Byte till större akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    Byte till större akvarium

    Som rubriken säger. Jag har i nuläget ett 60-liters och har inhandlat ett bagagnat 100-liters akvarium. Detta har nu stått i badrummet en vecka med vatten i för att kolla så att det ej finns någon smygläcka i det. Till detta akvarium är ett stort eheimfilter och en inre bakgrund med plats för filter och doppvärmare bakom. När jag fyllt på med vatten första gången visade det sig att karet var nog rätt sunkigt. Vattnet blev alldeles dimmigt och luktade skunk. Så jag har nu bytt vatten några gånger och det är nu helt klart och luktar fräscht. Pumpen har fått gå för cirkulationens skull.
    Filtret.. ett Eheim av något slag. Man ska bara rikta utblåset snett uppåt så att det bildas vågrörelser på ytan. Hoppas att det räcker så för syresättningen. I filterbehållaren är det som typ lecakulor. Vad exakt är det för någonting?
    Nu till skiftet från det mindre, som jag haft i drygt 6 månader nu, till det lite större. Allt nuvarande akvarievattnet ska pytsas över förstås. Gruset som det är. Eller bör jag skölja ur det något om det är mycket mojs i det? Jag tänkte om det blir mycket grumligt av att jag rör om i det i överflytten. Lite nytt grus måste till. De stackars firrarna måste få bo i en hink under tiden.
    Nu till det viktigaste. Pumpen och filtret från det mindre karet. Vad är bäst? Att bara lyfta över den till det större så att det får gå "bredvid". Eller krama ner lite gegg i det större filtret innan jag kör igång detta plus att det får gå "bredvid" i några veckor?
    Alla goda råd mottages tacksamt.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Jag skulle om möjligt ta filtermassan från det lilla och lägga i det större filtret.

    Skölja grus skulle jag nog göra lite lätt om det är mkt skit. Man får inte så många tillfällen för att rengöra grus alltid.

    De kulorna är för att nyttobakterierna ska fästa i dem skulle jag tippa på.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Gällande filtret.

      Tag en spann på 10 liter.

      Fyll på med 8-9 liter akvarievatten.

      Tag gamla filtret, dela på det, ut med filtermassan.

      Krama 10-15 ggr i spannen med vatten. Vattnet bör bli brunsörjigt.

      Tag sedan och stoppa ner nya filtret och dra igång.

      På någon timme har vattnet klarnat och filtret är nästan helt ingånget.

      Sedan använder du både gamla och nya filtret i nya karet under 2-3 veckor.

      Klart.


      Gällande grus.

      Flytta över så mycket du kan utan att röra rengöra det.

      Fyll på med lite mer grus om det behövs.

      Fyll på med vatten försiktigt, tallrik på botten funkar bra.



      Plantera blommor, lägg ner sten, rötter och annat krafs.


      Ner med filter i karet, dra igång dom. Låt dom suga upp det mesta av böset.
      Åtmisntone så att det är ganska klart.

      Sedan koppar du ner fiskar (om tempen är rätt) sakta under 1-2 timmar.

      Vänta


      Vänta


      Vänta


      Koka kaffe / te / häll upp en grogg.

      Tag fram en stol.

      Sätt dig ner.

      Börja glo in i karet.

      Sippa med jämna mellanrum på drycken.




      Obs.....ställ larmet på en mobil / klockradio så att du inte fastnar framför karet för länge.....





      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Har fått lära mig idag i min butik att man behöver inte alls ta vara på vattnet från det gamla akvariet. Har fått ett papper med mig hem hur man bör göra vid en helrengöring av akvariet, som är detsamma som vid byte till annat. Min butik är Norrköpings Akvarier och som jag har full tillit för med all den kunskap som de kan delge där.
        Tack för goda råd Kensa. Jo tålamod är det bästa man kan ha vad det gäller det mesta inom akvarievärlden. Vad jag sippar på under väntetiden får bli vad jag är sugen på just då. Men groggen får bli vid annat tillfälle tror jag..
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Danelius
          • February 2012
          • 79

          #5
          Ursprungligen postat av MonkanS
          Har fått lära mig idag i min butik att man behöver inte alls ta vara på vattnet från det gamla akvariet. Har fått ett papper med mig hem hur man bör göra vid en helrengöring av akvariet, som är detsamma som vid byte till annat. Min butik är Norrköpings Akvarier och som jag har full tillit för med all den kunskap som de kan delge där.
          Tack för goda råd Kensa. Jo tålamod är det bästa man kan ha vad det gäller det mesta inom akvarievärlden. Vad jag sippar på under väntetiden får bli vad jag är sugen på just då. Men groggen får bli vid annat tillfälle tror jag..
          Jag som är intresserad då jag själv bytt upp mig: Vad är denna metod?
          /Danelius


          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Det är inte vattnet som är viktigast. Jag tar själv inte vara på gammalt vatten. Det är inte där de goa bakterierna finns. Nej det du ska ta vara på är filtret.

