Högt 145L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Högt 145L akvarium

    Åker och hämtar mitt tredje akvarium på lördag eller det fjärde blir det egentligen då jag har ett karantänkar som står tomt också. Det nya blir ett 145 liters med måtten 52x40x70. Det som ingår är alukar, aluställning, täckglas och ljusramp. Vet inte vad jag skall ha i karet ännu och filter mm vet jag inte heller vad jag skall ha.

    Har funderat på att sätta en slimline, men då måste jag sätta den ståendes istället, men det tror jag ska fungera utan att det ser fult ut. Hade nog tänkt att köpa en Tetratec EX 700 om jag skall köra med ytterfilter.

    Kanske ska köra Tanganyika eller SA i karet, vet inte riktigt ännu. Kommer inte starta upp det på ett bra tag ändå, men kan ju börja planera i god tid i alla fall. Vet inte var karet skall stå ännu heller, eller kanske rättare sagt var det får stå för sambon
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter vä'ldigt intressant. var det det karet som fan på blocket? älskar måtten. vill med ha ett pelarakvarium. ( gillar höga kar)

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      låter vä'ldigt intressant. var det det karet som fan på blocket? älskar måtten. vill med ha ett pelarakvarium. ( gillar höga kar)
      Jo precis det karet, tyckte det såg så läckert ut, även fast jag egentligen inte gillar alukar

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        mm gillar inte heller alu-kar. men man kan ju inte få allt :P lägg gärna upp en bild på det nu på en gång.

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Så här ser karet ut nu: http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/9718368386.jpg

          Var och mätte lite i vardagsrummet och kunde i alla fall hitta tre tänkbara placeringar där som det skulle fungera på, men det får nog förhandlas med sambon om

          Om man nu kör ytterfilter hur döljer man det bäst med en sån aluställning, är ju inte så snyggt att ha filtret synligt på golvet kan jag tycka.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            du kan ju ta tyg som du sytta fast kardborre på o sen klistra motsvarande karborrde på ställningen o sen har du gömt filtret bakom. häpp!

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Ah smart nåt sånt får det bli då, för det kommer att stå väldigt synligt om placeringen blir i vardagsrummet. Då blir det antingen i hörnet mellan sofforna eller på höger eller vänster sida av tv:n.

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #8
                Vad för typ av fisk passar egentligen bäst i ett sånt smalt högt kar? Vet inte om jag vill ha ett till SA kar, men blir det ett till så blir det nog antagligen fjärilsciklider, kanske någon liten corydoras, någon liten tetra och bilbuk isåfall. Egentligen skulle jag vilja ha mycket färger och rörelse i karet Finns det några Malawi ciklider som skulle fungera i karet kanske?

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Kollade med sambon om placeringar hon trodde skulle bli bra och det var ungefär samma som jag tyckte att karet kunde stå på Hon vill ju ha Endlers så det skulle väl funka ihop med fjärilsciklider, någon tetra och bilbuk väl?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    bilbukar bra. håller sig högt uppe.

                    edlers bra. håller sig i mitten med tetrorna

                    fjärilar bra håller sig på botten.

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #11
                      Lutar nog åt något sånt med fiskarna, sen kanske ev någon liten snygg corydoras.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        hade dock varit roligt med nån större mellanskikts fisk. asså tänker slå ett slag för scalarer igen. om du lägger lite pengar på dom så får du riiiktigt snygga. mina är ca 17-20 höga nu men kroppen är fortfarande runt 4-6 cm bara. asså riiktigt stolta höga fenor har de fått.

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #13
                          Blir det inte lite för smalt och lite djup för Scalarer? Funderade däremot på att ta en tur till Aquamanias i Olso å isåfall blir det detta till de här karet:



                          Sen dessa till 340 liters karet, är nämligen sugen på att byta ut de två jag har:

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            lite för djupt tror jag du inte kan få det. jag har ju mina i min 70x70x70 kub.

                            75:- för altum??? låter lustigt. de kostar ju runt 600:- i sverige.

                            jag gav 400:-/st för mina Pt.Scalare "altum honey blue"
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              #15
                              Alltså att måtten 52x40 är för trångt tänkte jag på 70 i höjd vet jag blir bra men de andra. Skulle kunna köra på VF helt och hållet från den norska butiken där, de importerar själva som jag förstått det. De är inte Altum Scalarer, utan vanliga P. Scalare fast vildfångade i Peru som jag förstått det.

                              De hade ju väldigt snygga VF Endlers och Fjärilsciklider också.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...