbet...............................eller ??

    Nåväl, de kommer först den 12.e på lördagen.

    Jobbar på bra under lördagen och söndagen.

    Vi har nu varit utan kök en vecka. Lite småtrist med tanke på barnen.

    Vi lever den veckan nästan som vanligt med skillnaden att jag grillar vareviga kväll, och det
    står lite elplattor i uterummet där vi äter.

    Måndagen den 14.e när man kommer hem så upptäcker man att de har faktiskt jobbat på ganska
    bra under dagen.

    Men....passagen till pojkarnas rum är numera blockad med diverse intressanta grejer.

    Så....de får sova hos oss.

    Tisdagen den 16.e, jobbat på bra, med två små problem. De har rivit upp det gamla golvet,
    dvs marmorplattor ut, och sedan har de slipat golvet, så att det ligger 2-3 cm byggdamm i HELA HUSET.
    Tänkte dom på att plasta in dörrar......nä...

    Andra problemet var att nu står det en massa bråte och blockerar passager till vardagasrum,
    övanvåning, tvättstuga, ett dass.

    Så......

    Hela familjen är hänvisad till föräldrars sovrum på 16 kvm och uterummet på 11 kvm som får fungera
    som kök, vardagsrum, allrum, arbetsrum, garderober, etc etc......................

    Nåja tänker man....bara de blir färdiga.

    Onsdag 16.e kommer första bakslaget.......fönster försenade.....då går det inte att göra väggar klara....

    Långehelgen bokades in med husvagn.,.....flydde fältet fram till söndag em.

    Måndag 21.e kommer nästa bakslag. Bänkskivan försenad, då går det ju inte att montera
    skåp alls ju......



    Nu är bästa budet, obs bästa budet, att de kanske kanske kan vara klara 1-2.e Juni.


    Dvs 2 veckor efter budgeterad tidsplan.......


    Att frugan under tiden har kommit med en massa konstiga extrabeställningar som har gjort att
    hela den finansiella budgeten är skrotad och numera konstarar man att det blir kanske i bästa
    fall vatten från sjön till mat de närmaste 4 månaderna tänker jag inte yra om.


    Bortsett från att kottarna börjar tycka att det är lite trist, så är mitt största problem mina kar.

    Det är totalt omöjligt att byta vatten. Med stor möda går det att komma åt och ge dom föda...ibland.

    Blomgödning glömmer vi helt.

    Byggdammet, det där j-a fina slipdammet, ligger som en intressant slöja över karen.

    Undrar om det är farligt för vattnet om det kommer ner en massa skit.......?



    Tvätta kläder......?.....glöm det, här är det extra deo som gäller för att hålla värsta lukten borta.

    Känner mig lite ensam på jobbet.....ingen som vill sitta nära längre....






    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Vem har hört talas om ett sånt där projekt som INTE blivit både senare och dyrare än planerat?
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Mitt.......
      Gubben gjorde det själv, på tio dagar inklusive nya stammar till köket.
      Är så glad att jag inte behöver anlita utomstående hantverkare, du är liksom inte den ende som har en sån här historia. Tur i alla fall att det inte är vinter, med allt vad det innebär av overaller etc.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Är det inte konstigt med hantverkare ?

        Blir alltid sena,skräpar och dammar ner något fruktansvärt man kan undra hur dom gör hemma hos sig själv.

        Lider med dig, låter nästan som vissa TV byggprogram men det kommer att bli väldigt bra när det är färdigt det kan du trösta dig med.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Kensa: Ang burkarna. Följ dina egna råd. Mata lite, mycket blommor, is i magen. Strunta i vattenbyten. Det funkar nog en månad eller 2. Om du inte har en massa kala yngelburkar eller så.
          Christer5: Har du testat att byta kök eller annat relativt stort byggprojekt?
          Mumin: Det är fusk och snudd på svartjobb!
          Bygert: Anlita typ Mumins gubbe eller någon annan du kan lita på. Se till att allt material är hemma innan arbetet påbörjas.
          Sätt barn och blomma i billen och ta semester tills jobbet är klart.
          Då brukar både tidsplan och budget hålla. Det är ofta "kan du bara..." som spräcker planerna.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • ecco
            • November 2010
            • 500

            #6
            Bror min är hantverkare med egen firma..
            Han har ALDRIG betett sej så som dina tydligen gör.
            Har själv varit och hjälpt honom (han är ensam i firman) att plasta dörrar, bära skit, städa, osv...
            Men det är klart.. Är väll inte alla som tycker det är självklart att kunden kan bo som vanligt på ett bygge.