            Om man ska ta vatten från gammalt kar bör du röjja runt i sanden först så vattnet blir riktigt grumligt. Det är där de goa bakterierna finns.

            Att göra helrengöring på ett kar är egentligen samma sak som att starta ett nytt kar. Dvs man ska aldrig göra det.

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Tack Hannesc.. då känner jag mig mer säker på att göra rätt.
              Som nygammal akvarist kan jag ibland bli lite osäker vad som gäller av gammal kontra ny kunskap.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Absolut :-)


                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  skulle vilja säga att den största fördelen med gammalt vatten är när man har
                  SA-tema med lågt PH, dvs under 7.

                  Kranvatten har ofta 8-8,5 i PH, med gammalt vatten så kan man stanna höjningen
                  på en mer rimlig nivå.

                  Malawi / Tanga / CA / Karibien = skitsamma.




                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Så var det gjort. Bytet till det större karet, från 60 l till 100 l. Det låter inte som någon större skillnad. Men det märktes vid överflytt av växter. Tyckte att det blivit lite av en djungel i det mindre. Men i det större syns det som nästan för lite. Och firrarna fick ett större utrymma att simma på.
                    Gruset rörde jag om i ordentligt när jag med hjälp av häverten tömde det lilla på vatten. Sedan bara en snabb avsköljning innan jag pytsade ner det i det större. Fyllde på med lite finare sand på mittenpartiet för Malin o Malte (metallpansarmalar).
                    Nya flltret mojsade jag ner så mycket det gick. Kunde dock inte ställa det i en hink pga att det var högre än hinken. Filtret medföljde akvariet och är i storlek anpassat för det. Lägga det i en balja, njae, funderade på det men det stannade vid det. Nu går nya och gamla filtret parallellt och får göra så i några veckors tid. Fyllde upp med nytt vatten enligt rekommendationer och vad som ska vara i detta.
                    Fiskarna klarade flytten galant, utom en liten sebrafisk som tycks ha fått någon skada på en fena. Antaglien en klämskada under själva infångandet. Nu får de stackarna var helt utan mat i några dagar. Det känns grymt men jag tror att de har ett litet fettlager att ta av.
                    Nu "bara" att hålla koll på nitrit och hålla tummarna för att det inte blir algattacker av olika slag.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      låter som du gjort helt enligt reglementet. haha! bra jobbat

                      gärna en bild

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        nitrit lär du inte drabbas.

                        dock överhängande risk att du får akvariehybris.

                        du såg hur mycket "bättre" det blev med 60 till 100

                        om en vecka börjar du fundera hur mycket bättre det blir med 200

                        sedan är det inte långt till 375

                        nästa fundering blir runt 540 liter

                        och vid 3000 liter har akvariehybrisen blommat ut helt

                        tyvärr finns det bara två kända botmedel.

                        a)
                        haveri av ekonomi så att kronofogden tar alla kar

                        b)
                        sambon/partnern sägar att antingen tar du väck lite av karen eller så börjar jag tävla med dig
                        och det vill man ju inte,,,,,dvs riskera att loosa mot sambon / partnern,,,,,



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #13
                          jag tror att kensa kan ha dom bästa förklaringarna på hela zoopet! punkt!
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #14
                            Hahaha.. så rätt ni har. Det här 100-liters är bara ett mellanspel mot ett ännu lite större framöver.
                            Men sedan är det stopp!!
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av MonkanS
                              Hahaha.. så rätt ni har. Det här 100-liters är bara ett mellanspel mot ett ännu lite större framöver.
                              Men sedan är det stopp!!

                              det sa jag osså........slutade med 11 kar i varierande storlek....


                              numera efter diktatorisk förhandling med "regeringen" nere på 4......



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...