Framrutan buktar utåt! Hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

Framrutan buktar utåt! Hjälp!

Startade idag mitt "nya" Juwel Rio 300, enligt säljaren var akvariet ca. 1,5 år gammal och mittstagen är fortfarande intakta båda två. Dock såg jag idag efter jag fyllt vatten att framrutan buktar utåt några millimeter på mitten.
    Hur farligt är detta och vad bör jag göra? Hade ingen aning om att detta kunde hända sålänge mittstagen var intakta??
    Joakim
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

Alla Juwel har detta problem. Det beror på att mittstagen har en u-form. De sitter formgjutna i plastkanten, men är dessutom silikonade i rutan både fram och bak. Det första som händer efter typ 1 vecka är att silikonstödet släpper. Då sitter staget endast i den lilla del som är fästade i överkant och rutan börjar bångna. Titta på bakrutan på de större 450 liters akvariumen, så lovar jag du blir mörkrädd. T.ex. det showakvarium som står på Bauhaus i Fittja.

Jag har haft två Juwel, ett 180 och ett 260 liter. Båda har haft detta problem.

Varför stagen har denna form framstår som märkligt. Men jag tror det beror på att lysrören ska få plats under locket. Därför är de nedsänkta typ.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Hmm, jag har aldrig lagt märke till det på mina Juwel. Jag har ett gammalt (säkert 10-15 år) Juwel Rio 240, där staget sitter löst, och bara trycks fast i spår i plastkanten, och varje gång man tömmer ut en del vatten vid vattenbytena, så trillar den ner, eftersom rutorna inte trycks utåt av vattnet längre då. Har även ett Juwel Rio 180 (som just nu är tomt), staget i det har jag för mig är mycket grövre, och gjutet i samma stycke som plastkanten, i alla fall om jag har sett rätt.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• jocks
        • March 2008
        • 210

Såg vid närmare en närmare titt att silikonet lossnat vid alla 4 fästpunkter och att dom bara sitter kvar i plasten precis som du sa Kapten Zoom. Jag bifogar en bild.
        Hur farligt är detta? Bör jag tömma? Vad kan man göra åt det?
        Man kommer ju knappast åt att silikonera om det om man inte tar bort stagen, vilket isåfall skulle innebära att man måste skära bort mittstagen som fortfarande är fastgjutna i plasten

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ursprungligen postat av jocks
          Såg vid närmare en närmare titt att silikonet lossnat vid alla 4 fästpunkter och att dom bara sitter kvar i plasten precis som du sa Kapten Zoom. Jag bifogar en bild.
          Man kommer ju knappast åt att silikonera om det om man inte tar bort stagen, vilket isåfall skulle innebära att man måste skära bort mittstagen som fortfarande är fastgjutna i plasten

http://imageshack.us/photo/my-images/37/akvariuma.jpg/
          Jag skulle gå till en glasmäster och köpa 2 glaslister som är 1cm tjocka, 5cm breda och lika långa som karet, sänka vattennivån tills glset inte buktar och limma dem längs karet, då kan du glömma mittstagen! Du kan lägga en list på gavlarna också som du limmar omlott och som bara går fram till lysröret, eftersom du inte kommer under den med listen. Gör du detta så avlastat fogen som håller glasen!
          Senast redigerad av åheim; 12 May 2012, 21:22.
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• jocks
            • March 2008
            • 210

Ursprungligen postat av åheim
            Jag skulle gå till en glasmäster och köpa 2 glaslister som är 1cm tjocka, 5cm breda och lika långa som karet, sänka vattennivån tills glset inte buktar och limma dem längs karet, då kan du glömma mittstagen!

Menar du att jag ska limma dit dom bredvid stagen som finns idag? eller ska dom limmas längs med långsidorna?

