Tema Asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Tema Asien

    Jag har gjort om mitt 105 liters då jag fick tömma det för jag fick en mindre läcka, det startades upp igår igen och det var bestämt sen tidigare att det skulle var Asientema på det.

    Skall försöka hålla fiskar och växter till denna världsdelen och just nu har jag bara fisk och växter från asien så det börjar ju bra

    Idag finns det 3 st Pygmeguramisar och 5 st Galaxys.

    Inom kort kommer det komma i ca 20 st till galaxys.

    Ge mig tips på om det är nåt jag behöver ändra för att få det mer asiatiskt eller på någon fisk som hade kul att ha i detta karet.
    Bifogade filer
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Har du en heltäckande ramp på det?
    Något jag skulle vilja testa nån gång är att plantera sådana där bambuskott man köper på typ IKEA i karet så att rötterna och en del av stammen är i vattnet medan en del sticker upp ovanför

    Annars ser det bra ut! (Som vanligt )

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      jag har en vanlig 2 lysrörsramp och täckglas.
      Ruttnar inte bambun ganska fort eller är det nåt jag bara fått för mig?

      Skulle det passa att ha i några mosaikguramisar? De jag såg hos fiskaffären igår var mycket fina
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Tror inte de ruttnar. Har alltid haft mina "planterade" i en hög vas med bara vatten, och de växer ju på bra bara bladen får vara ovanför ytan så booorde det gå bra (i mitt huvud i alla fall)

        Mosaikguramin skulle säkert funka bra, bara det inte blir problem med pygméerna så! Mosaikerna är sååå vackra! Älskar hur speciellt min hane har börjat se ut nu när han inte är så skygg längre

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Ok, då kanske det hade varit värt att testa en bambupinne.

          Jag tänkte mest att mosaiken skulle kunna få komma i senare....när pygmeerna försvinner.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Dåså, då borde det funka finfint

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Kuhliisar, dessa kanske man skall ha som bottenfisk eller finns det nåt annat roligt?
              Är så dåligt insatt på dessa fiskar och det är de jag hittat eller kanske botier...
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                aah, har 5 stycken kuhliis i mitt Ofta kan man i arteskrivningar läsa att de är ensamfiskar, men det tycker inte jag alls stämmer! Ofta kan man se en liten slingrande hop bestående av en tre individer som ligger och myser i någon javaormbunke

                Mina är inte heller ett dugg skygga utan är ofta framme på dagarna också. Och vet man var de bor så är de inte alls svåra att få syn på Har en STOR som tagit en egen javaormbunke i besittning, tre stycken som bor i stenröset och så minstingen som har valt att bosätta sig i filtret *fniss* Trodde den fastnat först när jag såg huvudet sticka ut ur ett hål på baksidan, men den kan lätt komma både dit och därifrån

                Riktigt mysiga fiskar som gillar att ha saker att böka in sig under!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Bambu är gräs så visst kan den ruttna rejält om den inte trivs och ges sådana förhållanden, tänk möglande hö och förmulnande höstgräs. Men har man lite koll så!

                  Hittade ett par länkar med biotop:
                  A freshwater aquarium site covering all aspects of the tropical fish hobby. It has sections on diseases, fish statistics care sheets, tropical fish profiles, fishkeeping forum and an aquatic glossary to explain all the terms.

                  Biotope Aquarium is a fabricated habitat that imitates the natural environment of both fish and plants. Discover how to build yours.

                  Setting up a South East Asian biotope aquarium; i.e. one containing fish and plants from Thailand, Malaysia or Indonesia



                  Man kan nog beskriva det som slammigt och dunkelt utav alla beskrivningar, med en hel del raka växter som växer från botten och täcker ytan.

                  Jag slår ett slag för dvärgbotior, helt fantastiskt roliga och busiga till max!
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Bambu är gräs så visst kan den ruttna rejält om den inte trivs och ges sådana förhållanden, tänk möglande hö och förmulnande höstgräs. Men har man lite koll så!
                    Självklart kan det väl hända, men är inte det lika med alla akvarieväxter? Den ska ju inte heller vara helt under ytan, utan bara planterad i botten (bifogar hastigt ihopknepad och väldigt ful paint-bild) Eller blir det problem i alla fall? Jag vet inte, det var bara en tanke som slog mig för ett tag sedan, och sedan såg jag att Hannesc hade funderat på samma sak till sitt asien..

                    Annars var de där länkarna bra, har du fler?!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: bambu.jpg
Visningar: 1
Storlek: 23,5 KB
ID: 2131210

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      japp. har den iden till mitt. dock är det inte bambu utan Dracena. men det ser ju ut som bambu. bra bild mimli
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Okej, dracena då ^^ men just såna! Finns ju både hel raka och med såndär spiral i toppen

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          japp. om jag kör på detta så blir det den raka. hittade ingen bild på den bara :P

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Igår när jag hörde hur det knorrade i karet och hanarna spände sig mot varandra så tänkte jag att dessa fiskar vill jag inte byta ut så det fick bli en tripp till fiskaffären och 4 st Pygmeguramisar fick komma med hem.
                            Så nu har jag 7 st utav dessa knorrfiskar
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Vad härligt!
                              Har du kommit på något sällskap?
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...