Projekt Tvättstugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Projekt Tvättstugan

    Jag tänkte att jag skulle göra iordning akvarierna i tvättstugan så att det blir lite roligare att titta på dem

    Idag ser det ut så här och det är ju inte så roligt..

    Tänkte sätta akvarierna på samma sorts bänk vi har i övrigt i tvättstugan fast då skåp som bara är 37 cm djupa och samma sorts bänkskiva på, vad tror ni om detta?
    Det borde ju hålla för det blir 2 st 60 cm breda skåp som sätts ihop och en bänk skiva som är 128 cm lång.

    Jag har tänkt att beställa 2 st vanliga ramakvarium 63 liters för det är så dyrt att måttbeställa djupare. Måtten på dessa kar är 60x30x35. Sätter jag ihop dessa med någon centimeter imellan så klarar jag detta med denna längd på bänkskivan, eller?

    Vet inte när detta kommer att ske men troligtvis under våren, har ju lite motstånd hemma men får väl blinka lite extra med ögonfransarna

    Tänkte köra med antingen sydamerika och asien eller sydamerika och tanganika, några andra förslag?

    Funderar även på om jag skall sätta in Btn slimline bakgrunder och göra filterhörnen, fast det kanske tar för mycket plats?
    En sak med Btn-arna är att det kommer att kosta ca 1000 kr för dessa till dessa kar, vill ju ha den nya färgen, och den är dyr..

    Funderar även på om jag skall ha bottenfilter men då kan jag ju inte köra tanganika...om jag skulle vilja detta.

    Hjälp mig med förslag!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av PiaJo; 28 December 2010, 12:56.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Gruset jag tänkt att ha om jag kör bottenfilter är Åleds grus, det är ca 2-3 mm i storlek går detta bra till Corydoras?
    Tänkte kanske ha några C. Panda i SA karet ihop med ett apistogrammapar

    Om det blir Asien, så blir det nog någon liten guramis och/eller någon sorts rasbora. Gruset passar väl till dessa med ? Kan Elefantsnäckorna ha detta grus?

    Om det blir tanganika så vette tusan vad jag skall ha för filtrering eller grus/sand, men jag vill isåfall ha några fina snäcklekare.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Du får nog blinka med mer än ögonfransarna för att få igenom det här projektet...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Jag har halva inne om man säger så

        Vad tror du annars då, funkar det med måtten på "skåpet" ?

        Kan man ha akvarierna så tätt ihop eller kommer fiskarna bara glana på varandra?
        Vill ju inte att de bara hänger vid rutan in till andra karet..
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Den biten är inga problem, det är bara att sätta en solskyddsfilm på kortsidorna så ser de inte varandra.
          Du kommer att få ett djup på hyllan på ca 40 cm med överhänget, så varför inte beställa 35 cm djupa kar? Prisskillnaden där är bara vad de extra cm2 kostar, det är på höjden det börjar bli dyrare då man även får gå upp med glastjockleken. De 5 cm gör ändå några liter, men inte många kronor i ökad kostnad.
          Var ska du beställa karen? Eftersom jag ska beställa ett måttbeställt kar med kunde vi slå våra kloka höven ihop och sambeställa?
          Skulle jag varit du skulle jag även fundera på ev. ett helt kar som måttar hela skivan, och sedan ev. dela upp karet med antingen en Slimline eller en ruta...!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Jag beställer från Herkules, de har så att de kan ta hem denna storleken. De har bara inte dessa i lager, de kostar 485 kr styck.

            Men jag är ju klart intresserad av att ha lite fler liter, så varför inte kolla om jag kan måttbeställa

            Jag är nog mest inne på att ha två små men det beror ju lite på vad priset är jämfört med ett stort.


            Några förslag om dessa inriktningar är ok med gruset jag tänkt?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ok, de är såpass billiga. Då är det nog inte mycket att göra på priset, jag trodde du skulle måttbeställa dessa karen med...
              Ursprungligen postat av PiaJo
              Gruset jag tänkt att ha om jag kör bottenfilter är Åleds grus, det är ca 2-3 mm i storlek går detta bra till Corydoras?
              Tänkte kanske ha några C. Panda i SA karet ihop med ett apistogrammapar
              Det ska nog gå fint, jag kör med den grusstorleken med bottenfilter och Corydoras.
              Om det blir Asien, så blir det nog någon liten guramis och/eller någon sorts rasbora. Gruset passar väl till dessa med ? Kan Elefantsnäckorna ha detta grus?
              Det ska gå bra där med, men jag skulle nog fundera på att ha ett grus som kanske drar upp ditt pH lite ifall du vill ha elefanterna där....kanske ett Sulawesikar med snyggräkor?
              Om det blir tanganika så vette tusan vad jag skall ha för filtrering eller grus/sand, men jag vill isåfall ha några fina snäcklekare.
              Även här kan du ev ha bottenfilter, de är inte sådana stora grävmaskiner som vissa andra T-ciklider....ett litet ytterfilter hade annars inte varit fel som tex Eheim 2213.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Nu har du satt griller i huvet på mig, Ansjo.... nu vill jag ha ett kar med måtten 120x35x35

                Massa växter så att det blir lummig, ungefär så här och med lite goa apistogramma och corydoras, mumma

                Skall banne mej kolla vad det skulle kosta....
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Som en jämförelse, mitt kar jag ska beställa med måtten 125x55x40 kostar 2000:-, men då är det 8 mm:s glas. Jag skulle tro att det räcker med 6 mm till ditt kar, och då halkar den summan ner en bit. Jag har valt svart silikon, men vill man ha alu-ram istället är det inte mycket som skiljer i pris...
                  Alltid kul att sätta griller i huvudet på folk!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Nu har jag mailat Majornas glas, får se vad de ger mig för pris

                    Om det blir för dyrt så kör jag två standard 63 liters, det blir nog bra det med

                    Då kör jag nog med ett asien med räkor och ett apistokar....tror jag....eller kanske skall jag ge mig på att köra ett kar som växtkar...kan man köra guramisar, rasboror eller tetror i detta?
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Du får troligen ett pris som ligger ca 4-500:- högre än om du frågar Kent i Nol...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        fan....detta skulle man skaffa sig......








                        alltså en bra tvättstuga.....!!!!





                        hus på 240 kvm.....inte i närheten av ett rum som skulle vara en bra tvättstuga....

                        hur fasen tänkte dom som byggde huset.....?

                        och hur fasen tänkte dom som köpte huset sist.......?




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Kan man ha solfilm inne i karet?

                          Tänkte kanske kanske att jag kör med svart solfilm istället för btn slimeline för att få ner kostnaden lite och då tänkte jag göra ett filterhörne med hjälp av en snedställd glasskiva i hörnet som jag siliconar fast och sätter in insugsraster i och då vill jag gärna ha denna svart med så att man inte ser filtermassan.

                          Eller finns det annat sätt?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Nope, den sätter du utanpå.
                            Jag kan lova dig, gör du inte "rätt" från början kommer du att ångra dig.
                            Det rör sig om ett par hundralappar för att få det riktigt bra, ska du ha Slimline i hela karet är det runt en tusenlapp det rör sig om...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              Ok,då skippar vi den tanken.

                              har tänkt så med... gör rätt från början för det blir ett hellskotta jobbigt när man väl ångrar sig och det kommer jag att göra.. kan ju köra den "gamla" färgen, rödgnejs, den är fin med och något billigare tror jag.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...