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Menar du att jag ska limma dit dom bredvid stagen som finns idag? eller ska dom limmas längs med långsidorna?
              längs med långsidorna menar jag. sätt gärna list på var sida om lysrampen också och omlott med långsidans list
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• jocks
                • March 2008
                • 210

Ursprungligen postat av åheim
                längs med långsidorna menar jag. sätt gärna list på var sida om lysrampen också och omlott med långsidans list
                Nu förstår jag inte riktigt hur du menar....

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar....
                  Haha ja va ska jag säga... typ som en tavelram runt karet med en glugg vid lysrören, om listen inte får plats under vill säga. Får det plats med ett rakt mittstag under rören utan att de syns under ramen på karet?
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

http://imageshack.us/photo/my-images/37/akvariuma.jpg/
                    Jag tror inte man behöver göra någonting. Glaset är av "flytande glas" tror jag det heter, så förhoppningsvis tål de flexen? Vet faktiskt inte, men jag har förvånats över att ett kvalitetsmärke som Juwel har en så punschig konstruktion på stagen. Utöver att stagen släpper, kan man också ifrågasätta stag i plast.

Kolla med Ribbon, de borde veta. I mitt fall beställde jag ett löst stag, men det gick inte att fästa. Förstår inte hur de tänkte där. Så jag sålde och köpte Akvastabil. Är kanske ett alternativ? Dvs sälj och köp annat.
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Ja det är ytterst märkligt att ett så känt problem/konstruktionsfel inte har åtgärdats av juwel efter så lång tid! Men hur som så kostar det inte mycket att sätta glaslister runt karet och ev. mittstag om det får plats under rören, men det borde det väl göra för det gör det ju på alla andra kar. Gjorde det själv i ett kar för ett tag sen (ej juwel), lätt som en plätt. sänkte vattennivån, torkade av med oljefri aceton, limmade listerna och höll upp dem med tejp tills de torkat 2 dgr.
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• jocks
                        • March 2008
                        • 210

Okej!
                        Jag tror att jag förstått hur ni menar nu och har väl tänkt följande lösning:
                        2 lister längs med båda långsidorna och sedan 2 stycken lister som går emellan dom två listerna likt mittstagen idag. 1 cm tjocka och 5 cm breda, räcker det? är det vanligt glas det ska vara eller någon speciell sort?
                        För att få ditt listerna som ska gå längs med långsidorna skulle jag dock behöva ta bort dom befintliga mittstagen helt, tror ni detta skulle påverka hållbarheten negativt?

Kommentar

• MrH
                          • October 2010
                          • 2825

ungefär såhär.
                          dock sitter det ena staget lite längre fram för att ja skulle kunna komma åt bakom bakgrunden.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1680.jpg
Visningar: 2
Storlek: 93,6 KB
ID: 2140860
                          MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

Okej!
                            Jag tror att jag förstått hur ni menar nu och har väl tänkt följande lösning:
                            2 lister längs med båda långsidorna och sedan 2 stycken lister som går emellan dom två listerna likt mittstagen idag. 1 cm tjocka och 5 cm breda, räcker det? är det vanligt glas det ska vara eller någon speciell sort?
                            För att få ditt listerna som ska gå längs med långsidorna skulle jag dock behöva ta bort dom befintliga mittstagen helt, tror ni detta skulle påverka hållbarheten negativt?
                            Nej det påverkar inte om du tar bort de gamla, det du ersätter med är mycket säkrare! 1cm bli bra. Snåla inte med siliconet utan täck hela fästytan på mittstagen.
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• jocks
                              • March 2008
                              • 210

Okej, jag har nu gjort en skiss på hur jag tänkt göra. Bifogar den.
                              Har dock insett en sak: Rören för ut- och insug kommer ner precis i bakkant på akvariet. Detta innebär ju att glaslisten längs baksidan inte kommer kunna vara längre än att den slutar en bit innan rören kommer ner i akvaret (se bild), tror ni detta kommer påverka listernas förmåga att hålla ihop akvariet?
                              Joakim

Kommentar

Arbetssätt...