Mitt Akvastabil Decor 240 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Mitt Akvastabil Decor 240 l

    Ja, då öppnar jag en tråd om mitt nya sötvattensakvarium. Har alltså sysslat med salt i många herrans år, och vill nu av flera skäl prova sötvatten.

    Basen är ett akvastabil Decor 240 l(nja, danskarna verkar räkna väldigt optimistiskt, vattenvolymen blir i praktiken 215l)

    Belysningen som ingår är två t 5 rör av märket anubias (udda märke?..hittar ingen info), men ett rött o ett dagsljusrör

    Bottenlagret ca 6 cm tjockt, kornstorlek 2-3mm, uppblandat med ett par påsar med brända lerkulor 'à 1-2 mm, som skall vara särskilt bra för att få en god bakterietillväxt i bädden, samt rent av befrämja en del denitrifikation. Tror mkt på sandbäddens betydelse.

    Ytterfilter eheim 2073

    Bakgrund, slimline, röd gnejs

    En del rötter, lite sten, ni får se aquascapingen snart...
    Sen beträffande växter o fiskar får vi se vad det blir...men ovanstående är grunden.
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Tänkte posta det här i den andra tråden men vi kör väl här då, som svar till en fråga du hade där:

    Ta du och stoppa ner både växter och en fisk eller två omgående, annars sätter inga processer igång.
    Med salt så stoppar du ju som sagt i stenen, men den ÄR ju full av liv eller hur

    Växter i allmänt är ju så med att du kan stoppa dom i en hink med enbart vatten ett par dar utan problem, är du tveksam till hur du ska plantera så låt dom leka flytväxter första dagarna, dom gör nytta så också
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Tack Danne för svar. Låter bra, då blir det rätt mkt växter direkt o ngr fiskar som får kvävprocessen att sätta fart

      Förresten: hur tusan bifogar jag en bild? Verkar som jag inte har behörighet eller är det nån inställning jag gjort fel?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du måste vara Guldmedlem för att kunna posta direkt i tråden. Det är bara att bita i det äpplet och slanta fram 225:- så är det sedan fritt fram att haka på våra små träffar i Zoopetväst. Om 10 dagar drar vi tex ner till Tyskland och kollar in affärer, odlare och en mässa!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Anders...redan anmäld som goldmedlem sedan två minuter tillbaka...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Trevligt!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Låt mig få fråga:
              Var köper man de finaste växterna?...stort utbud? Bra kvalite?...får man inte svara på sånt här i en tråd öppet, så kan ni maila mig.
              Planerar väl inköpet i slutet av veckan om alla delar till filtret bara kommer snart..

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                I Varberg är det inte lätt med den biten då jag i ärlighetens namn inte tycker att någon av affärerna fyller upp mina krav. Antingen kan du hålla tummarna och kolla runt lite, eller kolla privatannonserna på olika forum efter växter.
                Det kan ju vara att affärerna fått in växter nyligen och då kanske har lite bättre urval.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Om du har vägarna förbi Halmstad så har den nyöppnade Arken Zoo i Halmstad ett stort utbud av växter.
                  Kul att du har anmält dig som Gold, du kommer inte att ångra dig.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    Ok..ja...samma erfarenhet tyvärr....
                    Herkules zoo i Gbg är ju pålitliga...men skall kolla in Halmstad också.

                    Har fyllt upp nu med vatten, och gör så här tills vattnet helt klarnat:
                    plockat ur alla biofiltermedia i ytterfiltret, tror att porerna kan sättas igen av det nya mkt grumliga vattnet, vilket försämrar biofiltermediat förstås...så jag börjar nu med bara mekanis filtrering med grov o fin vadd samt aktivt kol. När vattnet helt klarnat slänger jag dessa media, o återinsätter originalfiltermediat, dvs de olika biofiltrena. Då inget mer aktivt kol. Först därefter tillsätter jag vattenberedningsprep.
                    Växter inköps därpå, o samtdigit ngr få fiskar...och efter det bakteriekultur..sparsam matning,o när allt ser bra ut, kanske efter ngr veckor, lite mer fisk.

                    Snart bilder
                    Senast redigerad av Jonasroman; 22 January 2011, 15:52.

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #11
                      Nu är systemet igång..kommentera gärna mina inköp idag av växter o fisk...

                      2 krukor hygrophila polysperma
                      2 krukor nomaphila stricta
                      2 krukor alternanthera lilacina
                      2 krukor limnophila heterophylla
                      2 krukor cryptocoryne undulata

                      20 kardinaltetror, 3 st regnbågslabeo.....är denna en bra algätare?...är ngr av växterna hyffsat snabbväxande?....förslag på nån mer bra algätare?
                      Senast redigerad av Jonasroman; 24 January 2011, 20:41. Anledning: Komplettering

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #12
                        Fråga till...om jag nu vill ha en riktigt bra algätare, tex köpa en siamesisk algätare...funkar det ihop med regnbågshajarna?...eller har dom förstört möjligheten pgr av möjligt bråk?.....

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          Siamensis äter främst bara tofsalger, det är vanligt att man får en attack av de under uppstartsveckorna men sen brukar de konkurreras ut. De växer rätt fort upp till sina 10-15cm också, bra att veta.

                          Ancistrus är väl annars en klassiker, troligtvis den vanligaste algätaren på marknaden

                          Låter någon annan kommentera hajarna, har ingen erfarenhet av dom.
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #14
                            Förresten har någon nämnt växtgödning ännu? Det finns bara en sort som rekommenderas här och det är PMDD (se: http://www.haack.se/pmdd/ ) busenkelt, du blandar bara till 3 flaskor t.ex. pet 0.5, sen doserar du dina ml veckoligen i samband med vb. Är dessutom många gånger billigare än de färdigblandade multimedel man köper i butik.
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            • Jonasroman
                              • January 2011
                              • 635

                              #15
                              Hej Danne0301 o tack för svar

                              ok..avvaktar lite o får jag antydan till alger så köper jag nån mer renodlad algätare, någon av de två du nämner. Enligt Herkules zoo äter rengbågshajen lite alger också...men vem som helst, bekräfta gärna eller dementera.

                              växtgödning ja...jag har läst runt på detta o följt era trådar. jag kommer börja med ett gödningsmedel utan N o P, och har valt easy lifes profito...sen kommer jag eventuellt kombinera det med easy lifes carbon...men skulle först vilja veta hur detta funkar rent kemiskt. Jag är lite sån att jag vill veta exakt vad jag gör med karet..vad som händer kemiskt etc.

                              bilder kommer så fort jag fått mitt guldmedlemsskap...betalade in för ngr dar sen, så det kommer väl när som helst

                              Kommentar

                              Arbetssätt...