Försäkringfråga

#1 - 10 september 2002 09:49
Hej
Jag läste er site om försäkringar, men bad jag har förstått så stämmer det inte. Jag ringde och frågade Länsförsäkringar här i Malmö om de ersätter akvariet samt fiskar och utrustning vid skada och svaret var bestämt NEJ!

Undrar vem ni har pratat med och hur man isåfall får kontakt med denna eftersom jag vill teckna en hemfösrsäkring där även fiskar och utrustning ersätts

Mvh Pet T

Per T
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 september 2002 10:21
Hej,
Normalt så svarade de flesta försäkringsbolag via mail även om jag både mailade och postade frågorna till försäkringsbolagen. Länsförsäkringar svarade via post och deras kontaktpersoner var Annika Wessman och Ros-Marie Strömberg.
Det löjliga är dock att jag inte kommer ihåg till vem jag skickade frågorna och det anges inga tel.nr till kontaktpersonerna - det bör dock ha varit Länsförsäkringar här i Göteborg som svarat.
Verkar dock märkligt att de skulle ha olika regler - kanske har de ändrat på reglerna sedan dess (frågorna besvarades nov. 01).
Hör av dig om du lyckas komma vidare i frågan - vi bör ju t.ex. ändra i vad som står om försäkringar här.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 13 september 2002 12:00
Hej och tack för svaret!
Jag har nu varit i kontakt med Länsförsäkringar här i Malmö igen. Denna gången fick jag prata med en annan säljare. Hon sade också först att de inte ersatte fiskar och växter, men när jag hänvisade till undersökningen ni gjort blev hon osäker. Faktum är att Länsförsäkringar är uppdelade i 24 olika bolag i Sverige och reglerna kan vara olika. Jag tyckte att det var konstigt att det kunde vara så stor skillnad på vad de ersätter. Jag kan köpa att självrisken kanske skiljer sig med någon hundralapp, men inte vad de erästter.

När jag sagt detta läste hon på och där stod det svart på vitt att de faktiskt ersätter fiskar och växter. Hon kollade för säkerhets skull också med skadereglerarna.

Fakta är följande för Länsfärsäkringar i Malmö:

Själva akvariumet ersätts inte

Fiskar och växter ersätts

Allt som skadas av de utforsande vattnet ersätts. Som jag kan tolka det innebär det alltså att doppvärmare, pumpar m.m alltså ersätts.
Skillnaden från Göteborg bör alltså vara att i Göteborg ersätts också själva akvariet.

Tack för mig

Mvh
Per T

Per T
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 september 2002 13:33
Hej,
Tack för ditt påpekande - i försäkringsartikeln har jag nu lagt in ett påpekande om att ersättningsreglerna kan variera mellan olika bolag.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 16 september 2002 12:11
Gäller detta om akvariet spricker av sig själv eller om nån tex ramlar på det?

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 16 september 2002 12:33
Hej,
Det är olika och är beroende på om den som ramlar på akvariet har en egen försäkring som täcker skadan.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#7 - 16 september 2002 14:37
Svårt dedär me försäkringar..
Man får isället hoppas på att inget hände..=)

"Ingen kan göra allt men alla kan göra något"

Annons