            Att saker inte levereras i tid är tyvärr inte ovanligt...
            Men gör man som bossep säger och beställer hem innan man börjar bygga så brukar det funka bättre.
            Samt skicka frun på semester så hon inte kan komma med kontra order under byggets gång...
            Senast redigerad av ecco; 22 May 2012, 16:00.
            Sambons blogg om våra akvarium.
            http://mizan3.bloggsida.se/
            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              äger du ett tält och är en hyfsad fiskare?

              1. klantigt som satan att inte plasta dörrar.

              2. ALLTID, och då menar jag ALLTID skicka fru så långt bort från bygget som möjligt..

              själv snickare och visst har man hamnat bakom tidsschemat ett par dagar men aldrig 2 veckor på ett kök? låter ju som att de ligger mer bakom än vad jobbet skulle ta från början?
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Jo jag har haft ett stort flervåningshus från 1926 och har utfört flera stora projekt själv.

                Har även anlitat hantverkare såsom snickare och elektriker för större jobb.

                Kan nog påstå att jag kan det här med renovering av hus

                Mina erfarenheter är väldigt blandade ,vissa hantverkare verkar tänka mindre än andra.

                Kommentar

                • Gobi112
                  • December 2011
                  • 229

                  #9
                  Förstår inte meningen att ha ett jobb som man inte sköter, meningslöst.

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #10
                    Och jag kan kontra med att jag är jävligt less på allt jäkla gnäll på hantverkare. Har de fått klara order om var de skall göra av prylar och skräp osv. Att de ställer upp och arbetar på helger istället för att vara hemma med familjen är det inget värt? Förseningar ifrån tillverkare/bygghandel osv kan de ju inte göra så mycket åt. Sedan är det en väldig skillnad på att byta bara koket och börja med fönsterbyten golvtrassel mm tar ofantligt mycket mer tid. Vad hindrar dig att ta ett snack med dem och kolla om det underlättar om ni kan ta hand om skräp och hålla efter lite?
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • Gobi112
                      • December 2011
                      • 229

                      #11
                      Ursprungligen postat av lillfrasse
                      Och jag kan kontra med att jag är jävligt less på allt jäkla gnäll på hantverkare. Har de fått klara order om var de skall göra av prylar och skräp osv. Att de ställer upp och arbetar på helger istället för att vara hemma med familjen är det inget värt? Förseningar ifrån tillverkare/bygghandel osv kan de ju inte göra så mycket åt. Sedan är det en väldig skillnad på att byta bara koket och börja med fönsterbyten golvtrassel mm tar ofantligt mycket mer tid. Vad hindrar dig att ta ett snack med dem och kolla om det underlättar om ni kan ta hand om skräp och hålla efter lite?
                      Som du iförsig skriver så tar det inte alls lång tid för en kunnig att sätta upp ett kök, dessutom tar de säkert hög kostnad för hela jobbet

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Vem har hört talas om ett sånt där projekt som INTE blivit både senare och dyrare än planerat?

                        förra huset
                        nytt kök där med
                        billigare och snabbare än budget / plan
                        ungefär samma arbetsinsats

                        dock inte med samma hantverkare
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          jo, det löser sig nog med karen, det jobbigaste med dom är 222'an som är öppet,
                          det dunstar fort som fasen i värmen och det är löjligt jobbigt att fylla på vatten.....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            nope, äger inget tält, om man bortser från förtältet till husvagnen

                            är en duktigt fiskare, särskilt på gädda i skärgården
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Och jag kan kontra med att jag är jävligt less på allt jäkla gnäll på hantverkare. Har de fått klara order om var de skall göra av prylar och skräp osv. Att de ställer upp och arbetar på helger istället för att vara hemma med familjen är det inget värt? Förseningar ifrån tillverkare/bygghandel osv kan de ju inte göra så mycket åt. Sedan är det en väldig skillnad på att byta bara koket och börja med fönsterbyten golvtrassel mm tar ofantligt mycket mer tid. Vad hindrar dig att ta ett snack med dem och kolla om det underlättar om ni kan ta hand om skräp och hålla efter lite?
                              problemet i detta fallet är att de faktiskt fått skriftliga klara order.
                              man e ju inköpare, van vid stora feta detaljerade inköp,

                              förseningarna är "deras" fel, eftersom det är dom som skaffar in varorna, dvs ansvaret ligger på
                              dom att fixa fram saker och ting i god tid, inte mig, förseningar skall man ta höjd för.





                              jotack, snack är taget, men hjälper inte så mycket.

                              jobbet är "halvklart", känns som att om jag gör dom för sura så blir det bara värre.....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...