Vad är det jag har fått för djur i mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    Vad är det jag har fått för djur i mitt akvarium?

    Hej allihopa

    Nu har jag lyckats fått ett djur jag misstänker är trollslända i mitt akvarium men är osäker.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,3 KB
ID: 2181687 Klicka på bilden för större version

Namn: 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,7 KB
ID: 2181688

    Någon som är säker på vad det är?

    Sen en följdfråga. Hur har den kommit i mitt akvarium. Igår stötte jag på 2 st i mitt 20L och idag en i mitt 180L. Jag har inte fört över några växter eller vatten mellan akvarierna men däremot matar jag med samma foder och använder samma håvar, något där kanske?
    Fodret är malet spirulinapulver och Nanoprawn från JBL. Någon som har upplevt att dom kommer med sådant foder?

    Sedan det viktigaste: äter dom sötvattensräkor och snäckor? Den jag hittade idag var i mitt kar med sulawesiräkor och om den äter på dom, ja då j..vlar.

    Hoppas någon kan sprida lite ljus över mina frågor.
  • Boyyo
    • March 2011
    • 32

    #2
    Ser ut som en trollsländelarv, när dom lever under vattnet.
    Senast redigerad av Boyyo; 29 March 2011, 14:41.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Nej, det är ingen trollslända utan en flickslända. Den har kommit utifrån, den kan inte leva i foder, varken torrt eller fruset...
      plocka bortdem däremot eftersom de är rovdjur.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Grottbert
        • November 2009
        • 340

        #4
        usch ja, googlade och såg att larven äter vattendjur mindre än den själv, med andra ord mina räkor...

        Frågan är hur den har kommit dit?

        Jag har som sagt stött på den i två olika kar och det är väl inte säsong för friflygande sländor som lägger ägg än?

        Mumin, dom kan inte torrlägga sina ägg då så att dom kläcks i kontakt med vatten? Var det jag tänkte på med fodret.
        Senast redigerad av Grottbert; 29 March 2011, 14:50.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Nej men det var säsong förra året så du har nog levt ihop med dom ett tag.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Men den är ju så söt så ha den i eget och mata lite då och då. Svalt då så inte kläcks innan sommarvädret har bestämt sig för att stanna. Haft såna, eg foder, och dom har varit klart irriterade på varandra faktiskt.
            Senast redigerad av eriahl; 29 March 2011, 18:35.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Grottbert
              • November 2009
              • 340

              #7
              Tack för alla svar.
              Har kommit fram till att dom måste ha kommit med javamossbiten jag köpte i butik för ett par veckor sedan.
              Startade lilla akvariet jag hade 2 i för 1 månad sedan så att en trollslända har kommit in och lagt ägg är väl inte så troligt. Sen hur en larv kom över i stora akvariet är oförklarligt för mig, kanske gått emellan med en håv eller något utan att ha varit uppmärksam.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Fast det är som sagt ingen trollslända, utan en flickslända. Jag tror inte den kommit med javamossan, utan du har nog haft den över vintern. Den har nog varit mindre så det kan vara därför du inte sett den förut.
                Om den kommit med javamossan så skulle det var vanligare att folk fick in dem i akvarierna.
                Nej, äggen kan inte ha torrlagts och kommit in med fodret.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag tror mer på att larverna kommit in i mindre storlek med växter än att någon slända lyckats lägga ägg i burken. Men det kan ha skett långt tidigare. Dom är lätta att missa även i en håv.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Grottbert
                    • November 2009
                    • 340

                    #10
                    Ja exakt hur dom har kommit in i karen får jag nog aldrig veta, får hoppas det inte är några fler då jag har kardinalräkor i karet.
                    Känns lite jobbigt att 100krs räkor ska bli foder åt en flicksländelarv.

                    Tänker jag efter fick snäckorna i stora karet mellanlanda i det lilla då jag fortfarande höll på att pilla med inredningen i det stora.
                    Måste ha varit då dom kom till det stora, med snäckorna.

                    Får hålla ett öga efter fler helt enkelt.

                    Tack för alla svar.

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Tur att zoopet finns.. Jag hoppade högt alldeles nyss när jag höll på att plocka förbannadejävlaposthornsjävlar i yngelkaret.

                      För den här dök plötsligt upp

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Mystiskt akvariedjur.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,8 KB
ID: 2132631

                      Ser ju lika ut som på Grottbers bild, så antar det också är en flickslända?

                      Då köpte jag den troligen med nanokaret. Köpte karet för någon månad sen, och det hade stått på en vind läänge innan.

                      Följdfråga - om det finns en, finns det flera?

                      Földjfråga2 - den är ca 2 cm, blir den platy/guppy/neontetramat om jag släpper ner den i stora akvariet?
                      Senast redigerad av Alexia; 31 March 2011, 11:44.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        En annan som skulle bli glad för ¨åna överraskningar.
                        Om finns fler är omöjligt att säga men det visar sig ju.
                        Den klarar inte av t ex platy i den storleken.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Frågan var väl tvärtom faktiskt - jag tror den klarar sej.
                          Finns det en kan det väl finnas flera men dom fortplantar sej iaf inte som larver.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #14
                            Nja, frågan var faktiskt menad som 'kan jag vara säker på att den dör om jag släpper ner den till guppy/platy/neoner'..

                            Jag hjälpte den över till andra sidan dock, jag är inte så glad åt sådana överraskningar, jag tycker insekter är alldeles för otäcka för det.

                            Just det där exemplaret verkar inte varit såå mordiskt dock, den har ju bott i litet 27 liters yngelkar, och inget större manfall på yngel inte. Dött några stycken (av typ 50) men inte värre än så, och haft väldigt små yngel där.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Putsat glasögonen nu. Fått svar åt båda hållen iaf men ska träna på att läsa rätt. Möjligen att fiskarna kan vara och nafsa i dom tre "gälarna" på den
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...