Har en skalar sedan ett år tillbaka, de andra har dött så den är ensam kvar. Så nu tänkte jag skaffa fler skalarer ( 3 st. tänkte jag) men eftersom dessa var de första skalarer jag har haft så har jag många frågor nu.
Påpekas bör väl att nyinsättningen ska ske efter i princip en omstart av akvariet med ommöbleringar. Fiskarna får bo i ett annat akvarie så länge.
Hur tror ni att det går om de skalarer jag köper är mindre än den gamla. Den är nog 5 cm hög i kroppen, de jag har sett i affärerna är betydligt mindre just nu. Kan det gå bra eller måste jag hitta jämnstora alternativt göra mig av med den jag har.
Kanske om de nya får komma i först och den andra väntar i sitt temporära hem, hur lång tid ska de nya få på sig i så fall ? Eller är det bättre att alla är nya och obekanta i miljön samtidigt ?
En annan sak är att den gamla är s.k. rök färgad, den är alltså mycket mörkare än en vanlig skalar. Jag funderar nu på att skaffa vanliga skalarer, går det bra eller bör man inte blanda ? Försvårar detta anpassningen på något vis ?